همتی آهویی در عرصه آموزش تصویرسازی، برپایی کارگاههای تخصصی نقاشی و تصویرسازی طی این سالها بسیار فعال بوده است و از جمله مهمترین فعالیتهای وی عضویت در هیئت داوران سوگواره هنرهای عاشورایی بوده است که در بخش تصویرسازی این سوگواره که هر دوره اختصاص به یکی از شخصیتهای حماسهساز عاشورا دارد به ارزیابی آثار هنرمندان جوان پرداخته است.
با وی در مورد نهمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر و نقشی که تجلیل از هنرمندان پیشکسوت در ترغیب هرچه بیشتر نسل جوان هنرمند برای پویایی و ممارست روزافزون در این عرصه دارد، گفتوگویی ترتیب دادهایم که در ادامه میخوانید:
ـ نظرتان در مورد این دوره از جشنواره به شکل کلی چیست؟
متأسفانه به دلیل همزمانی برگزاری این جشنواره با برپایی نمایشگاهی گروهی از هنرمندان تصویرساز در نگارخانه شکوه که مسئولیتش به عهده اینجانب بود نتوانستم برنامههای این جشنواره را آنگونه که باید و شاید پیگیری کنم اما از شنیدهها و اظهارنظر دوستان متوجه شدم که رویکرد متفاوتی در این دوره از جشنواره توسط دوستان مسئول سیاستگذاری شده است و جریان هنرهای تجسمی و خلق آثار در این حوزه به سمت خلق آثار مدرن و ترکیبی که بیشتر در دنیا شاهد آن هستیم تمایل پیدا کرده است.
ـ شما در اختتامیه این دوره از جشنواره به پاس سالها فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی و هنر تصویرسازی مورد تجلیل قرار گرفتهاید، نفس این عمل را در الگوسازی و ایجاد انگیزه در میان نسل جوان چقدر مؤثر میدانید؟
بسیار زیاد، به هر حال هنرمندان بهویژه در عرصه تجسمی که ماهیتاً هنری انفرادی است نیاز به بذل توجه و حمایت دارند، همینکه من و برخی از دوستان به نمایندگی از جامعه پیشکسوت هنرهای تجسمی مورد تقدیر قرار میگیریم این نشان از این دارد که برای رسیدن به جایگاه و مرتبهای قابل تأمل در عرصه هنری، نسل جوان نباید شتابزده بوده و توقع بیجایی داشته باشند بلکه با تمرین و ممارست و در طی سالها تحقیق و پژوهش و کسب تجارب فراوان است که میتوان به این مدارج رسید؛ هرچند که در عالم هنر مرزهای بیکرانی وجود دارد که پایانی برای آنها متصور نباید باشیم و هرچه پیش میرویم این تصور وجود دارد که همچنان چیزهایی برای آموختن وجود دارد.
ـ از جمله مسائلی که همواره در زمینه هنرهای تجسمی وجود دارد و از سوی بسیاری از کارشناسان به ضرورت آن اشاره میشود، این است که روند مطالعاتی و پژوهشی در این عرصه هنری بسیار فقیر است و نیاز به تعمق و پژوهش بیشتر در همه عرصهها داریم؛ یکی از اقلام جوایزی که به برگزیدگان این دوره از جشنواره اعطا شد، امکان سفر مطالعاتی آنها به فرانسه برای انجام پژوهش و تحقیق در حوزه تخصصی خودشان است، چه توصیهای به برگزیدگان برای ثمربخش بودن این سفر مطالعاتیشان دارید؟
خوشحالم که دبیرخانه به این مهم یعنی ضرورت پژوهش و مطالعه در تمام رشتههای هنرهای تجسمی توجه نشان داده است و برای دوستان برگزیده و جوانی که این امکان برایشان فراهم شده آرزوی موفقیت میکنم؛ به هر حال باید بپذیریم که سطح تکنیکی و فنی مجامع هنری در حوزه تجسمی در دنیا و بهویژه در اروپا از ما بسیار مترقیتر است و باید این جوانان برگزیده از امکانی که برایشان فراهم شده است، بیشتر بهرهبرداری را بهعمل آورده و آن را مغتنم بشمارند تا با آورده خود از این سفر مطالعاتی در حوزه خود تحول و خلاقیت بیشتری را بیافرینند.
من سالها پیش به سفری مشابه این سفر مطالعاتی آن هم به توکیو پایتخت ژاپن اعزام شدم، ظرف دو هفته تجاربی که از امکانات و فعالیتهای پیشرویی که هنرمندان تصویرگر ژاپنی به آن میپرداختند، کسب کردم که آنها را پس از بازگشت در قالب یک دوره کارگاهی بسیار مفید فایده در اختیار هنرجویانم قرار دادم و امیدوارم چنین انتقال تجاربی از محافل تجسمی دنیا به واسطه چنین سفرهای مطالعاتی به شکل فراگیر و مستمر اتفاق بیفتد.
امیرسجاد دبیریان