عملیات «والفجر 6»؛ کوتاه اما کوبنده
کد خبر: 3576392
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
به مناسبت سالروز عملیات والفجر 6؛

عملیات «والفجر 6»؛ کوتاه اما کوبنده

گروه جهاد و حماسه: عملیات والفجر 6 در شامگاه دوم اسفندماه 62 در منطقه جنوب دهلران در دو روز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت که رزمندگان اسلام در این عملیات کوتاه موفق به فتح ارتفاعات مرزی و انهدام شمار زیادی از تسلیحات دشمن شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شامگاه دوم اسفندماه سال 1362 بود که در منطقه عملیاتی چزابه با بردن نام مبارک «یازهرا(س)» خطوط دفاعی دشمنان اسلام در محور تنگه چزابه در شمال شرقی بستان مورد حمله نیروهای جان‌برکف اسلام قرار گرفت.

والفجر 6؛ کوتاه اما کوبنده

هشت گردان از رزمندگان ایرانی با هدف تصرف موقعیت حساس منطقه و انهدام تجهیزات دشمن، با عبور از رودخانه چیلات دست به کار شدند و با شکستن خطوط دفاعی بعثی‌ها به دل دشمن زدند و پیشروی کردند، رزمندگان اسلام در طی این حمله موفق شدند ضمن انهدام تعداد زیادی از تانک‌ها، نفربرها و خودروهای نظامی دشمن، بخش‌هایی از یگان‌های سپاه چهارم و تیپ 77 ارتش عراق را متلاشی کنند و منطقه‌ای حدود 50 کیلومتر مربع از ارتفاعات و جاده‌های مرزی عراق را تصرف کردند.
همچنین نیروهای ایرانی ضمن مشغول ساختن ماشین‌آلات نظامی عراق توانستند چند روزی بر بزرگراه العماره – بغداد مسلط شوند و آن را هدف آتش خود بگیرند، اما با شروع عملیات گسترده در جنوب، نیروهای عمل کننده به یاری رزمندگان در نبرد خیبر شتافتند.
این حمله که توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح‌ریزی و اجرا شده بود تا صبح فردا طول کشید و صحنه جنگ، به میدان نبرد تن به تن تبدیل شد، اما با این حال عملیات والفجر 6 که در جهت انهدام تجهیزات دشمن بعثی برنامه‌ریزی شده بود با موفقیت انجام شد و محور جاده سوبله به چزابه نیز تحت سلطه رزمندگان اسلام قرار گرفت.

والفجر 6؛ کوتاه اما کوبنده

همزمان با آغاز عملیات خیبر در مناطق هورالعظیم و هورالهویزه، عملیات دو روزه والفجر 6 به پایان رسید اما این عملیات کوتاه و مهم دستاوردهایی مانند: فتح دو ارتفاع مشرف بر شهر علی غربی و جاده مرزی تدارکاتی طیب – علی غربی عراق، انهدام شماری از سلاح‌های سبک و نیمه سنگین دشمن، انهدام خودروهای نظامی دشمن و از میان بردن صدها نیروی بعثی را به همراه داشت.
بازخورد جهانی عملیات والفجر 6
پس از اجرای این عملیات غرورآفرین، خبرگزاری فرانسه خبری تحت عنوان «نفوذ ایران در یازدهمین روز حمله جدید» نوشت: «نیروهای ایرانی روز چهارشنبه در یازدهمین روز مرحله جدید جنگ ایران و عراق اقدام به نفوذ در خاک عراق کردند، این در حالی است که به‌ گفته رادیو تهران نبرد بزرگی در ۱۷ کیلومتری جاده بغداد - بصره در شمال علی‌الغربی جریان دارد. به‌ گفته رادیو رسمی ایران، صدای جمهوری اسلامی، به نقل از بیانیه نظامی بلندی‌های واقع در مقابل این شهر عراقی و هم‌چنین جاده نظامی بدره - طیب واقع در منطقه مرزی دشت عراقی دجله به تصرف نیروهای ایران درآمده است... این پیشرفت در حالی صورت می‌گیرد که در بخش جنوبی منطقه عملیاتی والفجر ۶ جنگجویان اسلام موفق به در دست گرفتن دوباره کنترل ده‌ها کیلومتر مربع از سرزمین‌های ایران شده‌اند که در بخش تنگه چزابه در شمال غربی بستان تاکنون در اشغال نیروهای عراقی بود.»
خبرگزاری یوگسلاوی نیز در رابطه با عملیات والفجر ۶، به موقعیت رزمندگان اسلام اشاره کرد و نوشت: « فقط ۶ روز پس از آغاز تهاجم والفجر ۵ که به در هم شکستن خطوط اولیه دفاعی عراق منجر شد، یک تهاجم جدید از دو جناح در جبهه‌ها آغاز شده است. عملیات والفجر ۶ از دو جهت پیشروی می‌کند؛ فتح ارتفاعات چیلات در نزدیکی مرز که مشرف به شهر علی‌الغربی و بزرگراه ‌العماره - بغداد، جزو بزرگ‏‌ترین موفقیت‌ها محسوب شده است.»

