سردرگمی خانواده در بیراهه‌ها/ راه حل اینجاست
کد خبر: 3575853
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
خلیلی تبیین کرد:

سردرگمی خانواده در بیراهه‌ها/ راه حل اینجاست

گروه جامعه: یک کارشناس خانواده معتقد است اگر زنان بدانند از نظر آفرینش هیچ کمبودی نسبت به مردان ندارند سعی نمی‌کنند خود را به روش‌های دیگری، برتر نشان دهند و به بیراهه‌ کشیده شوند و خانواده را دچار انحراف و سردرگمی کنند.

معصومه خلیلی، کارشناس خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به سخنی از حضرت علی(ع) که می‌فرمایند: «زنان در دست شما امانت هستند، بر آنان سخت نگیرید و بلاتکلیفشان نگذارید» اشاره و عنوان کرد: با توجه به این کلام بر آن هستیم تا بررسی کنیم جامعه انسانی تا چه حد توانسته است به نحو مطلوب به امانت‌داری بپردازد و زنان را از آسیب‌های مختلف دور نگاه دارد.

وی یکی از آسیب‌هایی که زنان را تهدید می‌کند عدم امنیت مالی دانست و گفت: اگر بخواهیم طبق گفته پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند «خوراک و پوشاک زنان به نحو معروف بر مردان واجب است» عمل کنیم باید امنیت مالی را در زمان حیات و ممات برای زنان ایجاد کنیم. اگر زنان در زندگی احساس امنیت مالی داشته باشند از آرامش بیشتری نیز برخوردار می‌شود و به منسجم شدن کانون خانواده کمک می‌کند.

خلیلی ادامه داد: در چنین شرایطی هم مردان دین خود را طبق توصیه رسول مکرم اسلام(ص) ادا کرده است و هم زن می‌تواند با آرامش بیشتری به ایفای نقش در زندگی مشترک بپردازد چرا که پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده‌اند کسی که ظالمانه مهریه همسر خود را نپردازد در نزد خداوند زناکار است.

وی با اشاره به اینکه زنان سالیان سال به ایفای نقش در زندگی مشترک می‌پردازند و تربیت فرزند را بر عهده می‌گیرند اما از جهت مالی هیچ پشتوانه‌ای ندارند و در صورت فوت همسر نیز بلاتکلیف باقی می‌ماند عنوان کرد: باید به مردان توصیه کرد همسر خود را بیش از پیش به ویژه به صورت محضری در زندگی مالی خود شریک کنند تا احساس امنیت بیشتری به آنان انتقال دهند.

حضور زنان در نقش‌های غیرمرتبط

این کارشناس خانواده با اشاره به نقش‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی که در آیات و روایات برای زنان در نظر گرفته شده است گفت: زنان می‌توانند در جامعه نقش‌های مختلفی را بر عهده گیرند اما این نقش‌ها باید متناسب با شخصیت و منش آنان باشد. حضور در مشاغلی همچون معلمی، پرستاری، طبابت زنان و .. لطمه‌ای به کانون خانواده وارد نمی‌کند اما حضور بی‌مهابا در نقش‌های غیرمرتبط سبب می‌شود زن از قالب اصلی خود خارج شود و به کانون خانواده نیز آسیب وارد شود.

این کارشناس خانواده یکی دیگر از عوامل آسیب‌زا به حوزه زنان را متهم کردن آنان به پرحرفی برشمرد و گفت: برخی افرادی که از آگاهی کمتری برخوردار هستند زنان را به واسطه حرف زدن زیاد، متهم می‌کنند در صورتی که این صفت انسان‌ساز است اما این حسن به عنوان یک عیب متوجه بانوان شده است. حرف زدن یکی از نیازهای طبیعی زنان برای از بین بردن فشارهای روانی و روحی است.

وقتی حسن خدادادی زنان را عیب می‌شماریم!

وی با بیان اینکه در دیدگاه الهی و روانشناسی زنان با حرف زدن به آرامش می‌رسند، اظهار کرد: در این زمینه شرایط مردان متفاوت است و نیاز به کسب آرامش از طریق سکوت دارند اما نباید با نادیده گرفتن تفاوت‌های خلقت از این دو جنس متفاوت شرایط یکسانی را طلب کرد. زنان با حرف زدن و هم صحبتی به زندگی سعادتمند می‌رسند و نباید این حسن را به عنوان یک عیب به بانوان تحمیل کرد و آنان را از این مؤلفه که می‌تواند به آرامش آنان و در نهایت انسجام خانواده بیانجامد محروم کنند.

خلیلی با تأکید بر اینکه طبق مطالعات صورت گرفته مردان در طول یک روز دو هزار کلمه و زنان بین هشت تا 12 هزار کلمه صحبت می‌کنند اظهار کرد: به همین دلیل است که زنان می‌تواند نقش مادری و مربی گری را ایفا کنند.

وی در ادامه یکی از عواملی که سبب شکل گیری خانواده شاد و منسجم شود را بیان نکات مثبت از شجره خانوادگی دانست و گفت: این در حالی است که برخی مردان در رفتار با زنان رعایت ادب و احترام را نمی‌کنند در صورتی که رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «با زنان مهربان باشید، آنان را دلخوش دارید تا با شما بسازند و از آنها اظهار کراهت و ملامت نکنید و چیزی را به زور از آن‌ها نخواهید».

وی ادامه داد: پدری که با همسر خود با مهربانی و احترام رفتار کند در حال ارائه آموزش به فرزندان خود است، به نحوی که مادر را از آسیب بی‌مهری و بی ‌وجهی نجات می‌دهد تا بتواند نقش خود را به بهترین شکل در خانواده ایفا و اعضای خانواده را از عاطفه سرشار کند.

حقوقی که زنان از منظر شرعی و قانونی برخوردار هستند
خلیلی با اشاره به حقوقی که زنان از منظر شرعی و قانونی برخوردار هستند اظهار کرد: در این زمینه بی‌اطلاعی‌های فراوانی از سوی زنان وجود دارد که باعث ایجاد آسیب می‌شود. زندگی باید بر اساس گذشت، تفاهم، دوستی و محبت اداره شود تا به شکوفایی برسد اما این امر با بی‌اطلاعی از حقوق که بعضا منجر به سوء‌استفاده مردان می‌شود متفاوت است.

این کارشناس خانواده یکی از حقوقی که زنان از آن ناآگاه هستند و دچار حقارت و کم‌بینی می‌شوند را یکسان ندانستن خود از لحاظ حقوقی نسبت به مردان دانست و گفت: زنی که خود را از لحاظ حقوقی در مرتبه‌ای پایین‌تر از مردان بداند سعی می‌کند خود را به روش‌های دیگری به نمایش گذارد و بدین جهت به بیراهه کشیده می‌شود. این در حالی است که زنان و مردان از حقوق مساوی برخوردار هستند، اگر چه حقوق آن‌ها مشابه نیست.

خلیلی در پایان یادآور شد: اگر زنان بدانند از نظر آفرینش هیچ کمبودی نسبت به مردان ندارند و مردان هیچ برتری بر آنان ندارند سعی نمی‌کنند خود را به روش‌های دیگری برتر نشان دهند و به بیراهه‌هایی همچون حضور در مشاغل غیرمرتبط و یا نمایش خود با ظاهر و آرایش‌های نامتعارف کشیده شوند.

captcha