انتخابات؛ بزرگ‌ترین قدرت ایران اسلامی در برابر دشمنان/ قهر طبیعت نتیجه ظلم ماست
کد خبر: 3575543
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
رئیس‌جمهور عنوان کرد:

انتخابات؛ بزرگ‌ترین قدرت ایران اسلامی در برابر دشمنان/ قهر طبیعت نتیجه ظلم ماست

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی صبح امروز، در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات که در وزارت کشور برگزار شد، انتخابات را بزرگ‌ترین قدرت ایران اسلامی در برابر دشمنان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، صبح امروز، شنبه 7 اسفندماه، در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات، تصریح کرد: امیدواریم در ایامی که به نام فاطمه زهرا(س) است و پایان سال و آغاز سال آینده هم که نزدیک ولادت آن حضرت خواهد بود، با عطر نام ایشان و همچنین پیروی از راه او و پدرش، همسرش و فرزندانش ما بتوانیم وظایف سنگینی که بردوش داریم را به انجام برسانیم.

وی با تشکر از همه خادمان مردم به ویژه مدیران و مسئولانی که بار سنگین اداره کشور را بر دوش دارند، به برخی حوادث طبیعی از جمله سیل در برخی نقاط کشور و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و مردم اشاره کرد و گفت: در برخی استان‌ها با مشکلاتی در مسئله محیط زیست و ریزگردها مواجه هستیم. مردم ما فهیم، صبور و قدردان هستند و مسئولان نیز خستگی‌ناپذیر و پرتلاش، و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کردند و خواهند کرد.

دکتر روحانی با اشاره به سفر خود به اهواز، یادآور شد: در آنجا هم اعلام کردم که مشکلاتی که در طول 40 تا 50 سال گذشته به تدریج به وجود آمده، ظرف یکی، دو سال حل و فصل نخواهد شد؛ متأسفانه برخی با طبیعت جنگیده‌اند و خوش رفتاری نکرده‌اند. طبیعت صبور است اما صبر طبیعت هم دوران و زمانی دارد؛ وقتی ما به طبیعت ظلم می‌کنیم و زمین را آلوده می‌کنیم و حقآبه دریاچه‌ها و تالاب‌ها را نمی‌دهیم، وقتی همسایگان ما با ما در مسیر همکاری نیستند، نتیجه‌اش می‌شود همین که می‌بینیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: قهر طبیعت، نتیجه ظلم ماست؛ ظلم ما باعث قهر طبیعت می‌شود و این ظلم هم یک‌روزه نیست؛ سالیان دراز ظلم شده و امروز باید تصمیم بگیریم که پایه آن توبه است؛ توبه یعنی بازگشت به طبع صحیح، بازگشت به طبیعت سالم و به فطرت، بازگشت به قانون و بازگشت به نظم.

وی با بیان اینکه اول باید تصمیم بگیریم، بعد به قانون برگشته و سپس عمل صالح انجام دهیم، گفت: باید زمین، دریاچه‌ها و تالاب‌ها را آباد کنیم که در این صورت محیط زیست خوب هم خواهیم داشت.

