جهانبخش فرجی، قاری بینالمللی قرآن در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در مورد كشف مقام موسيقايي جديد توسط طه عبدالوهاب از قاریان مصر بیان کرد: در ابتدا بايد عرض كتم تا جايي كه بنده اطلاع دارم، ايشان از قاريان برجسته مصري نيستند.
آیات قرآن، داراي ريتم و وزني آزاد و نثري خاص و بيبديل است، نه شعر، هر چند تعدادي محدود از جملاتش خالق اوزان شعري هستند، لذا نميتوان نسخههاي موسيقايي كه بر اشعار و براساس ایقاعات شعري مترتب است براي آيات در نظر گرفت.
فرجی در ادامه افزود: ايشان بهتر بود، براساس مقدمه بياناتشان، راجع به اجناس و فواصل و تلفیقهاي مقامهاي ايجادكننده مقام كشف شده و جديدشان به اختصار صحبت ميفرمودند، همچنین باید توجه داشت که اعجاز لفظي با مضامين آیات تفاوت دارد.
ریشه علم موسیقی و اعجاز لفظی قرآنوی در مورد اعجاز لفظی قرآن تصریح کرد: اعجاز لفظي و تجويد خاص قرآن قادر است مقامات و نغمههاي آوازي را بپذيرد و به شكل موسيقي خاص و نادر خود درآورد، جمله جناب آقاي طه عبدالوهاب كه گفتند: «ریشه علم موسیقی نیز جزء اعجاز لفظی قرآن کریم است»، صحيح نيست.
قاری بینالمللی قرآن بیان کرد: همانگونه كه گفته شده، تلفيق چند مقام به معناي كشف يك مقام جديد نيست، بلكه نامش تركيب چند مقام است، ضمن اينكه ما اين اصطلاح را كه هنر تلاوت را غير قابل پيشبيني كرده، در هنر تلاوت، ابداعات گوشهاي ميناميم و همين ابداعات فيالبداهه هستند كه از عوامل مهم ايجاد رديفهاي جديد و سبكهاي متفاوت هستند و هنر تلاوت با اين بداههخواني است كه تا ابد و بينهايت، پويا باقي خواهد ماند.
یادآور میشود، طه عبدالوهاب از قاریان کشور مصر اخیرا ادعا کرده که مقامی جدید به نام «شادی» را در تلاوت قرآن پیدا کرده است.