آیین بزرگداشت آیت‌الله شاه آبادی با رونمایی از سردیس
کد خبر: 3575357
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۸
در فرهنگسرای امام(ره) انجام شد؛

آیین بزرگداشت آیت‌الله شاه آبادی با رونمایی از سردیس

کانون خبرنگاران نبأ: آیین بزرگداشت عارف فقید آیت‌الله محمد‌علی شاه آبادی روز جمعه ۲۹ بهمن‌ماه با سخنرانی آیت‌الله نورالله شاه آبادی و مهمانان دیگر در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیین بزرگداشت عارف فقید آیت‌الله العظمی محمدعلی شاه آبادی با عنوان درباره استاد عصر امروز ۲۹ بهمن‌ماه با سخنرانی آیت‌الله نورالله شاه آبادی در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد.
قبل از شروع بزرگداشت، سردیس امام خمینی(ره) و استاد بزرگوارش که توسط استاد قشقایی طراحی شده بود در فضای فرهنگسرا بعد از صحبت های محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرده برداری شد.
صلاحی درباره ماهیت چنین فعالتی گفت: خیلی خوشحالیم که چنین سردیسی از سوی همکاران ما در شهرداری تهران به انجام رسیده است؛ هدف اصلی سازمان فرهنگی شهرداری نشر آثار عالمانی بزرگ است زیرا دیدن صورت این بزرگواران حالتی روحانی در وجود فرد ایجاد می‌کند.
بر اساس گزارش ایکنا مراسم در فرهنگسرا بعد از رونمایی از سردیس با قرائت قرآن توسط قاری و حافظ نوجوان امیرعلی یادگاری آغاز و سپس حسین سلطانی، مجری این برنامه با عرض خیر مقدم درباره شخصیت آیت‌الله شاه آبادی گفت: ایشان مجاهدی کامل و بنده حقیقی خداوند بودند لذا حیات طیبه ایشان شاگردان با عظمت همچون امام خمینی(ره) تربیت کردند، بعد از فوت ایشان رهبر کبیر انقلاب در نوشته های خود وقتی یادی از استادشان می‌کردند در ابتدا می‌گفتند جانم به فدایت! چنین جمله‌ای مدیون بودن روح دینی فرد را در مقابل معلم روحانی نشان می‌دهد.
سلطانی ادامه داد: حال که مصادف با عصر جمعه اسن ایشان در موارد متعددی تاکید داشتند تا افراد توسل به حضرت زهرا(س) را فراموش نکند زیرا ساعات متعلق به فرزندشان است. نکته مهم دیگر درباره بیداری قبل از سحر است که می‌فرمودند: حتی اگر شرایط مساعدی در جهت اقامه نافله شب ندارید فقط بیدار شوید چون الطافی بسیاری نصیب شما خواهد شد.
در ادامه شهرام بابایی، مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌ ها گفت: قبل از قراردادن سردیس دو بزرگوار صحبت های زیادی شد تا محل مناسبی جهت بازدید علاقمندان تدارک دیده شود، دو فعالیت مهم بر حسب وظیفه برای آیت‌الله شاه آبادی از سوی همکاران صورت گرفت که اولین آن انتخاب جمله‌ای تامل برانگیز از بیانات این عالم ربانی و تزیین آن توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود و دیگری چاپ کتاب خاطرات و زندگینامه عارف والامقام بوده که بعد از جمع آوری مطالب توسط نشر شهر که وابسته به سازمان است صورت گرفت.
سپس آیت‌الله نورالله شاه آبادی درباره ابعاد شخصیتی پدر بزرگوارشان به سخنرانی پرداخته و گفت: ایامی که پدر در نجف اشرف بودند از درس فلسفه آخوند خراسانی(ره) استفاده می‌کردند و یکی از دوستان ایشان که آیت‌الله سید صدرالدین کوهپایی نام داشتند در محضر سید کاظم یزدی که مخالف علوم فلسفی بود حاضر می‌شدند، ولی هیچگاه پدر به ایشان نگفت چرا از محضر استادم بهره نمی‌بری! گویا قصد عزیمت به تهران را داری و حال که چنین است لازم می‌آید برای جوابگویی به خویشاوندانت در جهت بیان احوالات آخوند خراسانی در درسش حاضر شوی.
فرزند آیت‌الله شاه آبادی ادامه داد: او وقتی در درس استاد حاضر شد به دلیل بیان شیوای وی به مدت ۴ سال در نجف باقی ماند و سپس به تهران آمد، در وقت حضور در تهران نامه هایی به آیت‌الله شاه آبادی می‌نوشت که در یکی از آنها بیان داشت وقتی به محضر امام زمان(عج) می‌رسید سلام ما را هم برسانید! ولی پدر هیچگاه چنین موضوعی را به ما نمی‌گفتند و بعد از مدتی صدرالدین کوهپایی با بیان وقت فوت خود به دیار باقی شتافت.
شاه آبادی افزود: شخصیت هایی مثل پدر در جامعه حضور دارند ولی گمنام هستند زیرا عموم مردم دید معنوی جهت شناخت ابعاد معنوی آنان را ندارند، کسانی همچون آیت‌الله سید میزرا‌کریم حق شناس هر گاه نامی از آيت‌الله شاه آبادی می‌بردند احترامی ویژه حتی نسبت به یاد و نام ایشان قائل شده و در موارد متعدد ابراز می‌کردند.  
استاد سابق حوزه علمیه قم در پایان گفت: روزی بعد از اتمام درس امام خمینی(ره) به خدمتشان رسیدم و از اخلاقیات پدر از زبان شاگرد والا مقامشان پرسیدم، ایشان گفتند: پدر شما افتخار تمام عیار دین اسلام بوده و هستند و هر آنچه وظیفه معرفتی خود می‌دانست به شاگردانش القاء می‌کرد. گفتم آقا شما دیگر به حد والای معرفتی رسیدید چرا این چنین یاد می کنید گفت من هر چه دارم از دانستی های پدر شما است.
در ادامه مرتضی اسفندقه، شاعر معاصر به خواندن غزل قصیده توفیق پرداختند و بعد نماهنگی از ابعاد شخصیتی آیت‌الله شاه آبادی تحت برنامه حدیث سرو پخش شد که بیان نکات متعدد شاگردان ایشان را در پی داشت.
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شاه آبادی، نوه آیت‌الله شاه آبادی به دعوت مجری به سخنرانی پرداخته و گفت: از همه عزیزان خواهش می‌کنم تا برای شفاء عمو های بنده که در بیمارستان بستری هستند دعا کنید، اینکه پدر بزرگ ما به چنین مقامی رسیده‌اند لازم است ابعاد مختلف زندگانی ایشان بررسی شود زیرا نکته های اخلاقی منحصر به فرد برای جوانان در پی خواهد داشت.
حجت‌الاسلام شاه آبادی ادامه داد: در سن ۱۸ سالگی به مقام نائل شدند و با میزرا محمدجواد اصفهانی به تهران عزیمت کردند که با تبعید ها و مبارزه گوناگون روبرو شدند، روزی ۹ کلاس درس تشکیل داده و زکات علم خود را که نشر آن است به خوبی پرداخت می‌کردند تا جایی یکی از طلاب جوان از ایشان درخواست کرد دروس ابتدائی حوزه علمیه را برایش تدریس کند! وقتی درخواست شد که شما این موضوع را به دیگری واگذار کنید فرمودند بنده ای از بندگان خاص الهی از من درخواست کرده است.
هم‌چنین عبدالجبار کاکایی هم به شعرخوانی پرداخت.
با اعلام حسین سلطانی مجری برنامه محمود صلاحی، رئیس سازمان فعالیت فرهنگی هنری شهرداری تهران به سخنرانی پرداخته و گفت‌: توفیقی نصیب مجموعه شهرداری تهران شد تا نکوداشتی را برای عالمی عامل برگزار کنند، یقیناً صِرف تشکیل چنین مراسمی نمی‌تواند گویای شخصیت ایشان باشد ولی از باب پرداختن به زندگی نامه شاگرد مکتب امام صادق(ع) چنین مراسمی را فراهم کردیم.

