«آتش‌نشانان پلاسکو» و «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» بخش ویژه جشن تصویر سال
کد خبر: 3574931
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
صمدیان خبر داد:

«آتش‌نشانان پلاسکو» و «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» بخش ویژه جشن تصویر سال

گروه هنر: بخش عکس چهاردهمین جشن تصویر سال که همواره در پنج رشته برگزار می‌شود، امسال در رشته عکس خبری به شکل ویژه به دو موضوع آتش‌نشانان پلاسکو و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، پیش از ظهر امروز چهارشنبه 27 بهمن با حضور سیف‌الله صمدیان، رئیس این رویداد هنری در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سیف‌الله صمدیان در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم عباس کیارستمی، فیلمساز شهیر ایرانی، گفت:  این شخصیت برجسته هنری در سیزده دوره از این جشن از همراهان و همیاران همیشگی ما بود و در تمام این ادوار نه به عنوان یک استاد و مدرس بلکه گاه در نقش یک نوآموز به ویژه آثار خود را در زمینه عکاسی در کنار سایر شرکت‌کنندگان قرار می‌داد تا مخاطبان به ارزیابی آنها بپردازند.

وی ادامه داد: بسیاری از آثار این هنرمند فقید همچون چیدمان وی موسوم به «هفت چنار» در چهارمین جشن تصویر سال ایجاد شد که البته کیارستمی آن را به خانه هنرمندان ایران هدیه کرد و همچنان به عنوان یادگاری همیشگی از او در فضای لابی این مجموعه فرهنگی و هنری قرار دارد.

صمدیان تصریح کرد: بسیار کوشش کردیم که در جشنواره فیلم فجر که چند روز پیش به پایان رسید بزرگداشتی برای این هنرمند فقید ترتیب داده شود، اما با نظر مساعد سیدرضا میرکریمی، رئیس جشنواره جهانی «فیلم فجر» قرار است بزرگداشت ویژه‌ای برای او که چهره جهانی در عرصه فیلمسازی بود در سی و پنجمین دوره این جشنواره که اول تا هشتم اردیبهشت سال آینده در پردیس سینمایی چهارسو برگزار خواهد شد ترتیب داده شود.

رئیس چهاردهمین جشن تصویر سال گفت: در آغازین روز این دوره از جشن تصویر سال به شکل دلی و اصطلاحاً خودمانی و خانوادگی بزرگداشتی برای این هنرمند فقید که همانطور که گفته شد بیشترین آثارش را در این جشن شرکت می‌داد برگزار خواهد شد.

وی به کار بزرگی که برگزاری این جشن در عرصه ترویج هنر ناب و بروز استعدادهای جدید و خلاقه در این حوزه دارد اشاره کرد و گفت: دو سال قبل احمد مسجدجامعی که همواره به فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر نگاه دقیق و دلسوزانه‌ای دارد در بازدید از نمایشگاه آثار این جشن به من گفت اینکه در عرصه فرهنگی و هنری یک مقام مسئول بتواند عدد یک را تبدیل به دو کند، بسیار کار بزرگی انجام داده است و باید بگویم اینکه شما توانسته‌اید عدد یک را تبدیل به 12 کنید، این به نوبه خود یک شاهکار است؛ به واقع نیز در روند برگزاری این جشن شاهد رشد کمی و کیفی آثار رسیده بودیم به شکلی که از یک برهه‌ای به بعد به دلیل کثرت تقاضای شرکت در این جشن مجبور به اعمال تمهیدات سختگیرانه‌ای در پذیرش آثار شدیم، به جرئت می‌توانم بگویم که اکنون صرفاً در بخش عکس جشن تصویر سال بالغ بر 3 هزار عکاس متقاضی شرکت در آن هستند.

صمدیان تأکید کرد: بیش از 40 هزار عکس در بخش عکاسی از بالغ بر 3 هزار عکاس به دبیرخانه جشن ارسال شد البته ما در آستانه برگزاری این دوره از جشن تصویر سال با پیشامدهای ناگوار مواجه شدیم همچون درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حادثه جانسوز ریزش ساختمان پلاسکو که ممکن است کار ما را تا حدودی به تعویق انداخته باشد اما صرفنظر از عمق فجایع پیش آمده، ظرفیت جدیدی در عرصه عکاسی خبری این جشن ایجاد کرد که ما تصمیم گرفتیم از آن بهره‌برداری داشته باشیم و به همین دلیل همزمان با آغاز به کار چهاردهمین جشن تصویر سال در بخش نمایشگاهی طبق نخست خانه هنرمندان اختصاص به عکس‌های خبری از پلاسکو و دلاورمردی‌های آتش‌نشانان جان بر کف دارد و در طبقه دوم نیز بخش عکاسی خبری جشن را اختصاص به عکاسی با موضوع مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی خواهیم داد.

وی افزود:  اساساً بخش عکس چهاردهمین جشن تصویر سال در 5 بخش تدارک دیده شده است که شامل خبری و مستند، اجتماعی، هنر و هنرمند، خلاقه و ورزشی می‌شود و البته هر ساله ما در قالب یک کتاب مجله تصویر سال را که مجموعه‌ای است از عکس‌های منتخب به دیوار رفته جشنواره به چاپ می‌رسانیم که به جرئت می‌گویم تنها مرجع تصویری جامع و مستند در مورد وضعیت کنونی جامعه ایرانی است.

