شهید محلاتی؛ از فعالیت پیش از انقلاب تا شهادت در خدمت اسلام
کد خبر: 3576020
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
به‌مناسبت سالگرد شهادت شهید محلاتی؛

شهید محلاتی؛ از فعالیت پیش از انقلاب تا شهادت در خدمت اسلام

گروه جهاد و حماسه: شهید حجت‌الاسلام شیخ فضل‌الله محلاتی مجاهدات خود را با فعالیت علیه رژیم طاغوت آغاز کرد و مردم را به پیروی از امام خمینی(ره) دعوت کرد، وی در نهایت در روز یکم اسفندماه سال 1364 در حالی که راهی جبهه حق علیه باطل بود به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شاید جوانان امروز بارها نام شهید محلاتی را شنیده باشند اما باید ضمن زنده نگهداشتن یاد شهدایی همچون شهید محلاتی به زحمات آن‌ها نیز پرداخته شود. زحماتی که امنیت، آزادی و سرافرازی امروز کشور از نتایج آن است و همه ما به نحوی مدیون این شهدای بزرگوار هستیم و باید با پیشرفت در تمام زمینه‌ها و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی خون این شهدا را پاس بداریم و پاسخ زحمات آن‌ها را اینگونه بدهیم.
یکم اسفندماه سالگرد شهادت شهید بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ فضل‌الله محلاتی است که مبارزه خود را از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرد. وی که از روحیه‌ مبارزه‌طلبی و پرشوری برخوردار بود ضمن فعالیت‌های مهم و مؤثرش، مردم را به تقلید از امام(ره) دعوت کرد و در نهایت در حالی که راهی جبهه بود به اصحاب سالار شهیدان(ع) پیوست.
شهید حجت‌الاسلام شیخ فضل‌الله محلاتی در سال 1309 چشم به جهان گشود. وی پس از طی دوران ابتدایی در 15 سالگی راهی قم شد تا در حوزه علمیه به دانش‌پژوهی بپردازد. شهید محلاتی پس از اتمام دروس حوزه، درس‌های تخصصی فقه و اصول را در محضر اساتیدی چون آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) گذراند. وی در مدتی که در قم بود با روحیات مبارزه‌طلبی علیه رژیم طاغوت آشنا شد و آن‌را به جان گرفت.
شهید محلاتی در سال ۱۳۲۶ با فدائیان اسلام و مرحوم آیت‌الله کاشانی آشنا شد و مبارزه خود را علیه رژیم شاه رسماً آغاز کرد. او که در آن زمان جوانی پر شور بود، برای اعزام به بیت‌المقدس و مبارزه با اشغال‌گران فلسطین، اعلام آمادگی کرد.
وی در هنگام انتخاب دوره هفدهم مجلس از طرف فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی برای تبلیغ به آذربایجان رفت تا به‌عنوان یک روحانی متعهد و آشنا به مسائل سیاسی،‌ مردم را برای شرکت در انتخابات و حمایت از کاندیداهای فدائیان اسلام دعوت کند، که در این مسیر از سوء قصدی که سلطنت‌طلبان به جان او کردند، جان سالم به در برد.
رمضان سال ۱۳۳۲ شیخ فضل‌الله محلاتی به‌دلیل اینکه در بجنورد علیه کنسرسیوم نفت و کودتای ۲۸ مرداد سخنرانی کوبنده‌ای داشت، دستگیر و به مشهد تبعید شد.
وی در دوران فعالیت‌های خود به عنوان رابط بین علمای تهران و قم نسبت به تبادل پیام‌ها اقدام می‌کرد و با تنظیم اعلامیه و طومار، موفق شد امضای ۱۲۰ نفر از علمای تهران را بگیرد؛ که در آن زمان چنین کاری بی‌سابقه بود. پس از قیام عمومی مردم ایران در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، با همکاری هیئت مؤتلفه به چاپ و توزیع اعلامیه‌های امام خمینی(ره) پرداخت و تمام تلاش خود را کرد.
وی در جلب توجه مردم به امام خمینی(ره) نقش بسزایی داشت چراکه مردم را به تقلید از امام(ره) دعوت کرد و فراخواند. پس از رحلت آیت‌الله حکیم و با توجه به توطئه رژیم شاه که سعی داشت توجه مردم را نسبت به حضرت امام خمینی(ره) کم‌رنگ کند، به همراه تعدادی از روحانیون مبارز تهران تلگراف تسلیتی به حضرت امام خمینی(ره) مخابره و رحلت آن مرجع عالی‌قدر را تسلیت گفتند و جامعه را به تقلید از امام بزرگوار فراخواند.
مجاهدات شهید فضل‌الله محلاتی ادامه داشت تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و به دنبال آن جنگ عراق علیه ایران آغاز شد. وی در اولین روز اسفند ۱۳۶۴، به همراه هشت نفر از نمایندگان مجلس، نیروهای ارتش و قضات عالی رتبه قضایی با هواپیمای اف ۲۷ فرندشیپ عازم دفاع از میهن اسلامی بود که هواپیمای آن‌ها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز منهدم و تمام سرنشینان آن که حدود 50 نفر بودند به شهادت رسیدند.
خلبان سرهنگ درویش، کمک‌خلبان عباس جاهدی، سرگرد داود مقرنس، عبدالله فیاضی پاسدار محافظ فضل‌الله محلاتی، مهدی یعقوبی ۱۳۳۰ نماینده مجلس از تربت حیدریه، سید ابوالقاسم داود الموسوی دامغانی ۱۳۲۳ نماینده مجلس از رامهرمز، علی معرفی‌زاده ۱۳۲۷ نماینده مجلس از خرمشهر و شادگان، محمد کلاته‌ای ۱۳۲۶ نماینده مجلس از بجنورد، نورالدین رحیمی ۱۳۱۴ نماینده مجلس از خرم‌آباد، ابوالقاسم رزاقی ۱۳۳۱ نماینده مجلس از تنکابن و رامسرا، غلامرضا سلطانی ۱۳۲۲ نماینده مجلس از کرج، پاسدار امیر محمودی‌منش محافظ غلامرضا سلطلانی از کرج، سید حسن شاهچراغی ۱۳۳۱ نماینده مجلس از دامغان، محمد مصطفوی کرمانی ۱۳۱۵ قاضی دادگستری، فرج الله نصیری ۱۳۳۸ قاضی دادگستری، محمد جواد صدقیان کاشی ۱۳۳۰ قاضی دادگستری، علی محبی متولد ۱۳۲۴ قاضی دادگستری، مهدی آشوری متولد ۱۳۳۱ قاضی دادگستری، احمد خان احمدلو متولد ۱۳۳۱ قاضی دادگستری، حسن خضری متولد ۱۳۱۵ قاضی دادگستری، میرولی رفیعی‌راد متولد ۱۳۲۵ قاضی دادگستری، محمد خداپرست قاضی دادگستری، جعفر نیری متولد ۱۳۲۸ قاضی دادگستری، محبوب شیری متولد ۱۳۱۹ قاضی دادگستری و سید احمد قاسمیان متولد ۱۳۱۷ کارآموز قضایی، در این سفر شهید محلاتی را همراهی می‌کردند.
captcha