ضرورت تدوین پراکندگی جغرافیایی در اعطای مجوز به موسسات قرآنی/ پیگیری معافیت‌های مالیاتی
کد خبر: 3576699
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
حجت‌الاسلام حشمتی:

ضرورت تدوین پراکندگی جغرافیایی در اعطای مجوز به موسسات قرآنی/ پیگیری معافیت‌های مالیاتی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، تدوین پراکندگی جغرافیایی در اعطای مجوز فعالیت به موسسات قرآنی ـ مردمی را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست کمیته‌های مصاحبه با متقاضیان تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و مدیران مربوطه صبح امروز، ۳ اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در محل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.
در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی  ضمن خیر مقدم به حاضر در این نشست اظهار کرد: در حقیقت ستاد هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در مرکز است، ولی زحمات کار مؤسسات به عهده همکاران ما در استان‌ها است. شاید مهمترین و اساسی‌ترین گروهی که این کار را سازمان می‌دهد، همین گروه‌های مصاحبه هستند که زحماتی را تاکنون متحمل شدند و پرونده‌هایی را نیز برای تصویب و تأیید نهایی به مرکز ارسال کرده بودند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پس از بررسی تعدادی از این پرونده‌ها، متوجه شدیم که برگزاری نشستی با همکاران در استان‌ها ضروری است تا در خدمت همکاران بوده و در این زمینه تبادل نظر داشته باشیم که مشی و سیاستی را در این زمینه در نظر بگیریم تا بتوانیم از فعالیت‌های مورد نظر، نتیجه مطلوبی داشته باشیم.
حشمتی افزود: یکی از محورهایی که باید در این زمینه در نظر داشت، این است که تقریبا مراحل تشکیل پرونده به صورت مکانیزاسیون و الکترونیک در حال انجام است و مشکلی در این مورد نداریم و ضوابط نیز رعایت می‌شود، ولی ملاک رأی هیئت به تأیید یک مؤسسه، نظر مصاحبه‌کنندگان است. این اکیپ‌های مصاحبه ما که در هر استان متشکل از سه نفر شامل یک فرد قرآنی و دو نفر به نمایندگی از سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه ارشاد هستند، در واقع از برجسته‌ترین افراد هستند و می‌خواهند صلاحیت افرادی را برای تأسیس مؤسسه به ما در مرکز اعلام کنند. ما از همه چهارچوب‌هایی که برای ما ارسال می‌شود، عبور می‌کنیم و به نظر مصاحبه‌کنندگان نگاه می‌کنیم که اینجا جای تفصیل است و هر چه که برای ما به اجمال بیاید، ما نیز دیرتر متوجه می‌شویم که افراد صلاحیت لازم را دارند یا خیر.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توانایی‌های این اشخاص باید محرز شود و توانایی این افراد توسط کمیته‌ها به ما منتقل می‌شود که این افراد دارای توانایی هستند یا خیر؟ به ویژه ما رده‌های مؤسسات نیز را بررسی کرده‌ایم و معلوم می شود که برخی مؤسسات مجموعه‌ای هستند که می‌توانند مجوز چندمنظوره دریافت کنند در حالیکه ما در هیئات رسیدگی به شکل عمومی بیشتر برای آموزش عمومی به مؤسسات مجوز می‌دهیم و این توانایی نیز از طریق کمیته‌ها به ما منتقل می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از مسائلی که بسیار مهم است، این است که کمیته‌ها باید اظهارنظر درستی کنند تا پرونده‌های این درخواست‌ها و اطلاعاتی که ما از ایشان در دست داریم، محرز شود. ما فکر می‌کنیم مؤسساتی موفق خواهند شد که هیئت مؤسس و هیئت مدیره آن‌ها از انسجام خوبی برخوردار باشند که این انسجام را نیز کمیته‌ها به ما منتقل می‌کنند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته دیگر دانش این‌ها است که این‌ها آیا اطلاعاتی برای تشکیل مؤسسات دارند و می‌دانند که چه می‌خواهند بکنند یا نه. زمانی دولت و خود سازمان تبلیغات اسلامی اعتبارات خوبی داشته است و شاید این‌ها به انگیزه اعتبارات مؤسسات را تأسیس می‌کردند، ولی هم‌اکنون فضا به سمتی پیش می‌رود که آن‌ها باید از اعتبارات خود استفاده کنند و تقریبا باید از اعتبارات دولتی قطع امید کنند. پس توانایی جذب اعتبارات نیز باید به عنوان یک توانایی برای افرادی که می‌خواهند مؤسسه تأسیس کنند، محرز شود.