دکتر روحانی با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی طی روزهای آینده اظهار کرد: امسال غم و غصه و نگرانی و ناراحتی بیشتر بود و امیدوارم عید نوروز جبران شود؛ با مردم با مهربانی رفتار کنیم و هر چیزی را بهانه نکنیم و بگذاریم غم و غصه چند ماهه در ایام نوروز و آغاز سال که سرآغاز نشاط طبیعت است، تمام شود و مردم لبخند بزنند، در کنار هم باشند و با نشاط وارد سال جدید شوند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ضرورت وجود امنیت به عنوان پایه اصلی هر حرکتی گفت: برخی تلاش‌ها در جامعه فرامادی و مرحله دومی است و برخی تلاش‌ها در اولویت اول قرار دارد مانند امنیت، آّب، غذا و سلامت؛ بعد از اینها بحث سیاست و نشاط سیاسی و مشارکت و حضور در انتخابات است؛ اگر مردم غذا و آب و امنیت نداشته باشند کسی به فکر رقابت و انتخابات نیست.
دکتر روحانی افزود: من از زحمات همه نیروهای انتظامی و امنیتی تشکر می‌کنم اما اساس امنیت به وحدت و انسجام و سرمایه اجتماعی برمی‌گردد؛ اگر نیروهای امنیتی و انتظامی 10 برابر و سلاح‌های ما صد برابر بشود اما بین مردم و اقوام و مذاهب شکاف و اختلاف تشدید شود، امنیت نخواهیم داشت؛ مگر در آمریکا و اروپا ابزار امنیتی نیست؟ مگر توانستند امنیت خود را حفظ کنند؟
رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: وقتی انسجام و وحدت از بین برود و شکاف‌ها پدیدار شود، تنازع و کینه‌توزی شروع می‌شود و این گناه بسیار بزرگی است اما کسانی در کلام و سخن و قلمشان بذر کینه می‌افشانند.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: رقابت خوب است اما نزاع و اختلاف و انشقاق بین قومیت‌ها، زبان‌ها، مذاهب و ادیان و ایجاد اختلاف و شکاف بین مردم یکی از بزرگ‌‌ترین گناهان است.
وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین سرمایه ماست، گفت: اتکای قدرت سیاسی ما چه در بعد سیاست داخلی و چه در بعد سیاست خارجی به سرمایه اجتماعی و اعتمادی است که به وجود آمده اما برخی گویا نمی‌دانند به جای انتقاد از دولت کل اعتماد را زیر سؤال می‌برند و این خیانت به کشور و نظام است.
دکتر روحانی تصریح کرد: ما همه با هم برادریم و کشتی‌نشینان یک کشتی و عضو یک جامعه و خانواده هستیم؛ چرا مذهب و دین بین ما اختلاف درست کند در حالی‌که همه مطیع خداییم؟
دکتر روحانی ادامه داد: رقابت و انتقاد برای راه حل نشان دادن، برای رفع نقص‌ها و نصیحت و دلسوزی لازم و ضروری است اما نگذاریم کینه و اختلاف ایجاد شود؛ مگر می‌شود برای اینکه پیروز شویم بگوییم آن جناح اصلاً نباشد و متأسفانه دعاهای پشت و رو بکنیم. شده‌ایم مثل کودکی که درس نخوانده و دعا می‌کند معلم مریض شود و به مدرسه نیاید.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مگر می‌شود بدون رقیب زندگی کرد، گفت: باید با محبت در کنار هم باشیم و رقابت سالم داشته باشیم؛ رقابت سالم خوب است و نگذاریم در جامعه اختلاف و شکاف به وجود بیاید.
وی با اشاره به شرایط حساس در منطقه و جهان اظهار کرد: شرایط حساس منطقه و جهان شرایط عادی نیست و ما شرایط ویژه‌ای داریم که باید متحد باشیم و زیر پرچم اسلام و ایران و ولایت همه با هم در کنار هم دست به دست هم بدهیم و از این شرایط عبور کنیم.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد همیشه مهم بوده و در این مقطع اهمیت بسیار بالایی دارد؛ همانطور که شاهد هستیم دشمن در ایام تحریم، در حوزه اقتصاد فشارها را افزایش داد و می‌خواست مردم را به زانو دربیاورد؛ با این حال دولت در زمینه اقتصادی توانست به وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند و این توفیق را داشته باشد که در برابر مردم شرمنده نشود.
