دیدگاه علامه طباطبایی درباره «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ» بودن قرآن
کد خبر: 3577567
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
استاد حوزه تشریح کرد:

دیدگاه علامه طباطبایی درباره «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ» بودن قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه تاکید کرد: در زمینه تبیان بودن قرآن دو نظریه وجود دارد که علامه طباطبایی به سمت تبیان بودن قرآن برای تمامی چیزها گرایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) غلامرضا فیاضی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز 5 اسفندماه در همایش جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی در عدم حجیت خبر واحد در تفسیر قرآن گفت: کلام معصوم متواتر باشد یا اینکه واحد اگر دارای شرایط باشد در حجیت تفاوت ندارد، لذا در این مسئله بنده با علامه اختلاف دارم.

وی با اشاره به منهج تفسیری علامه طباطبایی(ره) افزود: علامه طباطبایی در ابتدای تفسیر المیزان فرموده است که چطور است قرآن تبیان برای همه چیز است ولی خودش در تبیین خودش نیازمند چیزی بیرون از خود باید باشد؟

فیاضی تصریح کرد: چطور می‌شود قرآن، نور و بینات برای مردم باشد ولی در عین حال خود نیازمند به چیزی دیگری باشد، البته علامه وقتی این را مطرح فرموده، آورده است که روش اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) نیز تفسیر قرآن به قرآن بوده است.

وی اظهار کرد: در روایات که بعضی در تفسیر همین معنای واژه تبیان ذکر شده دلالت بر تبیان همه چیز است و فرموده‌اند قرآن همه چیز را تبیین کرده است و مفهوم عام آن مدنظر است.

فیاضی با بیان اینکه در تفسیر تبیان بودن قرآن برای همه چیز دو نظر وجود دارد، عنوان کرد: یک نظر این است که قرآن، بیان‌کننده همه چیزهایی است که برای هدایت انسان لازم است اما برخی تبیان بودن را به مفهوم این گرفته‌اند که قرآن در تمامی زمینه اعم از علوم طبیعی و انسانی و ... تبیان است.

وی تاکید کرد: علامه طباطبایی نیز این دو نظر را در تفسیر خویش ذکر کرده ولی در نهایت گرایش بیشتری به سمت نظریه دوم پیدا کرده است.

فیاضی بیان کرد: استفاده علامه طباطبایی از منهج تفسیر قرآن به قرآن گاهی از سو برخی افراد به طور نادرستی برداشت شده است در حالی که ایشان فرموده است که این روش را از خود پیامبر(ص) و ائمه(ع) گرفته است.

captcha