پرهیز از پراکنده‌کاری از اهداف حضور روحانیون در مدارس است
کد خبر: 3577555
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

پرهیز از پراکنده‌کاری از اهداف حضور روحانیون در مدارس است

گروه اجتماعی: معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: ما سعی کردیم از پراکنده‌کاری جلوگیری کنیم و تمام برنامه‌ها با هدف پیش رود برای این برنامه روحانیون توانمند را شناسایی، تربیت و آنها را به مدارس اعزام می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش، امروز، 5 اسفندماه در گردهمایی ائمه جماعت مدارس استان که در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد گفت: طبق آموزه‌های قرآنی باید شکرگزار نعمات الهی باشیم و فعالیت تعلیمی و تربیتی آموزش‌وپرورش منطبق با دستورات اسلامی نعمتی عظیم است. 
وی با اشاره به اهمیت جایگاه ستاد همکاری حوزه علمیه با وزات آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: فعالیت روحانیت در آموزش‌و‌پرورش به سال‌های قبل از انقلاب باز می‌گردد در آن دوران نیز مدارسی همچون دین و دانش قم فعال بود که این امر نشان از تأثیرگذاری دین در تربیت نسل تأثیرگذار دارد. 
حجت‌الاسلام درودی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش روحانیت در تربیت نوجوانان دانش‌آموز بسیار پررنگ‌تر شد، روحانیون برای امر تعلیم و تربیت به مدارس دعوت می‌شدند و مدیران گاهی برای جذب خانواده‌های مذهبی جهت تأمین منابع مالی مدرسه از پتانسیل طلاب استفاده می‌کردند در این سال‌ها گزارش آسیب‌هایی ارسال شد در این زمان دستور عقدتفاهم نامه بین وزیر وقت آموزش‌وپرورش و آیت‌الله بوشهری، مدیر حوزه علمیه صادر شد از این پس ستاد همکاری بین دو مرکز آموزشی‌وتربیتی با شدت بیشتری دنبال شد. 
وی افزود: طبق تفاهم‌نامه ستاد همکاری بین حوزه و آموزش‌وپرورش تمام مدارس باید از جامعه روحانیت استفاده می‌کردند و هیچ مدرسه‌ای اعم از تیزهوشان و مدارس غیردولتی حق اعتراض مبنی بر استفاده از طلاب را نداشتند چراکه گاهی خانواده‌ها که از نظر اعتقادی در سطح پایین‌تری بودند نسبت به این امر واکنش نشان می‌دادند. 
حجت‌الاسلام درودی اظهار کرد: از عمر ستاد همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش نزدیک به 10 سال می‌گذرد، بنا به فعالیت‌های دشمن در حوزه تعلیم و تربیت نیاز بود حوزه علمیه وارد عمل شود پس از مدتی با انجام تحقیقات و آسیب‌شناسی ابعاد مختلف آموزشی، قرار بر این شد تا از جامعه روحانیت آموزش دیده در حوزه تربیت و تعلیم دین در مدارس بیشتر استفاده شود. 
وی اضافه کرد: به منظور راهیابی طلاب آموزش دیده به مدارس باید چشم‌اندازی تعریف می‌کردیم که جوابگوی اهداف باشد از این رو اعزام روحانیون در مدارس باید از طرف مجموعه ستاد همکاری و مورد تأیید این ستاد باشد. 
حجت‌الاسلام درودی با تأکید براینکه نیاز بود ساختار دو دستگاه حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش حفظ شود یکی از برنامه‌ها را تشکیل ستاد همکاری عنوان کرد و گفت: ستاد همکاری ظرفیت‌های دو دستگاه را به یکدیگر معرفی و نیازهای آموزش‌و‌پرورش را در کارگروه‌های تخصصی بررسی و مطابق آن به حوزه علمیه برای تأمین نیروهای طلاب مستعد و متخصص ارائه می‌دهد. 
این مقام مسئول ادامه داد: با صدور فرمان تشکیل ستاد همکاری بین حوزه و آموزش‌وپرورش شبکه‌هایی مانندBBC   جهت تخریب این طرح مسابقه کاریکاتور طراح و به نفر برتر هدیه دادند، اما این اقدامات هیچگونه اثری در ادامه راه نداشت و خدمات با همکاری این دو مرکز دینی و آموزشی با قدرت پیش می‌رود. 
وی با استناد به فرمایش رهبری که فرمودند؛ «آموزش و پرورش یک منبر 40 میلیون نفری است» اظهار کرد: ما سعی کردیم از پراکنده‌کاری جلوگیری کنیم و تمام برنامه‌ها با هدف پیش رود تا نتیجه دلخواه حاصل شود برای این برنامه روحانیون توانمند را شناسایی و تربیت و آنها را به مدارس اعزام می‌کنیم. 
حجت‌الاسلام درودی تصریح کرد: در سال 89 ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش تشکیل شد و این ستاد در هر استانی یک کمیته همکاری تشکیل داد، رئیس کمیته ائمه جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها هستند و نائب رئیس این کمیته و دبیر آن نیز معاون فرهنگی‌وپژوهشی آموزش‌وپرورش است. 
وی اضافه کرد: روحانیون طی جلساتی در این کمیته‌ها قادر خواهند بود اقدامات تربیتی زمین مانده را پیش ببرند و حمایت‌های لازم را به عمل آورند، روحانیون همچنین برای غنی‌سازی معارف و آموزش‌های مرتبط، دوره‌های تخصصی را طی می‌کنند تا در مدارس بتوانند همگام با موضوعات آموزشی انجام وظیفه کنند. 
حجت‌الاسلام درودی در ادامه از فعالیت نشریه «حلقه وصل» خبر داد و گفت: مبلغینی که در مدارس فعالیت دارند اگر از هر نظر موفقیت‌های خوبی به دست آوردند می‌توانند برای چاب به این نشریه ارسال کنند. 
وی یکی دیگر از اقدامات را ویژه روحانیون سرباز عنوان کرد و افزود: اگر طلبه‌ای دو سال زمان سربازی خود را در مدارس سپری کند قطعاً مواهب زیادی کسب خواهد کرد، رهبری سال آینده دستور به خدمت گرفتن 500 طلبه زیرپرچم را در کشور صادر فرمودند. 
 معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش‌وپرورش در پایان گفت: آموزش مبلغان و روحانیون حاضر در مدارس خودباوری است، مبلغان حاضر در مدارس اگر کتابی تألیف کردند یا طرحی در خصوص ساعات درسی و برنامه آموزشی دارند مطرح کنند و معاونت آموزش و تبلیغ حوزه استان نیز تیمی را برای نظردهی تشکیل دهند.
captcha