اسلام بیشترین تاکید را بر علم نافع داشته است
کد خبر: 3577308
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
حجت‌الاسلام محمدیان عنوان کرد:

اسلام بیشترین تاکید را بر علم نافع داشته است

گروه دانشگاه: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اختتامیه شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی عنوان کرد: اسلام بیشترین تاکید را بر علم داشته، اما برای آن نیز قید زده است؛ علم نافع. ذات علم نور است، اما وقتی محدودیت‌های عمر و منابع وجود دارد، علم نافع، بالاترین اولویت را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی که صبح امروز در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار شد، با قدردانی از جهاد دانشگاهی به مناسبت برپایی این جشنواره اظهار کرد: اهتمامی که در جهاد دانشگاهی پیرامون مباحث علمی وجود دارد، قابل تقدیر است، اهمیت علوم انسانی و هنر و معماری در جامعه مخفی نیست، چرا که رشد جامعه در بحث‌های تمدنی بر پایه رشته‌های علوم انسانی است.
محمدیان با اشاره به خطبه‌های امیرالمومنین(ع) در بیان ویژگی‌های اهل تقوا و با تاکید بر اینکه اسلام بیشترین تاکید را بر علم داشته، گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه همام در بیان ویژگی‌های اهل تقوا، یکی از ویژگی‌های اهل تقوا را کسب علم نافع می‌دانند؛ «أَسْمَاعَهُمْ عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُم؛ گوش‏هاى خود را وقف شنيدن علم و دانش سودمند ساخته ‏اند»، علمی که بعد دنیوی و اخروی را شامل شود. همچنین از دعاهای پیامبر اکرم(ص) که در تعقیبات نماز عصر می‌خوانیم این دعاست: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ؛ به خدا پناه می‌برم از علمی که نافع نباشد. اسلام بیشترین تاکید را بر علم داشته، اما برای آن نیز قید زده است؛ علم نافع. ذات علم نور است، اما وقتی محدودیت‌های عمر و منابع وجود دارد، علم نافع، بالاترین اولویت را دارد.
وی با تاکید بر توصیه‌های مقام معظم رهبری پیرامون توجه به علم نافع عنوان کرد: دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع باشد، نه فقط برای حال کشور، چرا که بسیاری از مقالات به درد کشور نمی‌خورد. پایان‌نامه دکتری ذخیره و گنج است و موضوع آن نباید چیزی باشد که به درد مسائل کشور نمی‌خورد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به دغدغه‌ای که در دانشگاه‌ها پیرامون راهنمایی پایان‌نامه‌ها بیش از ظرفیت قابل قبول است، گفت: اغلب اساتید دلسوز این دغدغه را بیان می‌کنند که برخی اساتید راهنما که در جلسه دفاع می‌نشینند، حتی یک‌بار پایان‌نامه دانشجو را نخوانده‌اند، استادی که تا 20 پایان‌نامه را در دانشگاه دولتی راهنمایی می‌کند و از آن طرف در دانشگاه‌های غیردولتی نیز استاد راهنمای 70 الی 80 پایان‌نامه نیز هست، نمی‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند و اینجاست که باید بر وضعیت علمی کشور گریست.
وی با اشاره به اینکه سرقت علمی از دل کمیت‌گرایی در آموزش عالی سر بر می‌آورد، اظهار کرد: کمیت‌گرایی در آموزش عالی در برابر کیفیت‌گرایی مصیبتی در جامعه علمی است، وقتی شرط ورود به مقاطع بالاتر تعداد مقالات چاپ شده باشد، آن هم چاپ در ژورنال‌های تخصصی، این‌ها همه یعنی کمیت‌گرایی در آموزش عالی و از دل این امر سرقت علمی به وجود می‌آید، لذا قوانین وزارت علوم در حوزه تدوین پایان‌نامه‌ها نیاز به بازنگری دارد.

captcha