علامه طباطبایی گام بزرگی به سمت تولید نظریات قرآنی زن و خانواده برداشته است
کد خبر: 3577541
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده:

علامه طباطبایی گام بزرگی به سمت تولید نظریات قرآنی زن و خانواده برداشته است

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: علامه طباطبایی نظریه‌پردازی جنسیتی نکرده ولی قدم‌های بزرگی در این راه برداشته است که برای ما راه‌گشاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه‌های علمیه خواهران امروز پنجم اسفندماه در همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره) که در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران برگزار شد گفت: علامه طباطبایی(ره) شاید مهم‌ترین اندیشمند شیعی قرن بیستم باشد.
وی افزود: علامه از جهاتی برای ما منحصر بفرد و مهم است؛ ایشان متولد 1281 شمسی در تبریز بوده و مقطع زمانی که در آن زیست کرده محل تلاقی چند جریان سیاسی و اجتماعی بود؛ در دوره کودکی وی، مشروطه که نقطه عطف تاریخ ایران است رخ داده است. 
وی افزود: معاصر دوره مشروطه مسایل ذهنی و پدیده‌های جدید و شبهات شروع به ازدیاد بوده است؛ ایشان جوان بود که جنگ جهانی اول رخ داده که سبب فلاکت اقتصادی و اجتماعی برای ایران شده است و در اوایل قرن بیستم نیز مواجه با تبدیل جریان مارکسیستی به موجی در ایران بوده‌ایم و حتی کمی قبل از تولد علامه، جریان روشنفکری با اتصال بخش غربی جهان اسلام با فضای جهان غرب به وجود آمد و حتی در موضوع مطالعه جنسیت اولین اثر مهم در دنیای عرب نوشته شده و در کتاب المراة الجدیده مباحث جدید جنسیتی به تصریح مورد توجه بوده است.
زیبایی‌ژاد عنوان کرد: در مقطع 40 سالگی عمر علامه، جنگ جهانی دوم رخ داد و پرسش‌های نوظهوری برای ما ایجاد شد و در دهه 1320 مواجه با اوج تمایلات الحادی بوده‌ایم که بیانگر تصویری از فضای ملتهب در دوران زندگی علامه است؛ علامه در چنین شرایطی با بهره بردن از تجارب استادان خود همچنین تلاقی این مسئله با موضوع قرآن‌بسندگی که در فضای علمی مطرح بود احساس مسئولیت کرد و وارد عرصه علم و اندیشه شد که روش فلسفه و رئالیسم ایشان در این راستا نگارش شده است.
وی اظهار کرد: علامه نه‌تنها فرزند زمان خویش بوده بلکه آثاری مانند المیزان را نوشته که افتخار شیعه است و مباحث جنسیتی و زن نیز در این تفسیر به صورت پررنگ مطرح است و ایشان در مواجهه با موج اول فمینیسم قلم زده است.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی با موج اول فمینسیم در دنیای اسلام مواجه شد و با احساس مسئولیت در آثار خود به تبیین جایگاه زن و جنسیت از دید قرآن و اسلام پرداخت اما موج دوم این جریان در زمان حیات ایشان رخ نداد لذا انتظار بوده و هست که صاحبنظران با بررسی علمی و مداقه بیشتر در آثار علامه در این زمینه از یک سو دیدگاه‌های ایشان را نقد کرده و از طرف دیگر نیز به توسعه علمی در این زمینه با نگاه به نصوص اقدام کنند.
وی با اشاره به اهداف همایش جنسیت و خانواده گفت: یکی از مهمترین دلایل مرکز تحقیقات زن و خانواده در پرداختن به این مسئله نیز همین موضوع است و از آن جا که علامه طباطبایی در رشته‌های مختلف علمی و به خصوص تفسیر از یکسو  سرآمد است و از سوی دیگر نیز گام‌های مقدماتی در این زمینه برداشته است همایش را مزین به نام ایشان کرده‌ایم. 
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران گفت: تفسیر المیزان اولین تفسیر کامل قرآن با منهج تفسیری قرآن به قرآن است و جزء چند تفسیر مهم جهان اسلام است؛ مباحثی که ایشان با عنوان «بیان» توضیح داده متنوع است که نشان‌دهنده سعه دانشی وی است؛ ایشان گاهی در قامت مفسر، گاهی متلکم، گاهی فیلسوف و ... ظاهر شده است اگرچه برخی این تنوع دانشی را مورد انتقاد هم قرار داده‌اند.
این استاد حوزه بیان کرد: ایشان جدا از دیدگاه‌های مهم مانند قرآن‌بسندگی در مقام فهم قرآن و ادراکات اعتباری که هر دو محل مناقشه بوده است نسل دست پرورده ایشان متمایز، اندیشمند، خوش‌فکر و اجتماعی هستند و نسل جوان برای آنان مسئله بوده که آیات مکارم، مصباح، مطهری و ... نمونه‌هایی از شاگردان ایشان هستند.
زیبایی‌نژاد عنوان کرد: ایشان نظریه‌پردازی جنسیتی نکرده ولی قدم‌های بزرگی در این راه برداشته است که برای ما راه‌گشاست از این رو از محققان درخواست داریم تا در این زمینه به توسعه دانشی متناسب با نیازهای ملی، بین‌المللی و عصری همکاری لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: علامه لایق این است که در مقیاس بین‌المللی تجلیل شود ولی هدف ما بهره‌مندی از نظریات ایشان در زمینه جنسیت و زن است و جای زیادی برای درگیری علمی اعم از انتقاد و بهره‌گیری از آثار ایشان وجود دارد.
یادآور می‌شود، همایش جنسیت و خانواده امروز 5 اسفند در دو نوبت صبح و عصر در سالن همایشات حوزه علمیه خواهران در حال برگزاری است.
در نوبت صبح این همایش دو نشست علمی از جمله نشست تخصصی فلسفی کلامی، تاریخی، و فقهی حقوقی با حضور صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه از جمله حسن بستان، محسن الویری، صیاد منصور، فرج‌الله هدایت‌نیا و ... برگزار خواهد شد.
نوبت عصر این همایش نیز در جامعه الزهرا(س) برگزار می‌شود و چند تن از صاحب‌نظران از جمله حجت‎الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سخنرانی خواهد داشت.
captcha