قرآن و اهل بیت(ع)؛ راه رسیدن به سعادت
کد خبر: 3576369
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

قرآن و اهل بیت(ع)؛ راه رسیدن به سعادت

کانون خبرنگاران نبأ: حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی مظفری با اشاره به نقش قرآن در اتحاد جامعه اسلامی گفت: جامعه ای که می خواهد به مقام عالی و سعادت برسد باید به یک حبل المتین(ریسمان محکم) تمسک بجوید و این تمسک یافتن باید به چیزی باشد که محکم باشد واین ریسمان همان قرآن است که همه را دعوت به وحدت کرده و باعث وحدت می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی مظفری، کارشناس دینی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ گفت: ما از نظر نوع جهان بینی قائل به یک وحدت هستیم که این وحدت کثرت است و چون اولین مسئله ما مسئله توحید است و خداوند ما یکتا و یگانه است، این اراده حاکم بر هستی است بنابراین هستی یک مجموعه و بدن واحد است که یک روح، مدبر آن است و اگرچه اعضای متعددی دارد اما تحت یک مدیریت واحد است.
وی با بیان اینکه قرآن یک روح واحد در عالم هستی است اظهار کرد: جامعه‌ای که می‌خواهد به مقام عالی برسد باید به قرآن تمسک بجوید. بنابراین وظیفه تمامی انسان‌ها و نه تنها مسلمین این است که به قرآن توجه کنند.
وی درباره عواقب دوری از قرآن عنوان کرد: تمام ادیان، فرقه‌ها، مرزها و تقسیم بندی‌های خاکی همگی مظهر شرک و دوری جستن از قرآن است. بنابراین قرآن از همه امت‌ها می‌خواهد که دارای یک هدف واحد باشند چرا که با واحد بودن است که افراد یک جامعه می‌توانند دشمن خود را بشناسند.
مظفری با توجه به اینکه راه رسیدن به سعادت را در شناخت مقصد و موانع می‌داند گفت: قرآن هم مقصد و هم موانع را برای ما مشخص کرده است و آن جامعه ای که موانع را بشناسد درباره آن موضع گیری می‌کند و وقتی که مقصد را شناخت به سمت آن حرکت می‌کند.
وی با اشاره به این مطلب که افراد در مسیر حرکت به یک راهنما هم نیاز دارند، تصریح کرد: قرآن نیاز به یک مفسر و معلم دارد، و معلمان واقعی که قرآن به آنها خطاب شده است پیامبر و اهل بیت ایشان هستند. بنابراین تمسک به قرآن منهای تمسک به پیامبر و اهل بیت که همان معلمان قرآن هستند به جایی نمی رسد.
مدیر دبیرستان معارف اسلامی المصطفی(ص) با اشاره به حدیث ثقلین گفت: توجه به کتاب و اهل بیت باید با هم باشد و در این صورت هیچ گمراهی برای فرد به وجود نمی آید. اما اگر کسی هر دو این را فراموش کند باعث می شود که دچار گمراهی شود و اگر کسی یکی از آنها را فراموش کرد باعث گمراهی او نیز می‌شود، مثل معاویه که به قرآن توجه داشت اما به معلمین قرآن بی‌توجه بود و این رویه معاویه امروزه در دست افرادی همچون آل سعود و وهابیت قرار دارد که باعث گمراهی آنها شده است.
حجت الاسلام مظفری با توجه به اهمیت قرآن و اهل بیت در کنار هم گفت: اگر کسی قرآن را کنار گذاشت و فقط تمسک به اهل بیت جست یعنی اینکه امامان و اهل بیت را قبول داشته باشد و خود را مرید آنها بداند اما از قرآن دوری کند این فرد دچار گمراهی می شود و پیوند قرآن و اهل بیت با هم راهی برای رسیدن به سعادت است و علت بسیاری از بدبختی‌ها و مشکلات در جوامع امروزی دوری کردن از قرآن و اهل بیت است.
مظفری گفت: ما باید روی مشترکاتمان تمرکز کنیم، دشمن واحد و دوست واحد را بشناسیم و به هر جهت قرآن را که کتابی درباره دستورات زندگی است باید بیشتر ترویج دهیم. جلسات قرآن زیاد برگزار می شود و در این بین افرادی هم هستند که قاری یا حافظ قرآن هستند اما اینها کافی نیست و باید به قرآن توجه خاص تری شود تا به حقیقت آن دست یافت.
حجت الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به اهمیت قرآن و توجه به ولایت گفت: قرآن کتاب عمل است، اگر ما از نظر اخلاق، احکام و اعتقادات به آن توجه کنیم جاذبه پیدا می شود و وقتی که جاذبه پیدا شود رحمت قرآن بر ما نازل می شود. اسلام دین عطوفت، محبت و رحمت است و در جامعه دینی محبت بسیاری وجود دارد، اگر در جامعه ای حب به ولایت و قرآن و دعوت به محبت وجود داشته باشد جامعه همه با هم واحد می شوند. در این میان افراد جامعه و مسئولین وظایفی دارند که باید راه هایی برای تمایل و توجه بیشتر به قرآن انجام دهند.
محمد چشمه‌نوشی

captcha