شگفت‌زدگی از شنیدن خبر برگزاری دوره‌های روش تدریس قرآن ویژه معلمان
کد خبر: 3576781
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
نباتی بیان کرد:

شگفت‌زدگی از شنیدن خبر برگزاری دوره‌های روش تدریس قرآن ویژه معلمان

گروه فعالیت‌های قرآنی: نباتی، مؤلف کتب قرآن آموزش و پرورش گفت: مؤلفين كتاب هاي درسي در جریان برپایی دوره‌های ضمن خدمت روش تدريس قرآن ويژه آموزگاران اول تا سوم ابتدایی نیستند و از شنیدن چنین خبری شگفت‌زده شده‌اند.

شگفت‌زدگی از شنیدن خبر برگزاری دوره‌های روش تدریس قرآن ویژه معلمان
رضا نباتی، مؤلف كتاب‌های درسی آموزش قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره برپایی «دوره‌های ضمن خدمت ویژه معلمان مقطع اول تا سوم ابتدایی» که به مدت دو سال است توسط معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در استان ها برگزار مي شود، گفت: به عنوان يك برنامه‌ريز درسي در جریان چنین دوره‌هایی نیستیم و نقشي در اين زمينه نداريم!
وی در پاسخ علت بي اطلاعي گفت: براي ما هم جای تعجب است که بدون هماهنگی با مسئولان اصلي اين كار، چنین دوره هايي در حال اجرا است. البته ما کم و بیش از مناطق و استان ها و از زبان معلم‌ها مطالبي را شنيده بوديم كه افرادی از سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد و نيز از سوی معاونت محترم پرورشی، مربیانی را اعزام مي كنند تا براي آموزگاران روش تدريس قرآن برگزار كنند. بارها گفته ايم كه این مربیان و مدرسان به دليل عدم آشنايي با مباني و روش‌هاي آموزش قرآن براساس اسناد تحولي و نيز محتواهاي كتاب هاي درسي مورد تأييد نيستند.
نباتي در پاسخ به اين سؤال كه چرا درباره چنين مطلب مهمي اقدامي نشده است؟ گفت : ما بارها به صورت شفاهي از دوستان اداره كل قرآن، عترت و نماز موضوع را جويا شديم ولي ايشان هميشه ابراز بي اطلاعي كردند. ما در مصاحبه ای با معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، متوجه شديم كه اين كار دو سال است در حال انجام است. هم اكنون هم پيگير موضوع هستيم.
وي گفت: این افراد كه نه دوره مدرسي كشوري را گذرانده اند و نه مورد تأييد مركز آموزش نيروي هستند، مجوز لازم براي تدريس ندارند. طبق مشاهدات و گزارش‌ها، مدرسان اين دوره‌ها به دليل عدم اطلاع از برنامه درسي قرآن با اظهارنظرهاي غير علمی، كتاب‌هاي درسي، روش‌هاي آموزش، شبوه نگارش(خط قرآن) و حتي معلمان را زير سؤال برده و مديران و معلمان را دچار تعارض كرده‌اند.
نباتي در ادامه اظهار داشت: درباره رسم‌الخط‌ قرآن كم علامت و نيز کتاب‌‌های درسی گفتند که این ها اشتباه است و باید جمع‌آوری شود که در برخی از مناطق اقدام به حمع‌آوری قرآن‌ها کرده‌اند.
مؤلف کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش درباره علت چنين اقداماتی، اظهار کرد: آن چه در طول بيش از 15 سال تلاش و مجاهدت علمي به دست آمده طبق منويات مقام معظم رهبري است. نبايد اجازه داد با چنين اقدامات تبليغي دوباره به جاي قبلي باز گرديم.
وي درباره نقش كميسيون آموزش عمومي قرآن در چنين طرحي گفت: ما اطلاعي نداريم. ولي به نظرم هم شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور و هم شورای عالی آموزش و پرورش بايد در اين موضوع ورود كنند.
وقتي شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعتبارات آموزش عمومي قرآن را در اختيار كميسيون آموزش عمومي قرآني قرار مي‌دهد كه استقلال فكري ندارد چه توقعي مي‌توان داشت؟
وي با انتقاد از شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: اين اقدام و طرح‌هايي از اين قبيل نشان مي‌دهد كه وجود شوراي توسعه فرهنگ قرآني و كميسيون آموزش عمومي قرآن كارآمدي و اثربخشي ندارد و بهتر است اعتبارات مستقيما بين معاونت هاي سه گانه وزارت آموزش و پرورش توزيع و طبق مأموريت‌ها هزينه شود.
فرجام 10 هزار مدرسه قرآن و طرح ملي حفظ قرآن فراموش نخواهد شد
نباتی با قبول اين كه شيوه فعاليت هاي قرآني معاونت پرورشي چرخش محسوسي كرده است، گفت: بله قبول دارم. اما به نظر من این طرح و طرح هاي شكست‌خورده‌اي مانند تأسيس 10 هزار مدرسه قرآني و نيز طرح ملي حفظ قرآن که به دليل عدم كارشناسي عقيم ماند بايد درسي براي كساني باشد كه فكر مي كنند صرف دلسوزي و اقدام، مشكلات حل مي شود.
وی بیان کرد: این گونه اقدامات نويدبخش تحول بنيادين مورد نظر سند چشم‌انداز 20 ساله نيست؛ چرا که در تحول، نگاه باید عالمان، متفکرانه و منبعث از اسناد تحولی، نیازهای دانش‌آموزان و ذائقه جامعه در حوزه قرآن كريم باشد.
بيش از 95 درصد دانش‌آموزان تنها از طريق «زنگ قرآن» مي آموزند
نباتی تصریح کرد : فراموش نكنيم که بیش از 95 درصد از مردم کشورمان به جز همين ساعات آموزش رسمی قرآن در آموزش و پرورش، در جای دیگر و در طول عمرشان جهت فراگیری قرآن گام نمی‌نهند که این امر خطیری است. پس اميدوارم تا دير نشده به جاي هر اقدام مستحب ديگري، صداي زنگ قرآن مدارس شنيده شود. اميرالمؤمنين امام علی علیه السلام فرمودند: «اِذا اَضَرَّتِ النَّـوافِل، فارَ فَریـضَـةَ، فَـارفُـضوها؛ هرگاه مستحب به واجب زیان برساند، آن را ترک کن.» و نيز فرمودند: «مَنِ اشـتَـغَلَّ بِـغَیـرِ الـمُـهِم، ضَیـعَ الاَهَمَّ؛ آن که به چیزی غیر مهم خود را مشغول دارد، مهم تر را از دست می دهد.»
captcha