نگاهی به بقعه امامزاده محمدبن حسن(ع) الیگودرز معروف به «کریم لرستان»
کد خبر: 3576501
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

نگاهی به بقعه امامزاده محمدبن حسن(ع) الیگودرز معروف به «کریم لرستان»

گروه فرهنگی: امامزاده محمدبن حسن(ع) الیگودرز امامزاده‌ای با کرامات است که می‌گویند نسب او به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد این امامزاده بزرگوار که شهید، فرزند شهید و اسیر بوده، در لرستان به «کریم لرستان» معروف است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در میان کوه‌های سر به فلک کشیده شهرستان الیگودرز در بخش بشارت ذلقی بقعه متبرکه یکی از امامزادگان به نام امامزاده محمدبن حسن(ع) واقع است، امامزاده‌ای با کرامات که می‌گویند نسب او به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و از نوادگان این امام همام است.
در مورد امامزاده محمد بن حسن(ع) نقل‌های گوناگونی در کتاب‌های مختلف وجود دارد که سه عموی ایشان همراه با امام حسین(ع) در صحرای کربلا به شهادت رسیدند.
پدر ایشان ملقب به حسن مثنی در 56 سالگی در شهر مدینه به شهادت رسیده‌ و در واقع این امامزاده محمد بن حسن(ع)‌ فرزند شهید نیز هست و خود این امامزاده در حدود سال دوم هجری وارد ایران شده‌ که بعد از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط حاکمان ظالم وقت در سن نوجوانی به شهادت می‌رسد.
امامزاده محمدبن حسن(ع)؛ کریم لرستان
این امامزاده  شهید، فرزند شهید و اسیر بوده است، جد ایشان کریم اهل‌بیت امام حسن‌مجتبی(ع) بوده و پدر ایشان نیز حسن مثنی بوده که جا دارد که نام این امام‌زاده را «کریم لرستان» بگذارند.
امامزاده مذکورو کرامات زیادی از جمله شفا دادن بیماران صعب‌العلاج، معلولان، داشته که امروز زبانزد همگان است.
مزار مبارک این‌ امازاده در مکانی واقع شده که کوهستانی اما سرسبز و زیباست با وجودی‌که زائران این امامزاده برای رفتن به زیارت از جان خود نیز مایه می‌گذارند اما شوق زیارت این امامزاده آن‌چنان والاست که انسان حاضر است هر سختی و مشکلی را به جان بخرد تا به این امامزاده برسد.
این جگر گوشه حضرت زهرا(س) که نقل است زجر و شکنجه‌های زیادی را متحمل شده تا جایی‌که حتی پوست بدن وی را نیز کنده و به شهادت رسانده‌اند با وجود خود برکت و صفایی به این منطقه کوهستانی داده است و امنیت موجود در این منطقه کوهستانی مرهون وجود این امامزاده کریم است.
در مسیر این امامزاده چشمه‎ها و آبشارهای فراوانی وجود دارد که سفر زائران را خوشایند و زیبا می‎کند و انسان با مشاهده این مواهب و نعمت‎های خدادای به عظمت پروردگار پی می‎برد که چگونه خداوند از دل صخره‌ها و کوه‌ها درختان سرسبز را رویانده است.
آرامگاه امامزاده محمد حسن(ع) در بخش ذلقی الیگودرز این روزها پذیرای خیل عظیم گردشگران  از سراسر ایران است آرامگاه این امامزاده علاقه‌مندان زیادی از سراسر ایران به‌خصوص استان‌های همجوار اصفهان و چهارمحال بختیاری دارد و در هفته قریب 30 هزار نفر از این بقعه متبرکه بازدید می‌کنند که با توجه به کرامات این امامزاده و همچنین طبیعت زیبا و منحصر به فرد آن نیاز است این امامزاده به مردم معرفی شود.
امامزاده محمدبن حسن(ع) ازجمله امامزادگانی است که با اقوام و دودمان خودش به‌سمت ایران آمده است، عموزادگان ایشان فرزندان زید بن حسن به‌سمت ری و جبال گیلان رفتند و یک منطقه «هلال شیعی» در قرن اول و دوم تشکیل‌ شده است به نام «جبال عجم» اصفهان و جبال دی‌نورد که تا ایذه و بهبهان می‌رود این منطقه عمدتاً لرنشین هستند که هیچ‌وقت سنی نبودند.
پشت همین کوه حاضر که بقعه امامزاده محمدبن حسن(ع) در دل آن واقع است، امامزاده عیسی(ع) وجود دارد که پسر نوه بزرگوار امام صادق(ع) است، این امام‌زاده در مسیر بختیاری قرار دارد و هارون فرمان داده بود هر جا وی را پیدا کردند، بکشند.
captcha