حوزه‌های علمیه فرصتی مغتنم برای خودسازی هستند
کد خبر: 3576651
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴

حوزه‌های علمیه فرصتی مغتنم برای خودسازی هستند

گروه معارف: امام جمعه بابل فضای حوزه‌های علمیه و زندگی در حجره‌ها را فرصتی مغتنم برای خودسازی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از مازندران، به نقل از رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) بابل با اشاره به باید و نبایدهای زندگی طلبگی، گفت: وقار و متانت از جمله خصلت ها و ویژگی هایی است که یک طلبه در زندگی باید آن را رعایت کند.
وی وقار و متانت را ناشی از خروجی های اخلاقی یک طلبه بیان کرد و افزود: متانت به صورت تصنعی و ساختگی نیست بلکه با نهادینه شده خصلت های اخلاقی در یک طلبه، به تدریج آثار آن بروز پیدا می کند.
تولیت مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) حلم را ناشی از تحمل سختی ها، رنج ها و مشقت های تحصیل در علوم دینی و مجهز شدن به یک زندگی ساده و بدون تجملات بیان کرد و اظهار داشت: انسان با کسب تدریجی علوم دینی و در کنار آن توجه به امور اخلاقی، دارای بردباری و حلم می شود که در قرآن از این خصلت به عنوان ویژگی پرهیزگاران نام برده شده است.
وی ادامه داد: علم با حلم توأم است و انسان علیم به صفت حلم آراسته می گردد زیرا با افزایش علم حقیقی انسان هم حلیم تر می شود.
 روحانی در ادامه به علت نیاز یک طلبه به صفت وقار پرداخت و تصریح کرد: وقار نه تنها موجب کم شدن لغزش ها و سبک سری ها در فرد می شود بلکه رفتارهای دیگران را در مقابل انسان کنترل می کند و دیگران به احرام یک فرد با وقار در مقابل او کارهای وقیحانه انجام نمی دهند.
وی اخلاق مداری را مهمترین رسالت حوزه های علمیه بیان کرد و گفت: افراد جامعه رفتار یک طلبه و روحانی را به دقت زیر نظر دارند و بر این اساس هر رفتار، منش و روش در زندگی طلبه ها و روحانیان بر تعداد زیادی از افراد جامعه اثر می گذارد.
امام جمعه بابل فضای حوزه های علمیه و زندگی در حجره ها را فرصتی مغتنم برای خودسازی بیان کرد و اظهار داشت: هدف نهایی از زندگی انسان رسیدن به کمالات اخلاقی و پیدا کردن خلق و رفتاری الهی است و پیامبر گرامی اسلام به عنوان الگوی برتر اخلاق از سوی خداوند متعال برای بشریت معرفی شد.
وی افزود: هر مقدار یک فرد طلبه و روحانی دارای برجستگی های اخلاقی به ویژه حلم و وقار باشد، مطالب و بیانات او در افراد شنونده بیشتر اثرگذار است.
captcha