وی با اشاره به توفیقات دولت در رشد اقتصادی، خودکفایی در گندم، افزایش صادرات غیر نفتی و نیز نوسازی ناوگان هوایی و اهمیت کارهای دیپلماتیک برای رسیدن به این موفقیت‌ها اظهار کرد: کار دیپلماسی این است که بتواند گره‌ها را باز کند اما برخی فکر می‌کنند که باید مشت گره کرد و داد زد؛ البته گاهی باید شعار داد و مشت گره کرد و فریاد هم زد اما همه‌اش که اینها نمی‌شود.
دکتر روحانی تصریح کرد: باید مردم را به خاطر رأی‌شان تشویق کرد، باید مردم بدانند رأیی که می‌دهند مابه‌ازا ندارد؛ البته مردم ما مردم خوبی هستند و به خاطر نظام و کشورشان پای صندوق آرا می‌آیند اما وقتی آمدند تشویقشان کنیم؛ شوراهای اسلامی در سراسر کشور هم مردم را با تلاش، کار و آبادانی بیشتر تشویق کنند و همه کسانی که کاندیدا می‌شوند در مقام عمل بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و باید این بار را به مقصد برسانند.
رئیس‌جمهور تدوین منشور حقوق شهروندی را یکی از وعده‌های محقق شده دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: منشور حقوق شهروندی مسئله بسیار مهمی است که از همه مسئولان می‌خواهم که حقوق شهروندی را پایه اصلی در اعمال و رفتار و تعاملشان با مردم قرار دهند و حقوق مردم را مورد احترام قرار دهند.
وی اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی تدوین شد و زحمت زیادی برای آن کشیده شد؛ حقوق شهروندی انسجام ما را زیاد می‌کند؛ ما اگر وحدت می‌خواهیم با گفتن درست نمی‌شود، بلکه با احترام درست می‌شود؛ باید به افکار، مذاهب، ادیان، زبان‌ها، لهجه‌ها، چهره‌ها و بزرگان احترام بگذاریم و اگر به همدیگر احترام نگذاریم وحدت درست نمی‌شود و به جای وحدت انشقاق و کینه و تفرقه و چنددستگی به وجود می‌آید.
دکتر روحانی با بیان اینکه که باید افکار مختلف را شناسایی و قبول کنیم، گفت: یک‌جور فکر و تفکر وجود ندارد و زمانی دولت می‌تواند عدالت را اجرا کند که اول مخالف خود را به رسمیت بشناسد؛ در برخی  کشورها انتخابات برگزار می‌شود و یک نفر بیش از 99 درصد رأی می‌آورد؛ خب معلوم است که این درست نبوده و نشان عظمت یک ملت و دولت نیست.
وی تصریح کرد: مخالفان دولت حقوق و وظایفی دارند و باید بر اساس چارچوبی عمل کنند؛ دولت هم وظایفی در قبال مخالفان دارد و چارچوب وظایفی که داریم قانون اساسی و قوانین موضوعه است که باید اجرا شود.
رئیس‌جمهور گفت: منشور حقوق شهروندی منتشر و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد و مردم منتظر هستند که آن را در عمل ببینند؛ اجرای این حقوق هم به نفع نظام ما و هم به نفع معنویت جامعه و امنیت ملی ما و هم به نفع انسجام و وحدت داخلی ماست و هم مردم احساس نشاط خواهند کرد.
دکتر روحانی گریزی هم به موضوع برجام زد و در این رابطه اظهار کرد: برجام کار بسیار بسیار بزرگی بود؛ برخی فکر می‌کردند که اگر ما با دنیا پای میز مذاکره نشسته‌ایم پیشرفت هسته‌ای ما حتماً متوقف یا خیلی کند می‌شود؛ افتخار ما این است که بعد از برجام توانستیم IR8 را که بیست برابر سانتریفوژ است را نصب و راه‌اندازی کنیم و در امور هسته‌ای و فناوری هسته‌ای به جایی رسیدیم که وارد تجارت جهانی شویم.
