دانش خیر را به مردم انتقال دهیم/ ضرورت بازتعریف ظرفیت‌ها در حوزه خیریه
کد خبر: 3576430
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
ایازی عنوان کرد:

دانش خیر را به مردم انتقال دهیم/ ضرورت بازتعریف ظرفیت‌ها در حوزه خیریه

گروه سلامت: معاون اجتماعی وزیر بهداشت در نخستین همایش ملی خیرین ماندگار با تاکید بر شبکه‌سازی و علمی کردن فعالیت خیرین گفت: باید هم به کسانی که خیر می‌کنند و هم کسانی که از آن بهره برداری می‌کنند دانش خیر را آموزش دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سید هادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین همایش خیرین ماندگار که صبح امروز، 2 اسفنده ماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه کار خیر اقدامات گسترده‌ای در سطح کشور انجام می‌گیرد. اگر بتوان به این اقدامات بعد علمی نیز دهیم می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

وی با بیان اینکه ارائه و چاپ مقاله همچنین کاربست آنها در امر خیر موثر است، اظهار کرد: در پیشینه‌ مذهبی ما هم کار خیر بسیار گسترده انجام شده و پس از اسلام با آمیختن به اعتقادات اسلامی جز اعمال مسلمانان شده است؛ چنانکه موقوفات یکی از زمینه‌های آن به شمار می‌رود. واقعیتی وجود دارد و آن این است که باید در زمینه‌های علمی نیز بتوانیم بحث خیر را گسترش داده و زمینه‌هایی برای آن ایجاد کنیم. انتظار می‌رود زمینه مشارکت مردم نیز در این راه افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در خیر یک جنبه مادی وجود دارد که همان پول دادن، ساخت اماکن و کمک‌های همانند این است بخش دیگر آن دانش است که می‌تواند نذر فرهنگی باشد. از این نمونه‌ها زیاد بوده و با شرایطی می‌توان زمینه مشارکت مردم را در آن افزایش داد.

فعالیت 8 هزار و 500 خیریه در حوزه سلامت

وی با تاکید بر اینکه تولید دانش در این عرصه بسیار مهم است اظهار کرد: باید دانش خیر را به مردم انتقال دهیم باید هم به کسانی که خیر می‌کنند و هم کسانی که از آن بهره برداری می‌کنند آموزش دهیم. 8 هزار و 500 خیریه در حوزه سلامت فعال هستند اقدام آموزشی برای اینها بسیار حیاتی و مهم است، جمعی شروع می‌کنند به کار خیر کردن بدون اینکه آموزشی دیده باشند این مسئله مشکلاتی را ایجاد می‌کند. باید هر چه زودتر این مسئله را حل کنیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه مشارکت‌های مردمی و خیرین بسیار حائز اهمیت است عنوان کرد: یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام شود مطالعات تطبیقی بوده چرا که خیریه تنها در کشور ما فعال نیست بلکه کشورهای دیگری نیز حضور بسیار چشمگیری در این عرصه دارند 60 درصد منابع درمانی در کشورهای غربی از خیریه‌ها تامین می‌شود ما می‌توانیم با مطالعات تطبیقی بسیاری از نکات مثبت آنها را برای خود جذب کنیم. باید بتوانیم ظرفیت‌های خود را در حوزه خیریه بازتعریف کرده و افراد را به این سمت سوق دهیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر نقش شبکه سازی برای جذب خیرین عنوان کرد: بعضی از خیریه‌ها کارهایی می‌کنند که دوباره کاری شده و فعالیت‌ آنها مثمر ثمر نخواهد بود باید با شبکه سازی فعالیت‌های آنها را سامان داد. وزارت بهداشت توانست شبکه سرطان را شکل دهد؛ 64 تشکل خیریه سرطان در یک شبکه قرار گرفته و از ظرفیت‌های هم استفاده می‌کنند این موضوع در سایر عرصه‌ها مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه اولویت کار خیر باید توسط خود مردم انجام پذیرد اظهار کرد: شبکه‌ها می‌توانند مردم را در تعیین اولویت‌های خود برای انجام کار خیر یاری برسانند. امیدواریم نخستین همایش خیرین ماندگار در شکل دادن دانش علمی خیرین و فعالیت‌های پژوهشی و گسترش سازمانه‌ای مردم نهاد در این حوزه موثر باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۱۰:۴۹
0
0
اگر مسئله خیر مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها برطرف خواهد شد
captcha