جشنواره 100؛ میزبانی خوب برای مفاهیم قرآنی
کد خبر: 3576504
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
علی قربانی مطرح کرد:

جشنواره 100؛ میزبانی خوب برای مفاهیم قرآنی

گروه هنر: دبیر جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت: در جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای به دلیل زمان اندک آثار، پیام‌رسانی شکلی تاثیرگذار دارد، برای همین مفاهیم قرآنی را در این حوزه می‌توان به شکل زیبایی منتقل کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 با حضور علی قربانی، دبیر جشنواره و یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی این رویداد سینمایی امروز دوم اسفندماه در تالار سوره مهر حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه عشیری در سخنانی تصریح کرد: این رویداد سینمایی از چهارم اسفندماه آغاز خواهد شد. مکان برگزاری این رویداد بین‌المللی نیز پردیس سینمای آزادی خواهد بود. در این جشنواره سعی شد با بهره‌گیری از زبان سینما، تاثیرگذار‌ترین پیام را در کوتاه‌ترین زمان به بیننده منتقل کرد.

وی افزود: این روزها به دلیل فراگیر شدن وسائل ارتباط جمعی دیگر کمتر کسی وقت خود را برای چند ساعت صرف خواندن کتاب یا فیلم‌های طولانی می‌کند؛ زیرا مشغله‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، برای همین تجربه ثابت کرده که فیلم‌های کوتاه قادرند بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم اخلاقی و دینی باشند، حتی می‌توان ادعا کرد بسیاری از آموزه‌های اسلامی را از این طریق قادریم در جامعه اشاعه دهیم.

در ادامه این مراسم قربانی نیز با بیان اینکه بی‌اخلاقی در برخی بخش‌های جامعه فراگیر شده، تصریح کرد: متاسفانه این روزها در بسیاری از بخش‌ها بی‌اخلاقی را به‌وضوح مشاهده می‌کنیم. برای نمونه در فرهنگ راهنمایی و رانندگی ما بی‌اخلاقی به‌شدت رایج شده است، اما چه راهی را انتخاب کنیم تا بتوانیم بر آن غلبه یابیم؟ به نظر من بهترین مسیر برای رسیدن به سینمای آرمانی ترویج فرهنگ و اخلاق اسلامی است.

قربانی ادامه داد: اخلاقیات را با پیام و اندرز نمی‌توان در جامعه رواج داد، حتی آثار سینمایی نیز ذاتا چنین توانی ندارد؛ زیرا اگر بخواهند پیام‌رسانی مستقیم داشته باشند، کارشان شعاری شده و با تماشاگر ارتباط برقرار نمی‌کند؛ در همین راستا فیلم‌های کوتاه به‌ویژه آثار 100 ثانیه‌ای می‌تواند قدم بسیار مهمی برای رسیدن به جامعه اخلاق‌گرا باشد. جدا از بحث مفهومی، جشنواره فیلم‌های 100 در سه بازه زمانی به ترکیب و انسجام درست دست یافته است. اول مرحله ایجاد که حوزه هنری کرج این جشنواره را پایه‌گذاری کرد و دوم مرحله تثبیت که حوزه هنری تهران با شکل منظم و دقیق از برگزاری به نهادینه شدن آن کمک کرد و جشنواره از اعتبار خاصی برخوردار شد و تثبیت شد و سوم مرحله ترویج و تولید که در سال‌های گذشته تلاش شده تا فیلم‌ها هرچه بیشتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد و ارتباط بین مخاطبان و تولیدکنندگان با پیام‌های اخلاقی بیشتر شکل بگیرد.



وی به توضیح فوق اضافه کرد: این جشنواره با برخورداری از دبیرخانه دائمی به صورت منظم و با استمرار برگزار می‌شود و جزو جشنواره‌های جریان‌ساز برای هنرجویان با محوریت شعار سینمای اخلاق است. این شعار در سه بخش اخلاق و سبک زندگی، اخلاق و فرهنگ کار، اخلاق و اقتصاد ملی طراحی شده و به جرئت می‌توانیم بگوییم از جشنواره‌های منحصر بفرد در میان جشنواره‌های رنگارنگ سینمای ایران است.

عشیری تاکید کرد: این رویداد از قدیمی‌ترین جشنواره‌های ثانیه‌ای دنیا به شمار می‌رود و نمونه آن را در کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و هند هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینیم؛ همچنین در کنار جشنواره‌های معتبر چون کن و برلین و آکادمی اسکار به این نوع سینما اهمیت می‌دهند و اهمیت‌شان هم به جهت کشف استعداد‌های بالقوه است، چون مهندسی زمان و انتقال پیام در ساختار فیلم از ویژگی‌های فیلم به شمار می‌رود و در این مسیر خلاقیت فیلمسازان نمود بیشتری پیدا می‌کند. نکته دیگر این‌که، با شبکه‌های تلویزیون و تلویزیون شهری و مترو برای هر چه بیشتر دیده شدن این فیلم‌ها ارتباط گرفتیم تا پیام اخلاقی فیلم‌ها انتقال پیدا کند. هر چقدر در این مسیر پیش می‌رفتیم موفق‌تر بودیم.

