12 هزار مقاله قرآنی در یک دانشنامه
کد خبر: 3576915
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

12 هزار مقاله قرآنی در یک دانشنامه

گروه اندیشه: سایت مرکز فرهنگ قرآن بخشی با عنوان دانشنامه مقالات قرآنی راه‌اندازی کرده است که به ارائه بیش از 12 هزار مقاله قرآنی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پایگاه اینترنتی مرکز فرهنگ قرآن بخشی با عنوان دانشنامه مقالات قرآنی وجود دارد که بیش از 12 هزار مقاله قرآنی ارائه کرده است. سیدمجید نبوی دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث در یادداشتی که برای ایکنا ارسال کرده، به معرفی این دانش‌نامه و قابلیت‌های نرم‌افزاری آن پرداخته است.

سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن که بزرگترین سایت قرآن‌پژوهی کشور است، دارای بخشی با عنوان دانشنامه موضوعی مقالات قرآنی می‌باشد که دارای بیش از 12 هزار مقاله قرآنی است و متوسط بازدید روزانه از مقالات 15 هزار بازدید است و تاکنون بیش از 22 ملیون بازدید از مقالات رخ داده است که بیانگر اهمیت این سایت و توجه مخاطبین به آن است. همچنین این مرکز سعی دارد تا همه مقالات قرآنی اینترنتی به زبان‌های فارسی و عربی و سپس انگلیسی را جمع نموده و در این مجموعه در دسترس مخاطبان خود قرار دهد. همچنین مشاهده می‌شود که مقالات قرآنی که به‌تازگی از سوی فصلنامه‌ها چاپ می‌شوند، در این سایت قرار داده می‌شود. این نیز بیانگر دقت مسئولان این مرکز و اهمیت دادن آنها به تقویت این سایت از لحاظ مقالات قرآنی است.

اما از مهم‌ترین خصوصیات این سایت موضوع‌بندی مقالات در چهار بخش علوم قرآن، معارف قرآن، ترجمه قرآن و تفسیر قرآن است که بخش اول یعنی علوم قرآن مقالاتی در موضوعات 1- قرآن‌شناسی 2- اعجاز قرآن 3- تاریخ قرآن 4- زبان قرآن 5- محکم و متشابه 6- ناسخ و منسوخ 7- اصول و مبانی فهم قرآن 8- تلاوت و تجوید 9- علم قرائت10- قرآن پژوهي11- وحي12- مباحث کلی علوم قرآن را دارد در  بخش دوم نیز که با عنوان معارف قرآن است در موضوعاتی مانند: 1- خداشناسي 2- پیامبرشناسی 3- امام‌شناسي 4- آخرت‌شناسي 5- انسان شناسي6- جهان‌شناسي 7- اعلام قرآن 8- اخلاق 9- اديان و مذاهب (دین‌شناسی) 10- عرفان 11- فقه و اصول 12- فلسفه و منطق 13- ادبیات و زبان شناسي 14- زن و خانواده 15-حقوق 16- علوم تربيتي 17- روان‌شناسی 18- علوم سياسي 19- مباحث اجتماعی 20- اقتصاد 21- تاریخ و جغرافیا 22- علوم طبيعي و رياضی 23- هنر 24- مباحث كلی معارف قرآن، مقالات مفید و سودمندی ارائه شده است در بخش سوم با عنوان ترجمه قرآن مقالاتی در دو محور 1- مبانی و کلیات ترجمه قرآن 2- ترجمه‌ها و مترجمان در بخش چهارم این سایت با عنوان تفسیر قرآن مقالاتی در موضوعات 1- مباني و کليات تفسير قرآن 2- روش‌هاي تفسير قرآن 3- گرايش‌هاي تفسير قرآن 4- سبک‌هاي تفسير قرآن 5- تفاسير کامل قرآن 6- تفاسير بخشي قرآن 7- طبقات مفسران 8- تأويل قرآن 9- مکاتب تفسيري وجود دارد که بسیار قابل استفاده می باشد.  و باید گفت که تاکنون چنین دسته بندی ای برای مقالات قرآنی صورت نگرفته بود و این دسته بندی بسیار مفید برای پژوهشگران و دیگر مخاطبان می‌باشد.

این سایت بخشی با عنوان جست‌وجو دارد که مخاطبان می‌توانند از آن طریق در موضوعات مختلف مقالات جست و جو کنند و نیز می‌توانند در عنوان و متن مقاله یا در نام نویسنده  و یا در آدرس سایت جست و جو نمایند.

مقالات این سایت از مجلات معتبری مانند فصلنامه پژوهش‌های قرآنی، صحیفه مبین فصلنامه، مطالعات تفسيري، شيعه شناسي، فصلنامه قبسات، دوفصلنامه تخصصی قرآن پژوهی خاورشناسان، دوفصلنامه تخصصی قرآن و علم، فصلنامه مشكوة، فصلنامه معرفت، فصلنامه الهيات و حقوق، دوفصلنامه «حديث انديشه»، فصلنامه حسنا، فصلنامه تخصصی پژوهشهای میان رشته ای قرآنی،  كلام اسلامى، فصلنامه قرآنى كوثر، فصلنامه انجمن معارف اسلامى ايران، دوفصلنامه قرآن شناخت، فصلنامه فرهنگ جهاد، دو فصلنامه حدیث‌پژوهي، فدک (فصلنامه دین پژوهي و كتابشناسي قرآني)، فصلنامه نور الثقلین، فصلنامه بینات، فصلنامه عرفان، دو فصلنامه اسلام پژوهی، فصلنامه پژوهشي انديشه نوين ديني، فصلنامه اسراء، فصلنامه تخصصی علوم قرآن و حدیث، دوفصلنامه ترجمان وحی، فصلنامه آفاق دین، دوفصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، فصلنامه فروغ وحدت، فصلنامه قرآن و طب، فصلنامه سفینه، فصلنامه امامت پژوهی، دو فصلنامه کتاب قیم و دیگر مجلات اخذ سپس وارد این سایت شده است.

از دیگر خصوصیات مهم این است که این سایت تمام مقالات را در سایت قرار داده است و آدرسی را که مقاله را از آنجا دریافت نموده ارائه می دهد با این کار برخی سایت‌ها که ممکن است به دلایلی مطالب خود را نتوانند ارائه دهند  یا به طور کلی سایت دیگر فعالیت نکند مقالات آن‌ها در سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن وجود خواهد داشت.

این سایت برای تمامی قرآن‌پژوهان قابل استفاده بوده و مقالات بسیار خوبی در آن گردآوری شده است علاوه بر قرآن‌پژوهان دیگر مخاطبین که به دنبال مطالب معتبر و قابل اعتماد قرآنی هستند این سایت مطالب بسیار سودمندی بر آن‌ها قرار داده است که هم از طریق موضوعات و هم از طریق جست و جوی مقالات می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

نکته قابل ذکر دیگر این است مرکز فرهنگ و معارف قرآن با مشارکت و همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی سه نرم‌افزار مهم به نام‌های «دانشنامه مقالات قرآنی نسخه ۲»، «شجره طوبی؛ علوم و معارف قرآن (مجموعه آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن)» و «دانشنامه جامع معارف قرآن نسخه ۲» تولید نموده است، در نرم افزار دانشنامه مقالات قرآنی نسخه ۲ مقالات سایت ذکر شده آمده است و برای کسانی که می خواهند در رایانه و لپ تاپ استفاده کنند و همچنین کسانی که دائم نمی توانند از اینترنت استفاده کنند مفید است. جهت استفاده از این سایت از طریق این لینک می‌توان اقدام کرد.
captcha