اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه نیروهای خورشیدی و درمان ناباروری کار بزرگی است
کد خبر: 3577233
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی:

اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه نیروهای خورشیدی و درمان ناباروری کار بزرگی است

گروه دانشگاه: آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به اقدامات مفید سازمان جهاددانشگاهی در حوزه‌‌های مختلف از جمله استفاده از نیروهای خورشیدی و درمان ناباروری، خاطرنشان کرد: این‌ها خدمات بزرگی است که توسط سازمان جهاد دانشگاهی استان انجام می‌گیرد، امروزه درمان ناباروری مساله‌ بسیار مهمی بوده که سازمان جهاد دانشگاهی در این حوزه نیز وارد عمل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، سرپرست، معاونان و مدیران سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی به همراه جمعی از جهادگران این مجموعه 2 اسفندماه با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان، با وی دیدار کردند.
 آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در استان در این دیدار گفت: کلمه‌ی جهاد، بسیار مقدس بوده و واژه‌ای پرمعناست، قرارگیری این واژه در کنار "دانشگاه" قداست آن را دو چندان می‌کند؛ چرا که جهاد علمی موضوعی بسیار ارزنده است.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، اظهار کرد: جهاد در اصطلاح به معنی پیکار، نبرد با کفار حربی، متجاوزان و خوارج بوده که واژه‌ی قتال همواره با این نوع جهاد، توأم است اما "جهاد" در تعابیر لغوی به معنی، جد، جهد و تلاش بوده است؛ در متون دینی ما نیز از هر دو نوع معنی آن استفاده شده است.
امام جمعه تبریز با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص معانی مختلف "جهاد"  تاکید کرد: در مواردی که جهاد به صورت مطلق آمده است در معنی جد، جهد و تلاش بوده که شامل جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد سازندگی و ... است؛ تمامی این موارد جهاد بوده به شرطی که در راه خدا و توأم با اخلاص باشد.
وی یادآور شد: اصطلاح جهاددانشگاهی اگر به عنوان "جهاد علمی" نام‌گذاری می‌شد نیز بسیار مناسب این مجموعه بود، چرا که ممکن است برخی از علوم و دانش‌ها در بطن دانشگاه صورت نگرفته و خارج از دروس و برنامه‌های دانشگاه باشد.
آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به اقدامات مفید سازمان جهاددانشگاهی در حوزه‌ی مختلف از جمله استفاده از نیروهای خورشیدی، درمان ناباروری و... خاطرنشان کرد: این‌ها خدمات بزرگی است که توسط سازمان جهاددانشگاهی استان انجام می‌گیرد؛ امروزه درمان ناباروری مسأله‌ی بسیار مهمی بوده که سازمان جهاددانشگاهی در این حوزه نیز وارد عمل شده است.
وی در این خصوص متذکر شد: در گذشته نیز به علت نبود مرکز درمان ناباروری در استان، مردم حتی مجبور به سفرهای خارج از کشور می‌شدند که در نتیجه سختی و هزینه‌های بسیاری را طی آن متحمل می‌شدند، اکنون خوشحالیم که در استان ما چنین مرکزی وجود داشته و آروزی توفیقات روزافزون در این حوزه برای جهاددانشگاهی را داریم.
آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در استفاده از نیروهای خورشیدی و راه‌اندازی نیروگاه‌ها، بیان کرد: در برخی از مناطق که امکان سیم‌کشی برای بهره‌مندی از برق وجود ندارد، با استفاده از عدسی‌های محدب و مقعر به تولید نیرو از طریق نور خورشید می‌پردازند که این موضوع نیز برای مناطق محروم و صعب‌العبور بسیار کاربرد داشته و خدمت بسیار بزرگی برای جامعه است.

پیگیری تبدیل مرکز درمان ناباروری به مرکز تحقیقات ناباروری


جعفر محسنی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان نیز در این دیدار اظهار کرد: سازمان جهاددانشگاهی استان در بخش‌های مختلفی از جمله، حوزه‌ی آموزشی و پژوهشی، فرهنگی فعالیت می کند تا بتواند آنچنان که شایسته کشور اسلامی ماست از توان و نیروی عوامل جوان و پرانرژی خود استفاده کرده و گام‌های موثری در پیشرفت جامعه بردارد.
وی با اشاره به فعالیت‌‌های حوزه‌ی پژوهشی جهاددانشگاهی نیز یادآور شد: در این حوزه از فعالیت‌ها، سازمان جهاددانشگاهی استان دو مسیر اصلی که شامل حوزه درمان و فناوری‌های تجدید پذیراست را در مسیر فعالیت های خود قرار داده و در این بخش‌ها مجدانه در حال تلاش است.
وی افزود: این نهاد از سال 90 با راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری گامی مهم در جهت خدمت‌رسانی به مردم استان برداشت، چرا که پیش از این مردم برای حل مشکلات ناباروری خود مجبور به عزیمت به پژوهشگاه رویان در تهران می‌شدند؛ اما اکنون با آغاز فعالیت این مرکز مردم با راحتی می‌توانند از خدمات آن در استان استفاده کنند.
دکتر محسنی با بیان اینکه برنامه ویژه ای برای تبدیل مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی به مرکز تحقیقات ناباروری داریم، خاطرنشان کرد: به تبع این امکان، مرکزدرمان ناباروری نیز می‌تواند اقداماتی همانند پژوهشگاه رویان انجام داده و پیشرفت‌های روزافزونی در این حوزه داشته باشد.
سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان در ادامه با اشاره به برخی اقدامات اولیه در حوزه‌ی سلامت سالمندی گفت: با توجه به اینکه هرم سنی جمعیت کشور در حال گذر از جوانی بوده و به سمت پیری در حال حرکت است؛ از این رو کشور ما در آینده با پیری جمعیت روبه رو خواهد بود، لذا سازمان جهاددانشگاهی استان نیز راستای افزایش سلامت سالمندان به فعالیت پرداخته و درصورت اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی "کلینیک طب پزشکی و سلامت" را راه‌اندازی کرده و مرکز سلامت سالمندی را نیز در آن ایجاد خواهد کرد.
محسنی همچنین در خصوص فعالیت‌های فناورانه‌ی سازمان جهاددانشگاهی استان نیز افزود: با توجه به اینکه برقراری عدالت در جامعه موضوعی حیاتی بوده و حضرت امام خمینی(ره) نیز بر این موضوع که منابع کشور به صورت عادلانه توزیع شود تاکید و حساسیت فراوان داشتند، از این رو سازمان جهاددانشگاهی در این حوزه نیز وارده عمل شده و نوعی سیستم‌ طراحی کرده است که به محل زندگی عشایر که به علت زندگی کوچ نشینی خود امکان استفاده از خدمات برق به صورت سیم کشی را ندارند، با استفاده از نور خورشید برق‌رسانی می‌کند.
سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به طراحی سیستم‌های پرتابل خورشیدی توسط این سازمان، اظهار کرد: سال گذشته بخشی از این سیستم‌ها در اختیار عشایر کشور قرار گرفت، اکنون نیز درحال پیگیری راه‌اندازی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی در روستاهاست و تاکنون نیز 31 کیلووات از این نیروگاه‌ها در روستاها نصب شده؛ در این راستا جهاددانشگاهی پتانسیل‌های فراوانی داشته و در جهت خدمت‌رسانی به جامعه در حال توسعه‌ی فعالیت‌هایش می‌باشد.
captcha