وی تاکید کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیازمند اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ اخلاق‌مداری در جامعه هستیم، متأسفانه در حال حاضر برخی قسمت‌های جامعه ما از بی‌اخلاقی رنج می‌برد. بی‌اخلاقی در آپارتمان‌نشینی، بی‌اخلاقی در رانندگی و... وظیفه ماست روی اخلاق جامعه کار کنیم. همه باید کمک کنیم تا پرچم جشنواره بالا باشد و موثرترین عامل‌های اخلاقی را به مردم‌مان گوشزد کنیم. در ضمن معمولاً رسم نشست‌ها این است که دبیران از موفقیت‌های خود صحبت می‌کنند ولی من دوست دارم در این نشست از موفقیت‌هایی که برایمان حاصل نشد صحبت کنم، متاسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته من نتوانستم به عده‌ای از دستگاه‌ها بفهمانم که مشکل بی‌اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می‌شود و خصوصا سینمای کوتاه و یا 100 ثانیه‌ای تأثیر خوبی در اشاعه فرهنگ اخلاق دارد. نتوانستم تعدادی از دستگاه‌ها را مجاب کنم که در کنار جشنواره قرار بگیرند تا جشنواره بیشتر پا بگیرد و در عرصه تولید موفق‌تر ظاهر شود، چراکه هر چه ارتباط بین فیلمساز و پیامش با مخاطب بیشتر باشد جشنواره موفق‌تر خواهد بود.



دبیر جشنواره تاکید کرد: باید گفت که پارسال یک‌سری از دستگاه‌ها همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری و تصویر شهر از فردای اختتامیه به ما کمک ما آمدند و اعلام کردند که از جشنواره حمایت می‌کنند و ما این حمایت‌شان را قدر می‌نهیم. همچنین به این نکته باید دقت کرد که فیلم‌های 100 ثانیه‌ای تمام مولفه‌های یک فیلم بلند را داراست و نباید به فیلم‌های صد ثانیه‌ای به عنوان فیلم‌های غیرحرفه‌ای و موبایلی نگاه کرد.

وی تاکید کرد: تعدادی نهاد واقعاً از این جشنواره حمایت کردند، اما توقع ما بیشتر از این است. دستگاه‌هایی نظیر راهنمایی رانندگی، بهزیستی، محیط زیست یا فدراسیون فوتبال که هر کدام آنها می‌توانستند از این جشنواره حمایت کنند تا به واسطه ساخت فیلم‌ها پیام‌های اخلاقی دستگاه‌شان به مردم انتقال پیدا کند با ما همکاری نکردند. همچنین بسیاری از جشنواره‌ها در سال‌های گذشته برای شو فرهنگی با عناوین 180 ثانیه‌ای، 160 ثانیه‌ای یا 120 ثانیه‌ای آغاز به کار کردند، اما نتوانستند ادامه حیات داشته باشند، اما این جشنواره با توان و قدرت در این سال‌ها برگزار می‌شود.

قربانی با اشاره به اینکه این جشنواره در استان‌های کردستان، خراسان رضوی و البرز همزمان برگزار می‌شود، گفت: موضوع قاچاق کالا و تولید ایرانی جزو دغدغه‌های جشنواره بود و همچنین باید بگوییم که خیلی از دستگاه‌ها برای ترویج نام خود از ما خواستند که در کنار جشنواره باشند اما ما قبول نکردیم. نکته دیگر این‌که، جشنواره فیلم 100 به خودی خود تولیدکننده نیست، اما شرایطی را فراهم می‌کند که تولید این نوع فیلم‌ها شکل بگیرد و به‌وجود بیاید. در واقع دست تولید‌کنندگان را در دست سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. همچنین سه مرکز تولید انیمیشن، باشگاه فیلم سوره و بخش مستند هم در این زمینه فعالیت می‌کنند ضمن این‌که امسال از باشگاه فیلم سوره 16 فیلم به جشنواره 100 ثانیه‌ای ارسال شده که در بخش رقابتی و جنبی به نمایش در می‌‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بخش نمایش ویژه جشنواره‌های بین‌المللی با هدف تعامل با دیگر جشنواره‌های دنیا و در راستای گسترش «نگاه سینمای اخلاق» همزمان با جشنواره فیلم ۱۰۰ اسفندماه سال جاری در تهران  برگزار می‌شود. آثاری از جشنواره‌های مطرح جهان از جمله جشنواره فیلم‌های ۶۰ ثانیه دانمارک، جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای پاکستان، جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای هند، جشنواره ۱۰۰ ثانیه‌ای بوستون، ویدیومیکر ایتالیا و … حضور دارند.

قربانی در پایان تاکید کرد: از میان ۱۵۶۲ اثر رسیده از ۱۰۱ کشور جهان به دبیرخانه جشنواره، ۵۹ فیلم از ۲۸ کشور موفق به حضور در بخش مسابقه «سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای جهان» شدند که در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده، است. کشورهایی نظیر هند، روسیه، بنگلادش، پرتغال، انگلیس، برزیل، اسپانیا، افغانستان و پاکستان در این رویداد حضور دارند.

یادآور می‌شود، یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های 100 ثانیه‌ای از 4 تا 5 اسفندماه امسال در پردیس سینمایی آزادی برگزار می‌شود.
captcha