آشنایی با اندیشکده سبک زندگی اسلامی در اهواز/نمونه ای از جهاد فرهنگی برای تدوین و ترویج سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3576384
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳

آشنایی با اندیشکده سبک زندگی اسلامی در اهواز/نمونه ای از جهاد فرهنگی برای تدوین و ترویج سبک زندگی اسلامی

گروه معارف: اندیشکده سبک زندگی اسلامی در اهواز به همت تعدادی از جوانان مؤمن حوزه و دانشگاه تلاشی برای پاسخ به دعوت عمومی رهبر انقلاب به جهاد فرهنگی و طرح ریزی دستورالعمل سبک زندگی اسلامی است.

حسین عباسی‌اصل، مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، گفت: رهبر انقلاب در سال 68 بحث دغدغه سبک زندگی را با طلاب و مبلغان حوزه علمیه قم مطرح می‌کنند. در این بیانات تأکید فرمودند که حوزه علمیه باید الگوى‏ زندگى‏ اسلامى را ارائه دهد:

«حوزه- بماهو حوزه- هنوز تنظيم و تدوين مقررات اسلامى و نظام ارزشى اسلام و اخلاق عمومى را كه ما مى‏ خواهيم ملت داشته باشند و متكى به مدارك قطعى شرع باشد و ديگر جاى بحث و لَيت و لعلّ و لِمَ و بِمَ نداشته باشد، متكفل نشده و الگوى‏ زندگى‏ اسلامى‏ را ارائه نداده است. هی به ما مى‏‌گويند: الگوى‏ زندگى‏ اسلامى را بدهيد. چه كسى بايد اين كار را بكند؟ طبيعى است كه حوزه بايد در اين جهت گام بردارد».

وی گفت: مقام معظم رهبری در سال 68 پاشنه‌ آشیل انقلاب را سبک زندگی معرفی می‌کنند. ایشان مجدداً در سال 68 در بیعت فضلا و اساتید قم با رهبر انقلاب ایشان فرمود:

«ما بحث آينده بلندمدت نظام اسلامى را مى‏‌كنيم. شما در ذهنتان چهل‏ سال‏ بعد را تصوير كنيد و ببينيد كه جمهورى اسلامى در آن سالها چگونه بر تمام دنياى ظلمانى مادّى آن روز پرتو خواهد افكند... پس شما چهل سال ديگر را در نظر بگيريد و ببينيد جمهورى اسلامى چه هويت درخشانى ايجاد كرده و چه خيمه‏ عظيمى بر فراز فكر و ذهن بنی‌آدم در سرتاسر جهان زده است‏»

عباسی‌اصل با بیان اینکه این بیانات اشاره به شکل گیری تمدن اسلامی دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 91 نیز به بخش‌های شکل گیری این تمدن پرداختند و فرمودند:

«هدف ملت ايران و هدف انقلاب اسلامى، ايجاد يك تمدن نوين اسلامى است؛ اين محاسبه درستى است- اين تمدن نوين دو بخش دارد: يك بخش، بخش ابزارى است؛ که عبارت است از همين ارزش هایى كه ما امروز به عنوان پيشرفت كشور مطرح مى‏كنيم: علم، اختراع، صنعت ... البته ما در اين بخش در كشور پيشرفت خوبى داشته‏‌ايم ... اما بخش حقيقى، آن چيزهائى است كه متن زندگى ما را تشكيل مى‏ دهد؛ كه همان سبك‏ زندگى‏ است... اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم، همه پیشرفت‌هایی که در بخش اول کردیم، نمی تواند ما را رستگار کند»

مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی اهواز اظهار کرد: وقتی این قسمت‌ها از سخنان رهبر انقلاب را کنار هم بگذارید، یک دعوت عمومی برای جهاد فرهنگی است. ایشان سال 91 هشدار می‌دهند که این تمدن اسلامی پیش می‌رود اما بخش نرم‌افزاری آن بر زمین مانده است. از سویی این موضوع بنا به سخنان ایشان در سال 68 پاشنه‌آشیل انقلاب نیز هست.

