مانع‌تراشی برای سفر معلم مسلمان بریتانیایی به آمریکا
کد خبر: 3577065
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲

مانع‌تراشی برای سفر معلم مسلمان بریتانیایی به آمریکا

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی در ایسلند، معلم مسلمان بریتانیایی را بدون هیچ دلیلی از ورود به هواپیمایی که به مقصد آمریکا پرواز داشت، منع کردند.

مانع‌تراشی برای سفر معلم مسلمان بریتانیایی به آمریکا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از تارنمای شبکه خبری پرس‌.تی‌وی، روزنامه گاردین چاپ بریتانیا با انتشار گزارشی از این واقعه نوشت: نیروهای امنیتی در فرودگاه شهر ریکیاویک، پایتخت ایسلند، جوهل میاه را که اهل ولز است، بدون ارائه توضیح از ورود به هواپیمایی به مقصد نیویورکِ آمریکا منع کردند.
این معلم جوان در تاریخ 28 بهمن‌ماه همراه با دیگر معلمان و دانش‌آموزان مدرسه‎ای که در آن مشغول به کار است، برای سفری آموزشی عازم آمریکا بود که این اتفاق رخ داد.
این اتفاق در حالی رخ داد که فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور آمریکا، برای محدود کردن مهاجرت به آمریکا، به‌خصوص جلوگیری از سفر مسلمانان به این کشور در تاریخ 21 بهمن لغو شده بود.
ترامپ در هفته‎های نخست ریاست‎جمهوری خود فرمانی امضا کرد که به‌موجب آن، شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سودان و سومالی که اتباع آن‎ها عمدتاً مسلمان هستند، به مدت 90 روز از سفر به آمریکا منع می‎شدند. این فرمان همچنین شامل ممنوعیت ورود پناه‌جویان سوری به‌صورت نامحدود و ممانعت 120 روزه از ورود هر پناه‌جویی به آمریکا می‎شد.
در نهایت شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا رأی به لغو فرمان رئیس‎جمهور این کشور داد.
هنگامی‌که نیروهای امنیتی، میاه را که معلم ریاضی است و ویزای معتبر سفر به آمریکا را دارد از سفر منع کردند، دانش‎آموزان و همکاران وی به‌شدت شوکه شدند.
جوهلِ 25 ساله که اهل شهر سوانزی در ولزِ بریتانیا است، پس از وقوع این اتفاق اعلام کرد رفتار نیروهای امنیتی باعث شد تا وی احساس کند یک جنایتکار است و اضطراب ناشی از این حادثه منجر شد تا 2 شبانه‎روز نخوابد و لب به غذا نزند.
وی در گفت‎‏وگو با وب‌سایت خبری ولز آنلاین گفت زمان اندکی به پرواز مانده بود که در فرودگاه به وی اعلام شد نمی‎تواند سوار هواپیما شود.
جوهل افزود: «همه به من نگاه می‎‏کردند، وقتی چمدانم را تحویل می‎گرفتم معلم‎ها و بچه‎ها گیج شده بودند. نمی‎توانستم باور کنم چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. [نیروهای امنیتی] مرا تا بیرون [از فرودگاه] مشایعت کردند. رفتار آن‎ها موجب شد احساس کنم یک جنایتکار هستم. حتی نمی‎توانستم حرف بزنم.» 
این معلم بریتانیایی با تشریح جزئیات این واقعه گفت: «ما به فرودگاه رسیدیم و زمانی که به بخش بررسی مدارک رسیدیم، خانمی که پشت میز بود گذرنامه‎ام را خواند و بلافاصله گفت شما برای بررسی امنیتی به‌صورت تصادفی انتخاب شده‎‌اید.»
وی افزود: «او مرا به یک اتاق برد، مجبورم کرد روی یک چهارپایه بایستم و کفش‎ و ژاکتم را دربیاورم، زیر پاهایم را بررسی کرد ...جستجو حدود 5 دقیقه طول کشید. پنج یا شش نفر در اتاق بودند که 2 تن از آن‌‏ها مرا گشتند.» 
در نهایت نیروهای امنیتی جوهل را به یک هتل بردند که در آنجا به مدت 2 ساعت برای گرفتن یک اتاق در انتظار ‎ماند.
به گفتۀ این معلم جوان، اتاقی که در نهایت به وی داده شد، شرایط مناسب بهداشتی نداشت و حتی برق آن‌ هم درست کار نمی‎‏کرد.
جوهل گفت: «باتری تلفنم در حال اتمام بود، برای همین سراغ چمدانم رفتم و تازه فهمیدم قفل آن نیست. خیلی ترسیده بودم و همین باعث شد 2 روز نخوابم و غذا نخورم.» 
این معلم تصریح کرد که هیچ توضیحی درباره علت ممانعت از سفر به وی داده نشد و افزود: «امیدوارم اشتباه کنم، اما تنها دلیلی که من می‌بینم مسلمان بودن من است.» 
به گفته جوهل حتی به وی اجازه ورود به سفارت آمریکا در ریکیاویک نیز داده نشد.
مدرسه‌ای که این جوان مسلمان در آن درس می‎دهد، در نهایت برای وی بلیتی به مقصد بریتانیا تهیه کرد.
شورای شهرستان نیث بندر تالبوت در ولز با ارسال نامه‎ای به سفارت آمریکا در لندن، پایتخت بریتانیا، خواستار توضیح شده است.
نام جوهل میاه در شناسنامه محمد است، اما همه وی را با نام جوهل می‎شناسند. وی در بیرمنگامِ انگلیس متولد و در سوانزی بزرگ شده است.
به گفته این معلم جوان، روادید وی تا سال 2019 میلادی معتبر است و هیچ سابقه کیفری ندارد.
captcha