جایگاه پردازش شخصیت در «آرام می‌گیریم»/ حاج ابراهیم و روزی حلال
کد خبر: 3574980
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
هوشنگ توکلی:

جایگاه پردازش شخصیت در «آرام می‌گیریم»/ حاج ابراهیم و روزی حلال

گروه هنر: بازیگر سریال «آرام می‌گیریم» گفت: این کار را باید اثری نجیب دانست که سعی می‌کند، درباره شخصیت‌های اصلی خود غلو نکند. این اتفاق خوب در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیون رخ نمی‌دهد، چون به اصرار می‌خواهیم بگوییم، اشخاص ایدئولوژیک در آثار نمایشی به ذات خوب هستند، درصورتیکه خوب بودن را نام و لباس افراد مشخص نمی‌کند، بلکه با پردازش شخصیت، رخ می‌دهد.

هوشنگ توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره تجربه حضور خود در سریال «آرام می‌گیریم» اینگونه توضیح داد: پروسه تولید این کار در سه مرحله انجام شد. در وهله اول که کار جلوی دوربین رفت روح‌الله سهرابی به‌عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردان در کار حضور داشت، اما بعد از مدتی کار متوقف شد و زمانی که برای بار دوم فیلمبرداری آغاز شد چند نفر در حوزه فیلمنامه با سهرابی همکاری کردند. حاصل این همکاری نیز چندین ماه زمان برد تا بهترین کار ممکن تولید شود. برای همین وقتی تصویربرداری مجدداً آغاز شد کار با قدرت پیش رفت، نتیجه آن نیز یک کار شاخص بود که امروز موردپسند اقشار مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: دلیل اصلی موفقیت این سریال را تنها در یک نکته نباید جستجو کرد، بلکه عوامل مختلف در آن دخیل هستند که مهم‌ترین بخش آن را در فیلمنامه این کاری ‌می‌بایست جستجو کرد، چون تمام شخصیت‌های اصلی این فیلم دارای هویت هستند. در کلامی درباره آنها شخصیت‌پردازی به شکل مطلوبی انجام شده است. مرحله بعدی انتخاب مناسب عوامل است، ویژگی که یکی از شروط مهم در موفقیت آثار سینمای و تلویزیونی است. در «آرام می‌گیریم» خوشبختانه از پشت دوربین گرفته تا بازیگران همگی انتخاب‌های مناسب بودند. همین امتیاز نیز باعث باورپذیر شدن سریال برای مردم است.

توکلی ادامه داد: دلیل دیگری که برای موفقیت این کار می‌توانم ذکر کنم به کارگردانی و مسائل تکنیکی سریال مربوط می‌‌شود که روح‌الله سهرابی به‌خوبی از عهده آن برآمد. این امتیاز در شرایطی است که کار پیشتر با مشکل مواجه شده بود، برای همین کارگردانی آن نیز بسیار سخت بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه به نقش نزدیک شده، اینگونه توضیح داد: من در بازیگری اصلی دارم که همیشه با تکیه بر آن عمل می‌کنم. زمانی که نقشی به من پیشنهاد می‌شود من طرح کلی از نقش را ترسیم می‌کنم و بخش‌هایی که در آن طرح وجود دارد را با جزئیات اخلاقی خودم مطابقت می‌دهم. حاج ابراهیم سریال «آرام می‌گیریم» هم ویژگی‌های خاص خود را داشت و فردی است که سال‌ها به روی کامیون کار کرده و تمام سعی‌اش این بوده که روزی حلال در سفره‌اش بیاورد. من سعی کردم مشترکات اخلاقی این شخصیت را در کنار خودم قرار دهم تا بتوان با نقش بیشتر هماهنگ شوم. این اتفاق حتی در نوع راه رفتن من هم تأثیرگذار بود.

این بازیگر درباره توجهات دینی و اسلامی در «آرام می‌گیریم» تصریح کرد: این کار را باید اثری نجیب دانست که سعی می‌کند، درباره شخصیت‌های اصلی خود غلو نکند. این اتفاق خوب در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیون رخ نمی‌دهد، چون به اصرار می‌خواهیم بگوییم، اشخاص ایدئولوژیک در آثار نمایشی به ذات خوب هستند، درصورتیکه خوب بودن را نام و لباس افراد مشخص نمی‌کند، بلکه با پردازش شخصیت، رخ می‌دهد.

وی در پایان درباره انتخابش به‌عنوان بهترین بازیگر در جشنواره فیلم عمار نیز این‌گونه توضیح داد: این رویداد یک اتفاق مردمی است که با ارزش‌های انقلاب و اسلامی گره خورده است، برای همین انتخاب عنوان بهترین بازیگر در چنین جشنواره‌ای برای من افتخار است.

captcha