وی گفت: حال تصور کنیم برجام اصلاً کاری نکرده و تحریم هم از بین نرفته، اما برجام توانست قطعنامه‌های الزامی فصل هفتی شورای امنیت سازمان ملل را برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کند؛ سیاست خارجی ما تلاشش بر این شد و تلاشش به ثمر نشست و قطعنامه شورای امنیت را توسط خود شورا لغو کرد؛ درحالی‌که عنوان کشور ما «تهدید کننده صلح و امنیت بین‌الملل» بود، تبدیل به کشوری شد که باید با این کشور همکاری کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از حرف زدن و تعریف کردن از برجام نترسیم، اظهار کرد: برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها تصور می‌کنند که اگر از خدمات برجام بگویند، از دولت تعریف کرده‌اند در حالی‌که اولاً تعریف از دولت که حرام نیست و بعد برجام که اصلاً برای دولت نیست بلکه برای ملت و رهبری است.
دکتر روحانی ادامه داد: همه دست به دست هم دادیم و رهبری راهنمایی و هدایت و ارشاد کردند و ملت به صحنه آمدند و ما هم به عنوان خادم کارهایی کردیم که افتخار کل کشور ایران است؛ برخی تندروها در آمریکا و اسرائیل هم اگر ایرادی می‌گیرند حرف‌شان این است که ایران سر طرف‌های مقابلش کلاه گذاشته در حالی‌که این درست نیست و ما از اول گفته بودیم این قراردادی برد ـ برد است.
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات خوبی در پایان سال گذشته و آغاز سال جدید در دو مرحله داشتیم که انتخابات باشکوهی بود؛ مردم، احزاب و جناح‌ها خیلی خوب صبر و تحمل کردند و هوشیاری خود را نشان دادند؛ واقعاً ملت بزرگ ایران قابل تحسین است چرا که وقتی تصمیم بگیرد و همه به صحنه بیایند کارها را پیش می‌برند البته مشکلاتی هست و باید حل شود.
وی با اشاره به وظیفه سنگین مجریان برگزاری انتخابات گفت: شما وظیفه سنگینی در انتخابات دارید و باید مردم را تشویق کنید و از آنها نه تنها با زبان، بلکه با عمل که همه پای صندوق‌های رأی بیایند و احساس کنند اگر یک نفرشان پای صندوق نیابد مغبون شده است؛ بدانند رأی‌شان در سرنوشت کشور و عظمت ایران در جهان چقدر اهمیت دارد.
دکتر روحانی با بیان اینکه استفاده از امکانات عمومی دولتی بری تبلیغات افراد و جناح‌ها حرام است، اظهار کرد: تریبون‌های عمومی و امکانات دولتی، رسانه عمومی، روزنامه و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند نباید به نفع فرد، جناح و حزب خاصی تبلیغ کنند؛ البته باید برای انتخابات مردم را تشویق کنند.
وی گفت: مسئولیت این کار بر عهده شماست و من نمی‌پذیرم کسی بگوید مسئول این کار شورای نگهبان است؛ شورای نگهبان نظارت می‌کند اما شما باید در برابر تخلف‌ها بایستید.
رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوقطبی نشدن انتخابات گفت: دوقطبی شدن انتخابات درد سر درست می‌کند؛ ما تجربه‌اش را داشتیم که چه مشکلات و گرفتاری‌هایی برای ما درست کرده است بنابراین نگذاریم انتخابات دوقطبی شود؛ وقتی دوقطبی شد احساساتی و شعاری می‌شود؛ اصلاً انتخابات نباید رقابت بین جناح‌ها یا احزاب و گروه‌ها باشد بلکه باید به معنای واقعی کلمه رقابت بین برنامه‌ها باشد.
وی با بیان اینکه بگذاریم انتخابات در فضای آرامی شکل بگیرد، افزود: در انتخابات یک نفر برنده و یک نفر بازنده باشد اما نباید بینشان کینه شکل بگیرد؛ ما همه برادر و دوستیم و اهل یک ملت هستیم.
دکتر روحانی با اشاره به نقش مردم در انتخابات و سرنوشت کشور تصریح کرد: علت اینکه نظام ما به خوبی در برابر مشکلات ایستاده به خاطر انتخابات‌هاست؛ انتخابات است که نظام را تضمین می‌کند و بزرگ‌ترین قدرت ایرانی اسلامی در برابر دشمنان است؛ انتخابات بازسازی و بازیابی می‌کند و امید مردم را از نو زنده می‌کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه انتخابات امانت الهی است گفت: خداوند در قرآن به شما فرمان و دستور داده و امر می‌کند که امانت را به اهلش بدهید و این امانت بزرگی است که سرنوشت و آینده کشور و قدرت و امنیت را رقم می‌زند؛ همه ما باید تلاش کنیم این فرمان الهی را اجرا کنیم و امانت را به فرد صالحی بسپاریم.

captcha