حشمتی اظهار کرد: صلاحیت شخصی این افراد نیز برای ما مهم است که بالاخره این افراد صلاحیت داشته و خوش‌سابقه باشند که این نکته نیز جزء بیوگرافی و شناسنامه ایشان می‌شود ولی در مصاحبه نیز برخی مسائل را می‌توان به دست آورد برای مثال به ایشان گفته شود که برنامه شما برای تأسیس مؤسسه چیست که در مصاحبه با کمیته‌ها معلوم می‌شود که این افراد برنامه دارند یا خیر.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته بعدی این است که این‌ها باید بدانند که دو مجموعه و سازمان به طور مستقیم احتمالا در آینده به ایشان کمک خواهند کرد و این دو مجموعه نیز هم دنبال آئین‌نامه‌ها و قوانین و بودجه و اعتبارات هستند و هم خود به خود این سازمان‌ها هستند که می‌توانند مؤسسات را هماهنگ کنند که یکی سازمان تبلیغات اسلامی و دیگری نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این نهادها مسئولیت اصلی حمایت و نظارت را بر این مؤسسات خواهند داشت، البته از منابع استانی، شهرستاتی و خیّرین نیز می‌توان استفاده کرد به ویژه یکی از مطالعات ما این است که باید در آینده وقف قرآنی را ازدیاد بخشیم و خیّرین را به این حوزه دعوت کنیم.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حال حاضر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات با 9 عضو در حال فعالیت است و باید دقت شود که هیچ کدام از سازمان‌ها و نهادهای دیگر کار پشتیبانی و حمایت از مؤسسات را نمی‌کنند، فقط سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد هستند که کار اصلی را در این زمینه انجام می‌دهند که آئین‌نامه‌های خوبی نیز در این زمینه در هیئت تصویب شده است و اجرایی خواهد شد.
وی افزود: در این زمینه آئین‌نامه حمایت را خواهیم داشت و آئین‌نامه تأسیس و مجوزها را تصویب کرده‌ایم. مراحل ادغام دو اتحادیه نیز خوب پیش رفته است و اگر تعامل این‌ها با هم خوب باشد، به زودی شاهد یک تشکل بیشتر نخواهیم بود، البته معمول است که بعدا بخشی از کارها را نیز به اتحادیه‌ها بسپاریم و اتحادیه‌ها مکلف شوند تا برخی کارها را در کشور انجام دهند و از دوش ما برداشته شود که این بستگی به این دارد که این‌ها ضوابط دولت را رعایت کنند. وزارت ارشاد و سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، نقش حاکمیتی دارند و اتحادیه‌ها نیز بخش صنفی مؤسسات هستند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: راه‌های ارتقای سطح مؤسسات را نیز باید بررسی کرد که از کاغذی بودن و اسمی بودن و کم‌کار بودن درآمده و فعال شوند. همچنین، در آینده بحث نظام جغرافیایی را نیز بررسی خواهیم کرد که مؤسسات قرآنی در نظام جغرافیای کشور چطور توزیع شوند. در حال حاضر اهل سنت ما مؤسسات خیلی کمی دارند و نسبت به جمعیت کم هستند که باید در این زمینه‌ساز و کاری درست شود که این‌ها تشویق شوند و شاید هیئت‌هایی که در استان‌ها هستند باید ضوابط را برای این مناطق و اقشار به صورت دعوتی کنند؛ چراکه در برخی از استان‌ها تقاضای تأسیس زیاد است ولی در این بخش‌ها شاید لازم باشد که از افراد برای تأسیس و دریافت مجوز دعوت شوند تا این نقیصه جبران شود، چون باید یک نوع تعادل بین مؤسسات قرآنی در کشور ایجاد شود که باید این پراکندگی جغرافیایی نیز تدوین شود.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: همچنین، آئین‌نامه‌های دیگری نیز برای ارتقاء سطح مؤسسات در دستور کار داریم که پیگیری می‌شود. ما خارج از نگاه سازمانی برای ارتقاء مؤسسات فکر می‌کنیم که چه کنیم که این‌ها بهتر اداره و پشتیبانی شوند که اگر هیئت کار خود را درست انجام دهد، آئین‌نامه‌های دیگری را نیز پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: همچنین، اخیرا نیز با وزیر امور اقتصادی و دارائی جلساتی برای پیگیری معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی کشور داشتیم که البته اشکالاتی در این زمینه وجود داشت که ایشان قول مساعد همکاری دادند که اگر مؤسسات قرآنی اشکالات خود را برطرف کنند، از مالیات معاف هستند.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همچنین، تقوی‌نژاد، مسئول مالیاتی کشور نیز برای این کار شعبه‌ای ویژه تعیین کردند که مسائل مربوط به معافیت مالی مؤسسات قرآنی سطح کشور در این شعبه بررسی شود.
حشمتی در پایان سخنان خود در این زمینه با بیان مسئولیت کمیته‌های استانی که در تمامی استان‌ها در حال فعالیت هستند نیز این است که برای تأسیس و تشکیل مؤسسات قرآنی تعیین صلاحیت‌های لازم را از افراد و کسانی که متقاضی تأسیس مؤسسه قرآنی هستند، داشته باشند، بیان کرد: امیدواریم که همه این خدماتی که قرآنیان در نقاط مختلف کشور انجام می‌دهند، مورد رضای حضرت حق تعالی باشد و ما افتخار خادمی قرآن کریم را داشته باشیم. همه ما و مجموعه همکاران تلاش می‌کنیم تا اقداماتی در جهت گسترش فرهنگ قرآنی در کشور داشته باشیم و این فعالیت‌های قرآنی نظام‌مند بوده و پراکنده نباشد و برنامه‌های ما انسجام داشته باشد که بخشی از این برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در همین جلسات و نشست‌ها پیش خواهد رفت.    
captcha