ارسال 2100 اثر به دبیرخانه همایش شیخ صدوق/ پیدا شدن ردپای کتاب «مدینة العلم
کد خبر: 3577594
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵

ارسال 2100 اثر به دبیرخانه همایش شیخ صدوق/ پیدا شدن ردپای کتاب «مدینة العلم

گروه فرهنگ: دبیر علمی همایش بزرگداشت شیخ صدوق گفت:2100 اثر شامل مقاله، کتاب، نقاشی، انیمیشن، تیزر و گرافیک به دبیرخانه همایش ارسال شده که جوایز نفیسی به برگزیدگان اهدا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر معرفی الگوها و مفاخر اسلامی اظهار کرد: بر این اساس کنگره شیخ صدوق با هدف معرفی الگویی کم نظیر در جهان تشیع، سال آینده در تهران برگزار می‌شود.
وی افزود: مخاطبان اصلی این همایش، نسل جوان هستند زیرا لازم است جوانان با شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام و تشیع آشنایی کافی داشته باشند.
دبیر علمی همایش بزرگداشت شیخ صدوق با بیان اینکه این شخصیت برجسته یکی از بزرگ‌ترین محدثین و علمای اسلامی محسوب می‌شود گفت: ایشان را رئیس المحدثین نامیده‌اند به این معنی که اگر در تاریخ 14 قرن اسلامی، بخواهند دانشمندان طراز اولی در علم حدیث معرفی کنند، حتما ایشان سرسلسله آنها خواهند بود.
وی ادامه داد: شیخ صدوق دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که از آن جمله می‌توان به تولد او به دعای امام عصر(عج) اشاره کرد؛ پدر شیخ صدوق امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) را درک کرده بودند و نامه او به امام زمان(عج) برای فرزنددار شدن و جواب امام معروف است.
میرلوحی با بیان اینکه شیخ صدوق از خاندان بزرگ ابن بابویه بوده است عنوان کرد: این خاندان در اصل قمی بودند ولی در شهر ری که آن دوره یکی از مظاهر درخشان فرهنگ اسلامی بود سکونت گزیدند.
دبیر علمی همایش بزرگداشت شیخ صدوق به دیگر خصوصیات‌های این عالم برجسته اشاره کرد و گفت: او سفرهای زیادی انجام داد و احادیث و علوم بسیاری را جمع‌آوری کرد؛ بیش از 300 کتاب تألیف کرد که البته بیشتر آنها در دسترس نیست.
وی ادامه داد: کتاب مشهور «مدینة العلم» شیخ صدوق یکی از پنج کتاب اصلی شیعه بوده ولی اکنون در اختیار نیست البته امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری همایش بزرگداشت این عالم بزرگ، ردپایی از این کتاب را که اخیرا در لندن گزارش شده پیدا کنیم.
میرلوحی با بیان اینکه شیخ صدوق فقیهی عالیقدر، محدثی برجسته و دانشمندی بزرگ بود عنوان کرد: ابعاد اخلاقی و عبادی شخصیت او نیز بسیار مشهور است البته در معرفی او به نسل امروز کوتاهی‌هایی شده و همایش مذکور، قصد دارد این کوتاهی را جبران کند.
دبیر علمی همایش بزرگداشت شیخ صدوق افزود: امروز الگوهای انحرافی به جوانان معرفی می‌شود اما با معرفی شخصیت‌های برجسته شیعی، می‌توانیم اسوه‌های اصیل را در اختیار آنها قرار دهیم.
وی با بیان اینکه این همایش اواخر امسال یا اوایل سال آینده برگزار می‌شود گفت: 24 اثر از کتاب‌های شیخ صدوق موجود است که برخی از آنها در قالب این همایش منتشر می‌شوند همچنین 2100 اثر شامل مقاله، کتاب، نقاشی، انیمیشن، تیزر و گرافیک به دبیرخانه همایش ارسال شده که جوایز نفیسی به برگزیدگان اهدا می‌شود.
میرلوحی ادامه داد: مرقد مطهر شیخ صدوق در جوار حرم مطهر عبدالعظیم حسنی واقع است و همایش ملی بزرگداشت این عالم برجسته هم در همین مکان برگزار می‌شود.
captcha