ایجاد سامانه‌هایی برای مسابقات قرآن/ از کارت هوشمند قرآنی تا داوری عمومی
کد خبر: 3575587
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
اختصاصی ایکنا/

ایجاد سامانه‌هایی برای مسابقات قرآن/ از کارت هوشمند قرآنی تا داوری عمومی

گروه مسابقات: مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قصد طراحی 10 سامانه مجازی برای مسابقات قرآن کریم دارد که شروع آن از سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در حالی که هر روز به سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نزدیک‌تر می شویم، خبرهایی متفاوت از تدارکاتی که مسئولان قرآنی سازمان اوقاف برای این مسابقات در نظر گرفته‌اند به گوش می‌رسد، خبرهایی که البته هنوز بسیاری از آنها با توجه به اینکه نهایی نشده، اعلام رسمی نشده است.
از جمله این خبرها، در نظر گرفتن 10 سامانه برای سامان‌دهی هر چه بیشتر و بهتر مسابقات بین‌المللی قرآن است، سامانه‌هایی که هنوز به صورت رسمی اصل خبر و جزئیات احتمالی که دارد اعلام نشده است، اما خبرنگار ایکنا به گزارش کاملی از این سامانه‌ها دست یافته است که در ادامه به معرفی آنها پرداخته خواهد شد.
به گزارش ایکنا، قرار است در این دوره به طور جدی بر روی محتوای مسابقات، کار شود برای همین است که موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گرفته تا محتوای مناسب برای آن در زمان مسابقات تهیه شود. در این دوره از مسابقات، موضوعاتی همچون وحدت، استکبارستیزی، شناخت جریان‌های تکفیری، فاجعه منا، شهدای قرآنی فاجعه منا، شهدای مدافع حرم و خانواده قرآنی به عنوان محور مسابقات معرفی شده است.
در این بخش و در مورد موضوع خانواده قرآنی با توجه به گستردگی موضوع سه زمینه ازدواج، همسرداری و تربیت فرزند، محوریت فعالیت‌ها قرار گرفته است تا محتوای لازم برای آنها تدارک دیده شود.
این موضوعات، محور تمامی فعالیت‌های سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران است،‌ فعالیت‌هایی نظیر نمایشگاه جانبی، فضاسازی‌ها، مسابقات جانبی و معارفی،‌ محتوای تلاوت قاریان، تیزر، پوستر و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی.
براساس گزارش ایکنا همچنین امسال قرار است تا با استفاده از ظرفیت‌های متعددی که در نظام وجود دارد در زمینه تبلیغات مجازی، محیطی، رسانه‌ای و مکتوب اتفاقات ویژه‌ای بیفتد.
ویژگی شاخص امسال این است که تلاش شده است تا با هدف صرفه‌جویی در هزینه مسابقات و مشارکت حداکثری مردم، تمامی خدمات و فعالیت‌ها را با استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند ارائه کنند.
بر همین اساس است که مقدمات راه‌اندازی 10 سامانه فراگیر در دستور کار قرار گرفته است که در ادامه به تشریح این سامانه‌ها و جزئیاتی از آن خواهیم پرداخت.