عضو شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه سازمان سینمایی گفت: سه‌سال است که با اجرای برنامه‌های این گروه و اختصاص سالن برای اکران آثاری با این موضوع حتی توانسته‌ایم به بدنه سینما نیز کمک کنیم؛ باید بگویم که اگر در عرصه سینما این اتفاق از سه‌سال پیش است که متداول شده اما اکران آثاری از این دست سابقه طولانی در جشن تصویر سال دارد و باید بگویم که بسیاری از کسانی که اکنون در عرصه سینمای حرفه‌ای حرفی برای گفتن دارند از مسیر شرکت در این جشن و دیده شدن آثارشان از سوی کارشناسان به این جایگاه و مقام رسیده‌اند که از جمله آنها می‌توانم به سعید روستایی، نرگس آبیار، آیدا پناهنده، مهرداد اسکویی و ... اشاره کنم.

وی با اشاره به اینکه در بخش فیلم 216 اثر از سوی هیئت انتخاب برای داوری نهایی انتخاب شدند گفت: پیروز کلانتری، ساعد نیکزاد، پریوش نظریه، مهدی باقری، مهدی مختاری این کار را به انجام رساندند و کارهای انتخابی توسط هیئتی متشکل از کمال تبریزی، محسن امیریوسفی و هومن بهمنش مورد داوری نهایی قرار خواهند گرفت.

صمدیان ادامه داد: سه‌سال است که در جریان برگزاری این جشن و در بخش فیلم به بهترین تصویر جایزه می‌دهیم که البته باید به این نکته اشاره کنم که داوری بخش فیلم برای فیلمسازان جوان و مستعد زیر 25 سال است که در طول برگزاری جشن در کنار داوران به تماشای آثارشان می‌نشینند.

وی به بخش گرافیک جشن تصویرسال اشاره کرد و گفت: ما در این بخش اصلاً خودمان را دخالت نداده‌ایم و همه امور این بخش متوجه انجمن طراحان گرافیک ایران است که آثار گرافیکی را در دو بخش آزاد و جوان توسط هیئتی متشکل از مجید عباسی، علیرضا مصطفی‌زاده و ... داوری خواهند شد که بر این اساس از میان 280 اثر رسیده در این بخش 133 اثر به روی دیوار خواهند رفت و به نمایش درمی‌آیند ضمن آنکه ما در این بخش گرافیست‌های پیشگامی همچون ابراهیم حقیقی را داریم که از آنها برای نمایش آثارشان دعوت به عمل می‌آید.

رئیس چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر اظهار داشت: در بخش کاریکاتور که داوری آن را کامبیز درمبخش، هادی حیدری، حسن کمال‌زاده در دو بخش آزاد و جوان تشکیل خواهند داد نیز از کارتونیست‌های پیشگام برای نمایش آثارشان دعوت به عمل خواهد آمد؛ در این بخش 3200 اثر داشتیم که از نشریات مختلف بدون طبقه‌بندی جناحی مورد بررسی قرار گرفت تا در نهایت 51 کارتونیست فعال مطبوعات به مرحله نهایی جشن معرفی شدند.

وی به واقعه ناگوار ریزش ساختمان پلاسکو اشاره مجددی داشت و گفت: همانطور که پیشتر در مورد این حادثه گفتم صرفنظر از صحنه‌های رقت‌بار و غم‌انگیزی که طی 10 روز عملیات آواربرداری از آن شاهد بودیم، اما وقوع چنین رویدادی یک عرصه ناب برای عکاسی خبری بود که از نظر هنری با قاب‌بندی‌های خارق‌العاده، آثار ماندگاری در عرصه عکس خبری به ویژه در زمینه جانفشانی آتش‌نشانان رقم خورد که قصد داریم به 10 برگزیده این بخش با قضاوت اسماعیل عباسی، شادی قدیریان، ابراهیم نوروزی تقدیر کنیم.

صمدیان گفت: موضوع دیگر در بخش عکس جشن «ایران ما» نام دارد که 10 عکاس برگزیده این بخش نیز معرفی و از آنها با اهدای تندیس و جایزه نقدی تقدیر خواهد شد و البته بخشی را نیز به عکاسی با تلفن همراه نیز اختصاص داده‌ایم.

این عکاس و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تمامی جوایز بخش رقابتی زیر 25 سال را بنیاد محسن رسول‌اف اهدا می‌کند در پایان گفت: این جشن یک قسمت عاطفی نیز در بخش عکس خود دارد که اختصاص به عکاسی از پدر و مادر بزرگ‌ها دارد که قرار است با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران آثار این بخش در موزه هنرهای ایرانی به نمایش درآید و نکته جالب توجه اینکه قصد داریم این بخش را در ایام نوروز نیز همچنان برای استفاده میهمانان و مسافران نوروزی در این باغ موزه برپا نگاه داریم.

یادآور می‌شود، چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از اول تا 20 اسفند به میزبانی خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

امیر سجاد دبیریان

captcha