رقابت های انتخابی مسابقات بین المللی قرآن بانوان برگزار شد + عکس
کد خبر: 3576199
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱

رقابت های انتخابی مسابقات بین المللی قرآن بانوان برگزار شد + عکس

گروه مسابقات: مرحله ارزیابی و انتخاب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان و دانش آموزان دختر طی دیروز و امروز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرحله ارزیابی و انتخاب نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به مسابقات

بین‌المللی قرآن ویژه بانوان طی دو روز 30 بهمن ماه و 1 اسفند ماه در سازمان دانش آموزی در حال برگزاری است. این برنامه به همت دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در حال برپایی است. در بخش بانوان بزرگسال راه یافته به مرحله انتخابی از رتبه‌های برتر 10 سال گذشته با هم به رقابت می‌پردازند که این رقابت‌ها با حضور 7 رتبه عالی و ممتاز رشته حفظ طی سه سال گذشته (93 تا 95) و رتبه اول حافظان قرآن طی 7 سال قبل تر از آن(85 تا 93) برگزار شد.

مسابقات قرآن دانش آموزان دختر

از میان 4 رتبه اول سال‌های 85 تا 93 به دلیل سنجش به روز بودن میزان محفوظاتشان به صورت مجزا و جداگانه مورد تست و ارزیابی قرار گرفتند که سه نفر به مرحله ارزیابی و انتخابی نمایندگان بانو راه یافتند.

همچنین در بخش دانش آموزی حوریه عقبایی، رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش طی گفتگو با ایکنا درباره رقابت‌های مرحله ارزیابی و انتخابی در بخش دانش آموزی گفت: در این بخش در رشته حفظ کل، 6 نفر از رتبه‌های اول سال‌های اخیر مسابقات دانش آموزی به مرحله ارزیابی راه پیدا کردند که سه نفر از آنها به دلیل وضعیت بد جوی آب و هوای نتوانستند در این مسابقات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: مرحله اول رشته حفظ طی روز گذشته انجام شد و مرحله دوم رشته حفظ کل نیز تا پیش از اذان مغرب امروز اول اسفند ماه برپا شد.

عقبایی اظهار کرد: رشته قرائت نیز مانند رشته حفظ کل طی دو مرحله انجام می‌گیرد. مرحله نخست رشته قرائت پس از اذان مغرب و عشاء روز گذشته 30 بهمن ماه و مرحله دوم آن پس از نماز مغرب و عشاء امروز 1 اسفند ماه برگزار می‌شود.

رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مرحله انتخابی و ارزیابی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بخش بانوان بزرگسال تنها در رشته حفظ کل قرآن و در بخش دانش آموزی در رشته حفظ و قرائت برگزار می‌شود.

عقبایی با اشاره به داوری 10 نفر از اساتید بانوی کشور ادامه داد: طی این مرحله دانش آموزان قاری و حافظ با هم به رقابت می‌پردازند که از میان آنها نماینده جمهوری اسلامی هم برای مسابقات ایران و هم برای اعزام به دیگر کشورها انتخاب می‌شود.

وی اضافه کرد: مسابقات دانش آموزی با 20 سال وقفه طی بهار سال آینده برگزار می‌شود که شاهد پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش دانش آموزی و همزمان با مسابقات بین‌المللی اوقاف خواهیم بود.

رئیس اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش در خصوص برپایی نخستین دوره مسابقات قرآن بانوان در سطح بین‌الملل تصریح کرد: این قدم خوبی است که برداشته شده است و امیدواریم که بتوانیم در این زمینه موفق باشیم چنانکه بانوان استقبال خوبی از آن کرده‌اند و در مرحله انتخابی شاهد این هستیم که حسن حفظشان نزدیک به هم است و امید داریم تا فردی که لایق نماینده جمهوری اسلامی ایران است به این مسابقات راه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از گفتگو درباره مرحله انتخابی دانش آموزان پسر اضافه کرد: طی چند ماه گذشته این مرحله با همکاری سازمان اوقاف و ستاد کمیته اعزام انجام گرفته است که ممکن است دوره آموزشی برای دانش آموزان برگزار کنیم تا قوی تر به عنوان نماینده کشورمان در پنجمین مسابقات بین‌المللی دانش آموزی حضور پیدا کنند.

مسابقات قرآن دانش آموزان دختر

براساس گزارش ایکنا مرحله اول رشته حفظ کل با 4 سوال (در مجموع 8 صفحه) با عنوان حفظ استقامتی برگزار شد که رقابت‌ها نزدیک به هم بود. در مرحله دوم رشته حفظ قرآن براساس قرعه و قرنطینه در حال برگزاری است که طی مرحله اول امتیاز براساس حسن حفظ و مرحله دوم براساس حسن تلاوت (تجوید، وقف و ابتدا) امتیاز داده می‌شود که مجموع این دو مرحله راهیافتگان به مسابقات بین‌المللی را در رشته حفظ مشخص می‌کند. همچنین با وجود حضور نماینده دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن طی مرحله ارزیابی و انتخابی نمایندگان بانوی جمهوری اسلامی ایران در صورت اعزام بانوان به سایر مسابقات قرآن دیگر کشورها از میان این برگزیدگان اعزام صورت می‌گیرد.

سما بابایی، حافظ کل قرآن و از شرکت کنندگان مرحله انتخابی در خصوص سطح رقابت‌های این مرحله گفت: چون از نفرات ممتاز 10 دوره گذشته مسابقات بانوان بزرگسال دعوت به عمل آمده است سطح رقابت‌ها بالا و خوب است.

این حافظ روشندل در خصوص برپایی نخستین مسابقات بین‌المللی بانوان اضافه کرد: خیلی سال است که منتظر برپایی مسابقات قرآن بانوان در سطح بین‌المللی بودیم چون سطح بانوانی که در مرحله کشوری و سراسری حائز رتبه برتر می‌شوند آنقدر بالاست که بتوانند در مرحله بین‌المللی چه در کشور خود و چه در سایر کشورها با هم به رقابت بپردازند. امیدواریم سطح اجرایی مسابقات بین‌المللی بانوان به مانند بخش آقایان باشد.

وی با انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف این مرحله گفت: مرحله ارزیابی در بخش آقایان در کانال‌ تلگرامی مسابقات و سایر خبرگزاری‌ها همراه با جزئیات به صورت دقیق اطلاع رسانی شد و حال آنکه این امر در بخش بانوان انجام نگرفت. طی تماس تلفنی مطلع شدم که از جمله شرکت کننده‌های این مرحله در 30 بهمن و 1 اسفند ماه خواهم بود و پس از حضور در این رقابت از جزئیات بیشتر آن مطلع شدم.

رقابت های انتخابی مسابقات بین المللی قرآن بانوان برگزار شدلازم به ذکر است سما بابایی حافظ روشندل کشورمان طی مسابقات قرآن کشور اردن در سال 95 حائز رتبه نخست شد.

فاطمه نیکویی، حافظ کل قرآن در بخش دانش آموزی است که طی گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: برپایی مرحله بین‌المللی مسابقات قرآن در سطح دانش آموزی موجب افزایش انگیزه در میان دانش آموزان برای انس گرفتن با قرآن و گام نهادن در راه قرآن است.

وی ادامه داد: سطح رقابت‌ها بالاست و انتخاب یک نفر از میان این افراد سخت به نظر می‌آید؛ چرا که اکثر حافظان قرآن دارای حسن حفظ بالای هستند. امیدوارم با داوری های خوب شاهد نتایج خوبی باشیم.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

captcha