بیان شرح حال عالمان بزرگ فقط در حوزه های علمیه خلاصه نمی‌شود
صلاحی ادامه داد: ضروری است که جوانان به طریق مختلف با شخصیت این عارف بزرگوار آشنا شوند و برای همین لازم است مجموعه فرهنگسرای امام(ره) با هماهنگی مدیریت مجموعه کتابچه های تدارک ببیند تا بازدیدکنندگان با آثار و شخصیت صاحب سردیس ها بیشتر آشنا شوند، بیان شرح حال عالمان بزرگ فقط در حوزه های علمیه خلاصه نمی‌شود بلکه باید در سطح جامعه مردم آگاهی کامل با آنان پیدا کنند که البته چنین فعالیتی با همبستگی ارگانهای مختلف از جمله شهرداری انجام می‌گیرد.
در پایان مراسم با دعوت از دکتر حمید شاه آبادی، مدیرعامل بنیاد شهید شاه آبادی و امیر عبدالحسینی معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تابلو خوشنویسی به خط استاد حسین غلامی و تذهیب مرتضی محمد‌قاسمی که فرازی از بیانات آیت‌آلله شاه آبادی بود رونمایی شد و نیز از کتاب زندگینامه و خاطرات این عارف بزرگوار پرده‌ برداری به عمل آمد.

محمد ایمانی‌مهر
captcha