مشارکت 200 هزار نفر در برگزاری سفر راهیان نور/ پایه‌گذاری گردشگری تعالی‌بخش
کد خبر: 3576804
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
سردار علی فضلی:

مشارکت 200 هزار نفر در برگزاری سفر راهیان نور/ پایه‌گذاری گردشگری تعالی‌بخش

گروه جهاد و حماسه: جانشین بسیج مستضعفین در همایش ملی موزه‌های دفاع مقدس بیان کرد: اداره راهیان نور امروز به دست مردم است و 200 هزار نفر این سفر را همراهی و رصد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سردار علی فضلی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همایش ملی موزه‌های دفاع مقدس صبح امروز سه‌شنبه 3 اسفندماه، در باغ موزه دفاع مقدس در رابطه با اهمیت گردشگری و نقش آن در ایجاد فرهنگ در جامعه سخنرانی کرد و گفت: انقلاب اسلامی زاویه جدیدی در فرهنگ گردشگری ایجاد کرد، انقلاب پایه‌گذار گردشگری تعالی بخش و معنوی بوده است. امام(ره) پیش از 5 دهه به همراه دیگر علما و شهدا مبارزه کرد تا انقلاب را به پیروزی رساند و بعد از پیروزی انقلاب امامت و ولایت فقیه به عنوان شریف‌ترین عنصر راهبردی ملت را عهده‌دار شدند. انقلاب روحیه دشمن‌ستیزی مردم کشور را به نمایش گذاشت و مردم ثابت کردند که تاب تحمل کردند استکبار و زورگویی را ندارند و در مقابل آن ایستادگی می‌کنند، این روحیه هنوز هم در جان مردم ما وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی جنگ به ما تحمیل شد همه ما اعم از کوچک و بزرگ، شیعه و سنی از تمام نقاط کشور به میدان نبرد آمدیم و از کشور و ارزش‌هایمان دفاع کردیم. دفاع مقدس در جان مردم ما ریشه دارد و این اتفاق باعث الگوپروری در جامعه ما شده است، دفاع مقدس برگرفته از قرآن و عترت بود و همه در آن سهم داشتیم و این یک برنامه ملی محسوب می‌شود.

فضلی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد عملیات کربلای 5، به اهمیت مناطق جنگی پرداخت و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سفری که چند سال پیش به مناطق عملیاتی کشور داشتند به عملیات کربلای 5 اشاره فرمودند و گفتند: شب‌های عملیات کربلای 5 شب‌های قدر این انقلاب است، انس با آن شما را وارسته می‌کند و هر کس که آن را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد. سپاه کربلا را در شلمچه مشق کرد، این خاطره خونین حسینی را باید زنده نگاه داریم.

وی ادامه داد: اکنون ما توفیق داریم که با علم و کارشناسی در زمینه گردشگری خادم شهدا و مردم باشیم و می‌توان در این رابطه گفت که امروز دو موضوع در مکتب امام زمان(عج) مورد توجه است؛ یکی شهدا گمنام و دیگری راهیان نور است. شهید عباس بابایی، فرمانده نیروی هوایی ارتش الگو ما در برگزاری راهیان نور بوده است، وی تحصیلات خود را در آمریکا گذرانده بوده اما وقتی دید جنگ به کشورش تحمیل شده است خود را برای دفاع از کشور و مردمش به ایران رساند.

فضلی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نام شهید بابایی و همسرش برای سفر حج انتخاب شد. شهید بابایی به همسرش گفت شما به کعبه بروید و در آنجا حج را به‌جای آورید، من نیز به جبهه می‌روم و آنجا حج را به جا می‌آورم؛ همسر شهید بابایی به مکه می‌روند و خود شهید بابایی در روز عید قربان در حالی از کشور و ارزش‌های ملی خود دفاع می‌کرد به شهادت رسید؛ لذا ما امروز می‌گویم سفر راهیان نور یک حج معنوی است. باغ موزه دفاع مقدس نیز فضایی را فراهم آورده که افرادی که نمی‌توانند به یادمان‌ها سفر کنند در این مکان حاضر شده و از فضای آن استفاده کنند.

سردار فضلی با بیان اینکه سفر راهیان نور مدیون دانشگاهیان است، بیان کرد: در دوران دفاع مقدس خانواده‌ها به مناطق جنگی سفر می‌کردند و ما آنها را تکریم می‌کردیم اما چیزی در رابطه با صنعت گردشگری نمی‌دانستیم، بعد از اتمام جنگ تحمیلی کم‌کم دانشگاهیان به مناطق جنگی سفر کردند و این حضور دانشگاهیان باعث ایجاد سفر راهیان نور شد. امروز اداره سفر راهیان نور به دست مردم است و نهادهای نظارتی در کلیات نظارت می‌کنند؛ امروز 200 هزار نفر سفر راهیان نور را رصد می‌کنند، 76 هزار نفر مدیر کاروان، 24 هزار نفر راهی، 26 هزار نفر مبلغ و 40 هزار نفر خادم افتخاری کاروان‌های راهیان نور هستند، ما امروز امکان اسکان 121 هزار نفر را داریم. 57 یادمان در سال پذیرای حدود 5 میلیون نفر زائر هستند و جامعه هدف ما، دانشگاهیان، حوزویان، دانش‌آموزان و جوانان است. از ابتدای سال تاکنون حدود 460 هزار دانش آموز به سفر راهیان نور اعزام شدند.

وی به اهمیت گردشگری در مناطق مرزی پرداخت و گفت: در سراسر دنیا گردشگری مناطق جنگ وجود دارد، زمانی طرح راهیان نور بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم، چند سال پیش سه خاخام یهودی به سفر راهیان نور آمدند و آن مناطق و سفرشان را از معجزات تاریخی می‌دانستند، آنها هر سال با تعداد بیشتری از دوستانشان به سفر راهیان نور آمدند.

جانشین بسیج مستضعفین در پایان با اشاره به آمار زائران راهیان نور در 10 سال گذشته بیان کرد: در سال 86 زائرانی که به سفر راهیان نور آمدند حداکثر 400 هزار نفر بودند و این تعداد در سال بعد 1400 هزار نفر تبدیل شد و هر سال این روند رشد ادامه داشت تا امسال که ما برای 7 میلیون نفر زائر در مناطق جنگی برنامه‌ریزی داشتیم. امروز جشنوار‌ه‌های مختلف مانند جشنواره گیتی داریم که از آثار به‌دست آمده از زائران با موضوع رهاورد آنها از سفر راهیان نور برگزار می‌شود. حدود 20 هزار و 400 اثر از آنها به دست آمده است و ما از آثار برگزیده تقدیر می‌کنیم. همچنین با توجه به حضور خانواده‌های که خودجوش به این سفر می‌آیند، راوی‌ها را قرار دادیم که با تشکیل کاروان‌های کوچک به روایت‌گری برای این خانواده‌ها می‌پردازند. ما سعی داریم با تمام این تلاش‌ها ارتباط میان مردم و نسل جدید را با ارزش‌ها و حقایق دفاع مقدس برقرار کنیم.

captcha