حضور 2300 فعال مد و لباس ایرانی‌ــ‌اسلامی در جشنواره مد و لباس فجر
کد خبر: 3575591
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
قبادی خبر داد:

حضور 2300 فعال مد و لباس ایرانی‌ــ‌اسلامی در جشنواره مد و لباس فجر

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی از برگزاری ششمین جشنواره مد و لباس فجر در سه نقطه تهران خبر داد و گفت: جشنواره از سوم تا دهم اسفند ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی امروز شنبه، 30 بهمن ماه طی نشستی خبری اعلام کرد: ششمین جشنواره مد و لباس فجر، 3 تا 10 اسفند ماه در سه محل تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بیش از 5200 اثر دریافت شده است، گفت: هزار طراح در بخش طراحی آثار خود را ارسال کرده‌اند، همچنین 1300 هنرمند نیز در بخش‌های طراحی زنده لباس، طراحی پارچه، طراحی زیور آلات و ... شرکت کرده‌اند که این تعداد در نوع خود بی‌نظیر است.

قبادی از عرضه پوشاک ایرانی ـ اسلامی طی برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در 2500 فروشگاه نیز خبر داد و اعلام کرد: 500 فروشگاه در تهران و 2000 فروشگاه نیز در 11 استان کشور این محصولات را عرضه خواهند کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با تأکید بر اینکه تغییر نگرش در جامعه در خصوص مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در حال رخ دادن است، گفت: جشنواره امسال در هشت بخش برگزار می‌شود که در بخش طراحی تلاش شد موضوع کاربردی شدن لباس‌ها مورد توجه باشد و بر همین اساس بخش کاربردی به همه گروه‌های جشنواره شامل بخش بانوان، مردان و کودکان اضافه شود.

وی در خصوص بخش مسابقه طراحی پارچه گفت: استقبال از بخش طراحی پارچه نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش داشته و 310 اثر را دریافت کرده‌ایم. در بخش طراحی کیف و کفش نیز آثار قابل توجهی دریافت کرده‌ایم.

اهمیت طراحی جواهر و زیورآلات بر اساس نمادهای ایرانی ـ اسلامی

قبادی با تأکید بر اهمیت طراحی جواهر و زیورآلات بر اساس نمادهای ایرانی ـ اسلامی گفت: محصولات زیادی در این حوزه بر اساس نمادهایی که با فرهنگ ما مغایرت دارد ارائه می‌شود به همین دلیل این بخش به جشنواره اضافه شده و تاکنون هزار اثر در این بخش ارائه و نشست‌هایی در این حوزه برگزار می‌شود.

وی بخش طراحی زنده لباس را یکی از بخش‌های مهیج جشنواره اعلام و اظهار کرد: طراحی لباس اجتماع، طراحی لباس مردانه (بالاپوش مردانه) و طراحی محصولات عفاف و حجاب در این بخش صورت خواهدگرفت و برای این بخش 90 گروه سه نفره با هم به رقابت می‌پردازند.

قبادی عنوان کرد: از 5200 اثر ارسالی به جشنواره 250 اثر در صحن اصلی نمایشگاه عرضه خواهدشد و از هزار طراحی که به این جشنواره اثر ارسال کرده‌اند، 40 درصد طراح حرفه‌ای هستند. در بخش علمی و دانشگاهی نیز 190 مقاله، پایان نامه و طرح پژوهشی دریافت کرده‌ایم و این نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها به سمت رفع نیاز اجتماع در این حوزه در حال حرکت هستند.

وی از دریافت مجموعه مقالات میا‌ن‌رشته‌ای در حوزه‌های انضباط اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، روانشناسی، رنگ و ... در حوزه مد و لباس نیز سخن گفت و عنوان کرد: تمام آثار علمی به نمایش گذاشته می‌شود و برای این حوزه 32 نشست نیز برگزار خواهدشد.

نمایشگاه لباس کودک و نوجوان در سال 96 به صورت مستقل برگزارمی‌شود

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس از استقبال بسیار خوب طراحان و ارائه 300 تا 350 اثر در حوزه لباس کودک و نوجوان خبر داد و گفت: تنها امکان نمایش 20 تا 25 اثر در این حوزه را داریم اما با توجه به رشد خیلی خوب در این حوزه مقرر شده است نمایشگاه لباس کودک و نوجوان در سال 96 به صورت مستقل برگزارشود.

وی در ادامه به تشریح بخش فرهنگی و هنری جشنواره مد و لباس فجر پرداخت و اظهار کرد: بخش آثار تولیدی در رادیو و تلویزیون، خبرگزاری‌ها و بخش طراحی شعار تبلیغاتی در حوزه مد و لباس قسمت‌های مختلف بخش فرهنگی و هنری را تشکیل می‌دهند که داوری در این بخش نیز در حال انجام است.

