لباس رسانه‌ای صامت و زنده که پیام فرهنگی یک جامعه را در سراسر گیتی نشر می‌دهد
کد خبر: 3576852
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
صالحی‌امیری عنوان کرد:

لباس رسانه‌ای صامت و زنده که پیام فرهنگی یک جامعه را در سراسر گیتی نشر می‌دهد

گروه جامعه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی به ششمین جشنواره مد و لباس فجر با تأکید بر توجه به جنبه‌های معنوی لباس و پوشاک، لباس همچون رسانه‌ای صامت اما زنده است که پیام فرهنگی یک جامعه را در سراسر گیتی نشر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسبت آغاز ششمین جشنواره مد و لباس فجر، پیامی به مراسم افتتاحیه این جشنواره ارسال کرد.

در این پیام که امروز سه‌شنبه سوم اسفند ماه توسط حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس فجر قرائت شد، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پوشش به مثابه شأنی از شخصیت انسان و یکی از نیازهای قطعی آدمی سابقه‌ای به قدمت شکل‌گیری تاریخ بشر و گستره‌ای به پهنای جغرافیای امروزین جهان هستی دارد.

لباس به عنوان نمادی از نمادهای فرهنگی می‌تواند نمایشگر جایگاه یک ملت در میان سایر ملت‌ها بوده و همچون رسانه‌ای صامت اما زنده پیام فرهنگی یک جامعه را در سراسر گیتی نشر دهد. در نظر گرفتن جنبه‌های معنوی لباس و پوشاک و توجه به عناصر زیبایی، تنوع رنگ و آراستگی از ضروریت‌های غیرقابل انکار این عرصه بوده و می‌تواند مد را جلوه‌ای از سبک زندگی و لباس را همراه همیشگی تمدن و زندگی انسان دانست.

این مهم مستلزم آن است که الگوی مصرف را به عنوان اصلی جدایی‌ناپذیر در چرخه سیاست‌گذاری تولید، توزیع و فرایند شکل‌گیری کردارهای اجتماعی و کنش‌های فرهنگی مختلف مورد نظر قرار دهیم.

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر رخدادی درخور توجه برای به تصویر کشیدن ایرانی اسلامی و آموزه‌ها و باورهای دینی، عنصر هویت‌بخش آن است.

آنان که در این عرصه نقش‌آفرینی کرده و با هنر و دانش خود توانسته‌اند ظرفیت‌های بومی و قومی را در سطوح بالاتر مطرح کنند و طراحان زبردست و هنرمندی که با قریحه خدادادی به خلق آثار خلاقانه پرداخته‌اند و از تولیدکنندگانی که با اعتماد و باور به داشته‌های داخلی از طراحی ایرانی حمایت کرده و سرمایه‌های فرهنگی و ارزشمندی هستند که این رویداد بزرگ را رقم زده‌اند.

از دست‌اندرکاران این جشنواره که تلاش خود را برای برگزاری پر شکوه آن به کار گرفته‌اند، قدردانی می‌کنم و آرزومندم به یمن گشایش‌هایی که در عرصه اقتصادی پدید آمده است، شاهد توجه بیشتر فعالان این هنر صنعت که ظرفیت همراهی مؤثر با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و طرح اشتغال‌زایی دارند، باشیم.

captcha