***

کارت هوشمند قرآنی؛ این کارت کاربردهای متنوعی از جمله، کارت شناسایی، کارت عضویت، کارت جایزه، کارت اعتباری و کیف پول الکترونیک دارد که ویژه متسابقان، مخاطبان و برگزارکنندگان مسابقات است.
سامانه مسابقات عمومی؛ این سامانه با دارا بودن بسته‌های متنوع محتوایی با محوریت موضوعات مشخص شده برای گروه‌های مختلف مخاطبان از لحاظ جنسیت، سن و تحصیلات بعد از دریافت اطلاعات مخاطب، به صورت هوشمند بسته‌های مطالعاتی مرتبط را ارائه می‌کند و کاربران در یک رقابت فراگیر طی چند مرحله با هم مسابقه می‌دهند.
سامانه داوری، این سامانه به صورت برخط در سراسر دنیا قابل رؤیت بوده و همزمان با اجرای مسابقات با ارائه گزارش‌های متنوع تحلیلی وضعیت داوری را قابل مشاهده و پیگیری می‌کند.
سامانه داوری مردمی؛ این سامانه بستری برای هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و مشارکت مخاطبان در روند داوری مسابقات است. مخاطبان با استفاده از این سامانه می‌توانند بعد از مطالعه آئین‌نامه نسبت به تک تک تلاوت‌ها داوری داشته باشند. همچنین با مشاهده سامانه داوری در جریان روند داوری مسابقات قرار بگیرند.
سامانه رزرو برخط؛ این سامانه با هدف برنامه‌ریزی بهتر جهت حضور مخاطبان در سالن مسابقات و سایر برنامه‌های حاشیه‌ای پیشنهاد شده و به کمک این سامانه عموم علاقه‌مندان و سازمان‌ها می‌توانند جهت حضور کارکنان و خانواده‌های آنها در مسابقات برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.
سامانه اطلاع‌رسانی و خبری؛ این سامانه مرجع تمام اخبار جراید و رسانه‌ها است و تمامی اتفاقات اصلی و جانبی را پوشش می‌دهد.
سامانه متسابقان؛ این سامانه به 14 زبان زنده دنیا برای ارائه خدمات و پاسخگویی برخط به نیازمندی‌های متسابقان بر روی سه بستر تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت راه‌اندازی می‌شود و با ارائه تقویم برنامه‌ها کمک شایانی به متسابقان خواهد کرد.
سامانه کنترل پروژه کل مسابقات؛ این سامانه به صورت برخط و با مشارکت تمامی کمیته‌ها و نیروهای فعال در مسابقات و ایجاد پیشخوان مدیریتی یک پارچه به کنترل بهتر مدیران بر فعالیت‌ها کمکی بی‌نظیر کرده و آنها را در انجام بسیاری از پیگیری‌های جزئی و وقت‌گیر بی‌نیاز می‌کند.
شبکه اجتماعی ایده‌های قرآنی؛ این سامانه با مشارکت نخبگان و ایده‌پردازان از سراسر کشور در قالب جشنواره «ایده‌های قرآنی برای زندگی بهتر» زمینه ساز شناسایی و ساماندهی جریان اهل فکر کشور شده و راهبردی برای موسسات و فعالان اجرایی خواهد بود.
شبکه اجتماعی وقف قرآنی؛ این شبکه با رویکرد ایجاد بستری برای شناسایی و رفع نیازمندی‌های جامعه قرآنی کشور با همراهی عموم مردم و ایجاد موقوفات اختصاصی و مشارکتی تأثیر به سزایی در ترویج فرهنگ قرآنی خواهد داشت.
علاوه بر این سامانه‌ها با هدف ایجاد دسترسی‌های متنوع برای ارتباط تعاملی بین مدیران و متسابقان و مخاطبان برای فعال‌سازی سامانه‌های اینترنتی سامانه پیامک، سامانه کد دستوری «یو اس اس دی» نرم افزار تلفن همراه «اَپ» و مرکز تماس برنامه‌ریزی شده است که این اتفاق زمینه ساز افزایش مشارکت مردم و بالا رفتن سطح کیفیت مسابقات خواهد شد.
همانطور که در ابتدای این خبر گفته شد، تمامی اطلاعات مربوط به این خبر بر اساس اطلاعات خبرنگار ایکنا بوده و انتشار آن به منزله نهایی بودن طراحی این سامانه‌ها نیست، بلکه مسئولان برگزاری مسابقات در تدارک راه‌اندازی چنین سامانه‌هایی هستند که شنیده‌ها حاکی از نهایی شدن بسیاری از این سامانه‌ها دارد،‌ هرچند که هنوز مسئولان قرآنی اوقاف آن را اعلام رسمی نکرده‌اند.
با این وجود باید منتظر ماند و دید که راه‌اندازی این سامانه‌ها که یکی از اهداف اصلی آن افزایش مشارکت مردم در این مسابقات عنوان شده است، در نهایت می‌تواند کمکی در این راستا به مسابقات داشته باشد یا خیر؟
captcha