مسیر تمدن اسلامی نهایتا به تقرب ختم می‌‌شود
کد خبر: 3577446
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
کامیار ثقفی:

مسیر تمدن اسلامی نهایتا به تقرب ختم می‌‌شود

گروه دانشگاه: آرمان تمدن نوین اسلامی در دل فرهنگ، تعریف و با حاکمیت سیاسی دنبال می‌شود و از اقتصاد به عنوان ابزار استفاده می‌کند و اقتصاد هدف غایی نیست. تعادل، تحول و نهایتا تقرب مسیری است که تمدن نوین اسلامی طی می‌کند، در واقع نهایت تمدن غرب تمتع و نهایت تمدن اسلامی تقرب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، افتتاحیه دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی؛ چیستی، چرایی و چگونگی، عصر امروز چهارشنبه، 4 اسفندماه جاریو با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد و لاله افتخاری در سالن همایش‌های امام خمینی(ره) دانشگاه شاهد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم کامیار ثقفی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی با بیان خیر مقدم به حضار و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اساتید دانشگاهی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه در 20 آبان‌ماه 94 فرمودند؛ «از دانشگاه با این زمینه‌ای که دارد باید بتوانیم در ایجاد تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف بهره گیریم، هدف ایجاد حاکمیت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعه آرمانی اسلام تبدیل کند، ما می‌خواهیم کشورمان کشوری بشود که با خطوط آرمانی اسلامی یک چیز مطلوب و شیرین برای هر انسان متفکری باشد، آن وقت هر کسی که فکر کند از این وضع آرمانی جامعه لذت می‌برد، جامعه‌ای که در آن علم، پیشرفت، عدالت، عزت و ثروت است. دانشگاه در این زمینه چه نقشی می‌تواند ایفا و چه باید کند؟ اولا نقش‌آفرینی دانشگاه در این حوزه لازم است، ثانیا چه کار باید کرد که به این نقطه برسیم، این‌ها کارهای تحقیقاتی مفصلی نیاز دارد. من فقط می‌خواهم تذکر دهم که دانشگاه ما روی این فکر کند و مسئولیت دانشگاه‌ها و برنامه‌ها بر این اساس تنظیم نمایید».
ثقفی افزود: بر طبق دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، بر اساس ارزیابی‌هایی که در یک سال گذشته انجام داده‌ایم، باید یک گله‌ای داشته باشم که چرا جامعه دانشگاهی و حوزوی ما آن‌طور که باید در این قضیه عمل نکردند، گرچه حرکت‌های خوبی انجام شده، از جمله این همایش، یکی نمونه‌ از این حرکت‌هاست، اما قصوری از طرف این مجموعه‌ها وجود دارد که باید به این موضوع که نیاز اصلی کشور هم هست، ورود پیدا کنند.
وی با اشاره به اهمیت موضوع دومین همایش تمدن نوین اسلامی و نقش آن در نقشه راه جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: اکنون در هفته تمدن نوین اسلامی هستیم، برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، 3 رکن فرهنگ، سیاست و اقتصاد حائز اهمیت است و برای هر کدام نیز تعریف‌های خاصی وجود دارد. این 3 رکن با رویکردهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف و آرمان‌های تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته می‌شوند، چرا که هدف صرفا تشکیل تمدن نوین اسلامی نیست، بلکه تشکیل حکومت اسلامی است، حکومتی که آرمان‌های اسلام و جامعه اسلامی را دنبال می‌کند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری دومین همایش تمدن نوین اسلامی گفت: برای افزایش ثروت نیاز به قدرت داریم، در بعضی از تمدن‌ها، آرمان و اهدافی وجود دارد که نهایتا به شکوفایی اقتصاد و پیشرفت و رفاه جامعه منجر می‌شود، چرا که هدف‌گذاری بعدی صورت نگرفته و هدف غایی چنین تمدنی تمتع است.
تمدن نوین اسلامی؛ تعادل، تحول و تقرب
وی افزود: در مقابل این چنین تمدنی، تمدن نوین اسلامی است، آرمانی دارد که در دل فرهنگ تعریف و با حاکمیت سیاسی و حکومت اسلامی کشور دنبال می‌شود و از اقتصاد به عنوان ابزار استفاده می‌کند، حال آنکه اقتصاد هدف غایی نیست. تعادل، تحول و نهایتا تقرب مسیری است که تمدن نوین اسلامی طی می‌کند، در واقع نهایت تمدن غرب تمتع و نهایت تمدن اسلامی تقرب است.
رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: در نظام سکولار، تعبیر جدایی دین از سیاست مطرح است و این چنین تمدنی جدایی دنیا از آخرت را مد نظر دارد، چرا که مبنای انسان‌شناسی مبتنی بر مادیات است، این موضوع نکته و تفاوت اصلی تمدن غالب در بسیاری از کشورها با آنچه که انقلاب اسلامی به عنوان فلسفه خلقت بر اساس آنچه شکل گرفته دنبال می‌کند، دارد.
وی گفت: در سال 79 فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی تا تحقق تمدن نوین اسلامی از سوی مقام معظم رهبری تبیین شد، اما متأسفانه جامعه علمی ما در این زمینه نظریه‌پردازی انجام نداده و همچنین در حوزه سیاستمداران از این امر غافل بوده‌اند. تحقق حکومت اسلامی در راستای شکل‌گیری دولت اسلامی و جامعه اسلامی است، اگر این جامعه شکل بگیرد، خودش شروع به تکثیر می‌کند.
ثقفی ادامه داد: جامعه بشری باید مزه تمدن اسلامی را بچشد، همه انسان‌ها دارای ظرفیت عقلانی و فکری لازم نیستند که از طریق کتاب و مطالعه به تمدن نوین اسلامی روی بیاورند، بسیاری از انسان‌ها باید به یک نمونه و الگوی عینی برسند تا ایمان بیاورند و باور کنند، حتما شنیده‌اید که در زمان ظهور حضرت حجت(عج)، همه ایشان را خواهند شناخت، لذا این تمدن بشر را شیفته ظهور خواهد کرد. در واقع ما به دنبال تبیین چنین موضوعاتی در این همایش هستیم و هدف ما جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در این مبحث است تا بتوان با همان نگاه که نقشه راه دقیق‌تر تبیین شود و راهبردهای این حوزه دنبال شود.
در ادامه مراسم افتتاحیه دومین همایش تمدن نوین اسلامی، فزراد جهان‌بین، دبیر علمی همایش و رئیس دبیرخانه دائمی این همایش به ارائه گزارشی از آثار ارسالی به دبیرخانه دائمی این همایش پرداخت، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا به سخنرانی با عنوان «آزادی و تمدن نوین اسلامی» پرداخت که مشروح سخنرانی وی در گزارش‌های بعدی آورده خواهد شد.
یادآور می‌شود، ارائه مقالات در قالب کمیسیون‌های تخصصی، فردا پنجشنبه، 5 اسفندماه از ساعت ۸ تا ۱۸ در همین مکان برگزار خواهد شد.
captcha