وی گفت: این دغدغه‌ها جرقه‌هایی در ذهن ما ایجاد کرد و به دنبال آن افقی به نام 1408 طراحی کردیم. سه لایه برای رسیدن به این افق طرح‌ریزی کردیم که شامل: تبیین طرح جامعه زندگی، تدوین طرح جامع زندگی و ترویج طرح جامعه زندگی است.

عباسی اصل گفت: هدف از این طرح‌ریزی این است که در نهایت دستورالعمل جامعی برای تربیت نیروی مؤمن انقلابی داشته باشیم؛ چه طرح‌ریزی فردی و چه طرح‌ریزی اجتماعی تا در صورت فراهم شدن شرایط بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.

این فعال فرهنگی گفت: از سال 91 تا 92 مشغول تبیین طرح جامع زندگی بودیم و توانستیم چیستی، چرایی و چگونگی سبک زندگی را تبیین کنیم. سال 92 وارد مرحله تدوین طرح شدیم. برای تدوین ابعاد طرح به سمت حوزه و دانشگاه روی آوردیم و هر کس با هر قابلیتی بتواند در این برنامه قرار بگیرد تا بتوانیم طرح را در همه ابعاد تدوین کنیم.

وی توضیح داد:  در مرحله تبیین طرح 40 اصل سبک زندگی اسلامی طراحی شد؛ 10 اصل مربوط به مبانی سبک زندگی، 5 اصل مربوط به انسان ایمانی، 5 اصل مربوط به خانواده هجری، 5 اصل مربوط به جامعه جهادی، 5 اصل مربوط به حکومت اوابی، 5 اصل مربوط به علم ارشادی و 5 اصل مربوط به هنر حضوری است. منظور از تعبیر هجری در خانواده هجری، هجرت انفسی است. همه این مبانی برگرفته از آیات قرآن کریم است. 

عباسی اصل گفت: منظومه‌ای را در نظر بگیرید که مرکز آن سبک زندگی اسلامی است که مدار اول آن را انسان ایمانی تشکیل می‌دهد، مدار دوم خانواده هجری، مدار سوم جامعه جهادی تا آخر که این‌ها مبانی ساختن حکومت اوابی را شکل می‌دهند. تمام این مبانی بر اساس آیات قرآنی تدوین می‌شوند.

مدیر اندیشکده سبک زندگی ادامه داد: مرحله تدوین که از سال 92 آغاز شد تا سال 1400 ادامه خواهد داشت و از سال 1400 تا 1408 وارد لایه ترویج طرح جامع زندگی خواهیم شد. در مرحله تدوین طرح، این 40 اصل را آموزش می‌دهیم که این آموزش در دو قالب اندیشه‌ورزی و انگیزه‌بخشی صورت می گیرد. در راستای اندیشه‌ورزی دوره‌هایی با موضوع سبک زندگی در سه سطح برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان پس از گذراندن این سه سطح در پاسخ به پرسش‌هایی که مقام معظم رهبری در سال 91 طرح کردند برای ما مقاله می‌نویسند تا بتوانیم طرح را به کمک هم تدوین کنیم. نشست‌های ماهیانه نیز در حقیقت طرح‌ریزی سبک زندگی در مقوله انگیزه‌بخشی است.

این فعال فرهنگی گفت: در حال حاضر اعضای شورای اندیشکده سبک زندگی 17 نفر هستند. چون سبک زندگی بحث وسیعی است؛ هر فرد با هر علاقه و تخصص می‌تواند به این بحث کمک کند.

یادآور می شود؛ نشست های ماهیانه اندیشکده سبک زندگی و همچنین دوره های آن در سالن جلسات بسیج اساتید تشکیل می شود.

captcha