همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی برگزار می‎شود
کد خبر: 3576833
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی برگزار می‎شود

گروه اجتماعی: رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی از برگزاری اولین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‏‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان امروز سوم اسفندماه در جمع خبرنگاران گفت: اصل مسئله تقریب که از سوی امام و رهبر انقلاب مطرح شده است، اصل و یک راهبرد متعالی است.

وی افزود: قرآن کریم در سوره روم بیان می‎کند که مشرکان به دنبال تفرقه در میان دین‎داران هستند و شاید یکی از عوامل غیرقابل بخشش بودن گناه، همین عامل باشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار کرد: خداوند در آیه 153 سوره انعام بیان می‎‌کند از راه مستقیم، که از سوی دین بیان شده است خارج نشوید و در این مسیر تفرقه ایجاد نکنید.

وی گفت: در آیه 13 سوره شورا نیز بیان شده است که تمام ادیان ابراهیمی نیز به وحدت دعوت کرده‌اند و پیام اسلام و ادیان ابراهیمی دعوت به تقریب و وحدت همه مسلمانان است.

این استاد حوزه بیان کرد: پیام تقریب نه به عنوان تقریب بلکه یک اصل راهبردی در دین اسلام است و اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری روی این اصل تاکید دارند بر اساس اصل و راهبرد قرآنی و اسلامی است.

وی گفت: در جنگ صفین و در میانه جنگ شخصی خدمت امام علی(ع) رسید و از ایشان پرسید که قضیه سقیفه چه بود؟ و  چرا نگذاشتند، شما حاکم شوید؟ امام علی(ع) بسیار ناراحت شدند و فرمودند که این میانه نباید چنین سوالی مطرح کنید و سپس پاسخ ساده‏‎ای دادند؛ امام فرمودند که امروز در مواجهه با یک دشمن بزرگ هستیم و نباید به سراغ مسایل فرعی بروید.

وی اظهار کرد: امروزه دشمنی چون اسراییل و آمریکا در مقابل ما قرار گرفته است و به همین دلیل باید از حواشی گذشت و به اصل مقابله با این جریان پرداخت؛ رهبری انقلاب در درس خارج خود این بحث را مطرح کردند و بر اصل وحدت برای مقابله با دشمنان اسلام تاکید کردند.

وی گفت: مجمع تقریب نیز بر همین اصل تشکیل شد و به منظور استفاده از نخبگان و اساتید سطح عالی و پژوهشگران دعوتی به عمل آمد تا بتوانیم راهبرد تشیع و اسلام را عملیاتی کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اظهار کرد: در همین زمینه همایشی در روز پنجم اسفندماه با عنوان اولین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی در مجتمع عالی امام خمینی(ره) برگزار می‎شود؛ در این همایش پیام یکی از مراجع عظام ارایه می‎شود و آیت‎الله اراکی نیز به سخنرانی می‎پردازد.

وی گفت: همه ما به دنبال تشکیل تمدن اسلامی هستیم؛ این تمدن زمانی محقق می‎شود که به دنبال اصل قرآنی امت واحده باشیم؛ قرآن بیان می‎کند که باید عبودیت خدا و اعتصام به حبل الله در مرحله اول انجام شود تا این وحدت با این محور شکل گیرد.

نبویان اظهار کرد: مظاهر دنیای مدرن و مظاهر حکومت سکولار مدرن نمی‎تواند مظهر تمدن اسلامی باشد؛ تمدن مدرن غربی خدا را کنار زده و خود را حاکم می‎داند؛ ولی قرآن بیان می‎کند که مسلمانان امت واحد هستند و من هم رب شما هستم و باید امورات را بر اصل حقیقت دین رقم بزنید.

وی گفت: دومین گام قرآنی در این زمینه آن است که دشمنانی را که با آنان مواجه هستیم بشناسیم و با آنها مقابله کنیم؛ اگر بخواهیم زمینه‌ساز ظهور باشیم باید وحدت را در کل جهان اسلام ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم پرچم اسلام و عدالت‌خواهی را در دنیا بر فراز کنیم باید به این وحدت برسیم بیان کرد: نگاه دوری از وحدت در شیعه و سنی شکل گرفته است و متاسفانه فحاشی‎های شیعه‌نماها امروز مستمسکی برای دوری از وحدت شده است.

captcha