موج وحدت‌آمیز در حوزه کتاب ایجاد شده است
کد خبر: 3576621
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
صالحی امیری:

موج وحدت‌آمیز در حوزه کتاب ایجاد شده است

گروه ادب: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر بنا باشد اتفاقی بیفتد باید این رخداد از ریل فرهنگ بگذرد و این فرهنگ از انسان شکل بگیرد و این فرهنگ همان آگاهی، دانش، معرفت و فضیلت است اظهار کرد: زن و مرد، شهری و روستایی و ... جمع شده‌اند که بگویند کتاب عامل وحدت، همدلی و وفاق است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیین اختتامیه سومین پایتخت کتاب ایران عصر امروز دوم اسفندماه با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

موج وحدت‌آمیز در حوزه کتاب ایجاد شده است

صالحی امیری در این همایش گفت: صحنه زیبایی را خلق کردید که در همه این ایام از همه صحنه‌ها جذاب‌تر و دلنشین‌تر است و این جمعیت حاضر نمادی از ایران کوچک است. همه نگاه‌های مختلف، نژادها، اقوام و مذاهب گوناگون زیر یک سقف جمع شدیم تا سخن از کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.
وی افزود: درود بر شرف و انسانیت شما که مسیر طولانی را طی کردید تا یک‌بار دیگر کتاب را عامل پیوند خود قرار دهید؛ امیدوارم این حرکت فرهنگی سازنده و مؤثر باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر بنا باشد اتفاقی بیفتد باید از ریل فرهنگ بگذرد و از انسان شکل بگیرد؛ این فرهنگ همان آگاهی، دانش، معرفت و فضیلت است. زن و مرد، شهری و روستایی و ... جمع شده‌اند که بگویند کتاب عامل وحدت، همدلی و وفاق است.
وی در ادامه عنوان کرد: مبادا کسی در دلش نگران باشد که چرا برگزیده نشده است. باید نتیجه را به داوران واگذار کنیم اما به نظر من همه روستاها و شهرهای نامزد، منتخب هستند. مگر می‌شود کسی دل‌بسته فرهنگ باشد و منتخب فرهنگ نباشد. من در کنار شما به‌شدت تحت تاثیر محبت شما قرار گرفتم. در این جمع صفا و صمیمیت بیشتری را احساس می‌کنم، از این‌رو حوزه کتاب می‌تواند قلب‌ها و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند.
صالحی امیری تصریح کرد: خوشبختانه حرکت خوبی در کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی آغاز شده و شور و نشاط زیادی در این عرصه به‌وجود آمده است. نهاد کتابخانه‌ها با بیش از ۳ هزار کتابخانه و ۶ هزار کتابدار جریان کتابخوانی را رونق بخشیده و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز به همین صورت در این موضوع سهم عمده‌ای دارد.

موج وحدت‌آمیز در حوزه کتاب ایجاد شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم در دوره‌های آتی بتوانیم بیش از یک شهر پایتخت کتاب ایران را معرفی کنیم. در این راستا آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، مساجد، نهاد کتابخانه‌ها، آموزش عالی، پایگاه‌های نظامی و انتظامی، حوزه‌های علمیه و مراکز پانزده‌گانه متولی کتاب و کتابخوانی می‌توانند منشأ تحولات بزرگی شود.
وی با بیان اینکه کتابخوانی نیاز به فرهنگ انس با کتاب دارد، عنوان کرد: اخیرا مقام معظم رهبری بر چندین کتاب تقریظ‌هایی نوشتند که این امر نشان از توجه ایشان به امر کتاب و کتابخوانی است و باید از این منظر ایشان را به عنوان الگو معرفی کنیم.
وزیر ارشاد گفت: بوشهر مردمانی نجیب، سخت‌کوش و بافرهنگ دارند و این شهر همانند نگینی در فرهنگ و تمدن ایرانی می‌درخشد و افتخاری برای همه ایرانیان بوده و پاره تن ایران اسلامی است. با انتخاب بوشهر، ایران به پایتختی انتخاب شد.
بنابر این گزارش، پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور نیز در سخنانی گفت: یکی از جلوه‌های امید، تدبیر، تدبر، هم‌افزایی فرهنگی و وحدت فرهنگی در کشور همین برنامه انتخاب پایتخت کتاب ایران است.
وی افزود: تمام دستگاه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شهرها در این برنامه شرکت می‌کنند و با یکدیگر رقابت‌های گسترده‌ای دارند و باید فکری برای مدیریت آن صورت گیرد.
مختارپور ادامه داد: اگر اختلافات سیاسی به تمام حوزه‌ها کشیده شود آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گسترش خواهد یافت و اگر آنچه در نیشابور رخ داده در تمام کشور رخ دهد، مطالعه و کتابخوانی گسترش می‌یابد و کشور ما به عنوان کشور کتاب در جهان خواهد شد.
captcha