حضور کشورهای فرانسه، ویتنام، هند، تونس، مراکش و ... در جشنواره مد و لباس فجر

قبادی از تحولات صورت گرفته در بخش بین‌المل جشنواره نیز گفت و یادآور شد: امسال در روزهای هفتم تا دهم جشنواره شاهد فعالیت بخش بین‌الملل خواهیم بود که در این بخش دو غرفه از کشور فرانسه حاضر است و کشورهای ویتنام، هند، تونس، مراکش و نمایندگانی از روسیه و ایتالیا نیز در جشنواره حضور خواهند داشت. البته بسیاری از برندهای خارجی علاقه‌مند به حضور در جشنواره بودند که ستاد برگزاری جشنواره با حضور آنها مخالفت کرد؛ ما اجازه و امکان تبلیغ برندهای خارجی را در جشنواره فجر نخواهیم داد و امیدواریم روزی برسد که برندهای خارجی به سختی و با طی مراحل سخت‌گیرانه و البته قانونی بتوانند در ایران حاضر شوند.

رونمایی از سند لباس حلال

وی تصریح کرد: در جشنواره امسال از سند لباس حلال در مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل رونمایی خواهدشد.

قبادی در خصوص فعالیت جشنواره در استان‌های کشور نیز گفت: مد و لباس ایرانی ـ اسلامی در حال فراگیر شدن در سراسر کشور است و تا پایان سال 52 نمایشگاه استانی که 15 نمایشگاه آن مربوط به جشنواره فجر است در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین عرضه محصولات پوشاک ایرانی ـ اسلامی در 2500 فروشگاه که 500 فروشگاه آن در تهران است نیز صورت خواهدگرفت.

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز در این نشست با اعلام این خبر که بیش از 1000 تولید کننده کشور از دست‌آوردهای طراحان ایرانی استفاده می‌کنند، گفت: علاوه بر فروشگاه‌هایی که در طول جشنواره به عرضه پوشاکی با طراحی ایرانی ـ اسلامی می‌پردازد، 2000 فروشگاه نیز تحت عنوان فروش فوق‌العاده تمام محصولات ایرانی ـ اسلامی را عرضه خواهندکرد و بعد از نمایشگاه فجر نیز در تهران نمایشگاه‌های لباس ایرانی ـ اسلامی برپا خواهدبود.

وی همچنین اعلام کرد: در آینده نزدیک ورود کالاهای خارجی نظام‌مند و ساماندهی شده و واردات پوشاک توسط نمایندگی‌های آنها ثبت‌خواهد شد.

قبادی در ادامه از استقرار ویترین ملی در برج میلاد و تالار وحدت نیز خبر داد و گفت: در این ویترین مطابق با اقتصاد مقاومتی و ظرفیت و توان تولید ملی آثار به نمایش درخواهدآمد و لوح «با افتخار ساخت ایران» نیز به تولید کنندگان اهدا خواهدشد.

ارتقای استفاده هنرمندان از لباس‌هایی با طرح‌های ایرانی ـ اسلامی

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص لباس‌های هنرمندان در جشنواره‌های داخلی، گفت: دو سال است که بر موضوع طراحی لباس هنرمندان ورود کرده‌ایم. تاپیش از این شاخص‌های کلی در خصوص مد و لباس را در این حوزه ارائه کرده بودیم اما اکنون شاخص‌ها به صورت جزئی‌تر تهیه و ابلاغ شده است. البته امسال شرایط استفاده هنرمندان از طرح‌های ایرانی ـ اسلامی در جشنواره فیلم فجر نسبت به دوره‌های گذشته ارتقا داشت. شاید تنوع رنگی آن کم بود که در سال آینده به این مسئله نیز می‌پردازیم.

قبادی به حواشی‌های رخ داده در خصوص پوشش هنرمندان در جشنواره‌های فرعی نیز اشاره کرد و گفت: با پذیرش هنرمندان شاهد ارتقای کیفیت و نوع پوشش بود‌ه‌ایم و اگر هنرمندان علاقه‌مند باشند کارگروه آمادگی دارد در خصوص معرفی طراح با هنرمندان همکاری کند. در این خصوص هنرمندان نیز باید به مقوله لباس توجه بیشتری داشته باشند که آماده همکاری با آنها نیز هستیم.

دلایل حذف شوی زنده لباس؛ منع قانونی داریم

وی در خصوص دلایل حذف شوی زنده لباس نیز گفت: ما حذف رسمی این مسئله را اعلام کرده‌ایم چرا که دلایل قانونی متعددی برای این مسئله وجود داشت. قبلاً تصور ما این بود که امکان فعالیت در این عرصه با دستورالعمل‌‌های موجود وجود دارد اما برخی از مفاد قوانین بالادستی مانع این کار شد. اتفاقات و حواشی این موضوع و تهاجم‌ فرهنگی که شاهد آن بود نیز موجب شد از برگزاری شوی زنده لباس منصرف شویم.

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پایان گفت: بر اساس نتایج پژوهش‌های صورت گرفته برگزاری شوی زنده لباس تنها 3 درصد ارزش افزوده را در بخش لباس ایجاد می‌کند و با جمع‌بندی صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که برگزاری آن به مصلحت نیست.


captcha