زمینه شکل‌گیری وقف خارج از مدیریت سازمان اوقاف را فراهم کنیم
کد خبر: 3576456
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
رحماندوست:

زمینه شکل‌گیری وقف خارج از مدیریت سازمان اوقاف را فراهم کنیم

گروه سلامت: دبیر کل مجمع خیرین کشور با تاکید بر توسعه وقف عنوان کرد: باید زمینه شکل گیری وقف خارج از مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه را فراهم کرده و این سازمان از یک سازمان حکومتی به سمت یک سازمان مردمی و محلی سوق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اولین همایش خیرین ماندگار صبح امروز دوشنبه 2 اسفند ماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور جمعی از خیرین، دانشجویان، اساتید دانشگاه و مسئولان کشوری برگزار شد. در این همایش مجتبی رحماندوست دبیرکل مجمع خیرین کشور ضمن تقدیر از بنیاد خیریه آلاء اظهار کرد: در کنار توجه به خیر رسانی فیزیکی و سخت افزاری مانند کمک‌های مادی موردی شامل: سبد کالا، جهیزیه، درمان، ساخت مسکن و مدرسه باید به خیر رسانی نرم افزاری هم همانند مشاوره‌های حقوقی، وکالت از سوی محرومان، همنشینی با کودکان سرطانی یا سالمندان و همچنین ایجاد فضای نشاط برای آنها نیز اهمیت قائل شویم.

وی در ادامه افزود: همانگونه که به خیر رسانی به مددجویان بها می‌دهیم باید به خیر رسانی به دست‌اندرکاران در امر خیر نیز بها دهیم. در این راستا می‌توان به ساماندهی خیریه‌ها، پالایش قوانین و مقررات مرتبط با امور خیر، اصلاح قوانین مالیاتی، تسهیل در صدور مجوزهای قانونی، ثبت خیریه‌ها، تسهیل در مقررات سپردن کودکان بی‌سرپرست یا بد سرپرست به داوطلبان واجد شرایط اشاره کرد.

شناسایی نیازهای جدید اجتماعی

رحماندوست ادامه داد: ایجاد بخش‌های حمایت قضایی از نیازمندان ناتوان، پیگیری ایجاد فراکسیون خیرین در مجلس، پیگیری ایجاد کمیته کارگروه تخصصی خیرین در ساختار کمیسیون اجتماعی مجلس یا کمیسیون شوراها یا امور داخلی نیز از این دست خیر رسانی به دست اندرکاران خیریه بوده که می‌تواند نیازهای جدید اجتماعی را شناسایی و برای آنها مجامع خیریه ایجاد کرد یا مدل‌های جدید خدمت رسانی با حفظ عزت مددجویان را طراحی و توسعه داده و همچنین خیرین شاخص و پر تجربه را به تکثیر خود فرا خواند.

رحماندوست بر فعال کردن حوزه خیرین در مشاغل، اصناف، بازارها و ترکیب با بافت‌های محلی و مساجد تأکید کرد و افزود: یک راننده تاکسی، یک مغازه اتو شویی، یک بنا، یک لوله کش و دیگر مشاغل هر کدام می‌توانند محل کسب خود را به یک بنگاه خیریه تبدیل کنند.

دبیر کل مجمع خیرین کشور با تاکید بر توسعه وقف عنوان کرد: باید زمینه شکل گیری وقف خارج از مدیریت سازمان اوقاف و امور خیریه را فراهم کرده و این سازمان از یک سازمان حکومتی به سمت یک سازمان مردمی و محلی سوق پیدا کند و از وضع موجود رفع شبهه کرده و در جهت رفع موانع آن اقدام کند. همچنین بیمه‌های عمر و توصیه به انجام آن را گسترش داده و مراکز مصرفی را معرفی کنیم چنانچه بیمه گذاران بتوانند به چشم خود محل استفاده از وجه حاصل از بیمه‌های عمر خود را ببینند.

از انگیزهای دینی برای فرهنگ سازی در تشویق خیرین غافل نباشیم

وی یاد آور شد: نباید از انگیزهای دینی برای فرهنگ سازی در تشویق خیرین غافل بود چرا اینها انگیزه کار خیر را دو چندان می‌کند، آیات، احادیث افراد را میخکوب می‌کند و چنانچه که تمام هستی‌شان را در نظر بی‌اهمیت کرده و سعی می‌کنند آن را در کار خیر به کار گیرند.

گزارش ایکنا حاکی است که در این همایش همچنین محمد صالح طیب نیا، از تفاهم نامه با وزارت بهداشت در جهت اصلاح قوانین مدیریت خیریه‌های سلامت خبر داد و اعلام کرد: که به زودی رشته مدیریت امور خیریه در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی می‌شود، ضمن اینکه سال آینده جشنواره خیر ماندگار برگزار می‌شود.

در پایان همایش از تعدادی خیرین تقدیر شد.

captcha