چاپ خطبه‌های هاشمی رفسنجانی در «رمزهای عاشورا»
کد خبر: 3574534
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

چاپ خطبه‌های هاشمی رفسنجانی در «رمزهای عاشورا»

گروه ادب: «رمزهای عاشورا» عنوان اثری با گردآوری عبدالرزاق اهوازی است که خطبه‌های عاشورایی حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در مراسم نماز جمعه از سال 63 به بعد را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی،‌ قائم مقام مؤسسه بوستان کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: «رمزهای عاشورا» عنوان اثری است که گردآورنده آن عبدالرزاق اهوازی است. این اثر شامل خطبه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی است که در مراسم نماز جمعه سال 63 و پس از آن داشته و توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

وی افزود: این اثر در زمان حیات رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گردآوری شده و به ایشان ارائه شده است و حجت‌الاسلام هاشمی نیز آن را تایید کرده بود،‌ اما زمان چاپ این اثر که مراحل طبیعی خود را می‌گذراند با زمان درگذشت ایشان مواجه شد. این اثر هم‌اکنون برای ارائه در مراسم چهلمین روز درگذشت آن عالم که در تهران برگزار می‌شود، آماده شده است.

به گفته حجت‌الاسلام اشرفی، این کتاب در قطع رقعی و شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده و شامل 160 صفحه است که در 10 فصل تنظیم شده است. فصل اول این اثر شرایط تاریخی قیام امام حسین(ع) را مورد بررسی قرار داده است. در فصل دوم،‌ اهداف قیام مورد تبیین قرار گرفته است و فصل سوم به انتخاب درست امام حسین(ع) در پاسخ به دعوت مردم کوفه اشاره دارد.

وی همچنین عنوان کرد: فصل چهارم این کتاب به شهادت امام حسین(ع) به عنوان برنامه الهی پرداخته و ویژگی اصحاب سیدالشهدا(ع) در فصل پنجم بررسی شده است. همچنین مباحث روز عاشورا در فصل ششم این اثر مطرح شده و به رویدادهای آن روز پرداخته شده است. ماجرای اسارت در فصل هفتم و جغرافیای مسیری که اسرای کربلا از آنجا عبور داده شده‌اند در فصل هشتم بررسی شده است. اربعین حسینی و اتفاقات و زیارت جابر بن عبدالله انصاری و اربعینی که هم‌اکنون اتفاق می‌افتد موضوع فصل نهم به شمار می‌آید.

وی افزود: فصل دهم به استمرار عاشورا تا زمان حال اختصاص دارد. این سخنرانی‌ها مختلف بوده و خطبه‌هایی است که درباره عاشورا در نماز جمعه ایراد شده است.

captcha