والفجر 6؛ کوتاه اما کوبنده

شبکه رادیویی سی‏بی‏اس در گزارش خود از لندن به نقل از رادیو ایران، صدای جمهوری اسلامی گفت: «ایران اعلام کرده که با پیشروی در جبهه‌های جنوب و غرب قسمت‌هایی از خاک ایران را که از ۴ سال پیش در تصرف عراق بود باز پس گرفته است... رادیو عراق در طول مدت هجوم نیروهای ایرانی چندین‏بار برنامه‌های عادی خود را قطع کرده و سخنان صدام را برای تشویق نیروهای عراقی پخش کرده است.»
خبرگزاری یونایتدپرس از لندن نیز به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد: «نیروهای ایران در یک تهاجم دوجانبه جدید به محدوده‌ای که از آن بزرگراه مهم بغداد به بصره را زیر آتش خود دارد، دست یافته است. ایرانی‌ها در نزدیکی دهکده‌های دهلران و بستان در بخش مرکزی جبهه به طول ۲۴۰ کیلومتر و در جنوب شرق بغداد دست به حمله زده‌اند و در حال حاضر نیروهای ایرانی به محدوده ۱۷ کیلومتری بزرگراه بصره - بغداد رسیده‌اند.»
یک روزنامه آمریکائی نیز در سرمقاله خود، نگرانی تحلیلگران امریکائی از پیروزی و موفقیت رزمندگان اسلام را منعکس کرد و در جهت زمینه‌سازی برای چگونگی اعلام حمایت امریکا از رژیم صدام نوشت: «امریکا تصمیم گرفته به اوضاع وخیم اقتصادی عراق کمک کرده و حمایت معنوی و سیاسی از عراق به‌عمل آورد. دولت آمریکا امیدوار است با کمک به عراق مانع از تشدید درگیری شود.»
هم‏چنین، خبرگزاری انگلیسی رویتر که تلاش وسیعی در پخش و انتشار اطلاعیه‌ها و اظهارات فریب‌کارانه سخن‌گویان نظامی رژیم جنایت‌کار عراق داشت، ضمن گزارشی به شروع عملیات خیبر به ‌نقل از بیانیه‌های سپاه اسلام اشاره کرد و نوشت: «نیروهای ایران در فاصله ۱۶ کیلومتری بزرگراه شمال به جنوب عراق که بصره را به بغداد متصل می‌کند، هستند... تهاجم «خیبر» در حالی جریان دارد که حمله‌ای که ۲۴ ساعت گذشته در دو جبهه و در بخش شمالی‌تر جبهه صورت گرفت هم‏چنان ادامه دارد.»
شناسنامه عملیات
نام‌ عمليات: والفجر۶.
زمان‌ اجرا : دوم اسفندماه ۱۳۶۲.
مدت‌ اجرا: ۲ روز.
تلفات‌ دشمن: صدها تن‌ كشته، زخمي‌ و اسير.
رمز عمليات: يا زهرا(سلام‌ الله‌ عليها).
مكان‌ اجرا: تنگه‌ چزابه‌.
ارگان‌های‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی.
اهداف‌ عمليات: انهدام‌ توان‌ جنگی‌ قوای‌ دشمن‌.
captcha