اقتصاد مقاومتی تقاضای دویست ساله ملت ایران
کد خبر: 3577136
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
موسی حقانی:

اقتصاد مقاومتی تقاضای دویست ساله ملت ایران

گروه اقتصاد: دبیر علمی همایش «اقتصاد مقاومتی؛ پبوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی، تقاضایی دویست ساله است که ملت ما دارند و از ابتدای مواجه شدن با مدرنیته، این سؤال وجود داشت که چگونه باید با آن برخورد کنیم و از سوی دیگر تلاش دشمنان برای نابودی ظرفیت‌های داخلی، عکس العمل‌هایی را در جامعه ایران در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، موسی حقانی، دبیر علمی همایش «اقتصاد مقاومتی؛ پبوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» صبح امروز چهارشنبه 4 اسفند 1395 ضمن خیرمقدم به حاضران در این همایش اظهار کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی، بحثی صرفا اقتصادی نیست و شاید نقطه ضعف اجرای اقتصاد مقاومتی در ایران این باشد که آن را صرفا اقتصادی بدانیم اما هدف ما این بود که نشان دهیم اگر در رابطه با اقتصاد مقاومتی، فرهنگ سازی صورت نگیرد، این مسئله در حد شعار و برگزاری چند همایش باقی می ماند.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، تقاضایی دویست ساله است که ملت ما دارند و از ابتدای مواجه شدن با مدرنیته، این سؤال وجود داشت که چگونه باید با آن برخورد کنیم و از سوی دیگر تلاش دشمنان برای نابودی ظرفیت های داخلی، عکس‌العمل‌هایی را در جامعه ایران در پی داشت.
حقانی یادآور شد: شاید ایران یکی از استثنائاتی باشد که غربی‌ها علاوه بر استعمار، در پی نابودی آن هم بودند و این نابودی ایران توسط آنان هدف‌گذاری شده بود و حتی انگلیسی‌ها تا الحاق بخشی از ایران به هندوستان پیش رفتند و یکی از تلاش های آنان، همانا نفوذ اقتصادی در کشور بود.
وی ادامه داد: در آن زمان برخی گمان می کردند با پیوند با غرب، می توان توسعه غربی را در ایران رواج داد و تلاش کردند هم از جهت نظری و هم عملی، همه محدودیت‌ها در این زمینه را بردارند. از جهت عملی، قراردادهای متعددی را منعقد کردند؛ به گونه‌ای که اروپائیان، ایرانی‌‌ها را مسخره می‌کردند که فقط هوایی که تنفس می‌کنند را واگذار نکردند.

///// در حال ویرایش

دبیر علمی همایش «اقتصاد مقاومتی؛ پبوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» افزود: از جهت نظری هم عده ای شعار «از فرق سر تا نوک پا غربی شدن» را سر دادند و همه اندیشه های داخلی را منحط می دانستند.
وی یادآور شد: وقتی عبارت معروف ناصرالدین شاه قاجار را می خوانیم که در برآورد وضعیت ایران در آن روزها می گوید: تصور نکنید دولتی در روی زمین این وضعیت ما را دارد و همچنین بیان می کند که آیا ما دولتی مستقل نیستیم که بتوانیم به امورات خود بپردازیم و آیا برای رفتن به جنوب باید از انگلیسی‌ها و برای رفتن به شمال کشور باید از روس‌ها اجازه بگیریم، و اینگونه وضعیت نابسامان کشور را نشان می دهد.
حقانی اظهار کرد: تکاپوی مرجعیت شیعه و مردم ایران برای دفاع در برابر تهاجمات به کشور مثال زدنی است و ما از این منظر به دنبال نشان دادن عقبه مقاومت در مقابل نفوذ اقتصادی و سیاسی بیگانگان هستیم.
وی یادآور شد: مرحوم میرزای شیرازی و شاگردان ایشان همانند میرزا حسن آشتیانی و شیخ فضل الله نوری، نمونه بارز این مقاومت هستند و گاه این تلاش آنان به قاجارها کمک می‌کرد که بتوانند در مقابل روس و انگلیس مقاومت کنند اما این وضعیت نتوانست ادامه پیدا کند و مخصوصا در دوران پهلوی اصلا پیگیری نشد.
حقانی عنوان کرد: با توجه به یکسال تلاش برای برگزاری این همایش، با همکاری‌هایی که با دفتر نشر مقام معظم رهبری، مؤسسه علوم انسانی اسلامی صدرا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، خانه بیداری اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و صدا و سیما صورت گرفت، موفق به برگزاری این همایش شدیم و لازم است از همه آنها تشکر کنیم.
وی در پایان گفت: ما پنج جلد کتاب را که دو جلد آن، مقالات برگزیده رسیده به همایش است را منتشر کردیم و امیدواریم در این همایش از دیدگاه های اساتید محترم، بهره کافی را ببریم.
captcha