از فشردگی دوره تا اختلاف سطح نوجوانان در طرح استعدادهای قرآنی مناطق محروم
کد خبر: 3577749
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

از فشردگی دوره تا اختلاف سطح نوجوانان در طرح استعدادهای قرآنی مناطق محروم

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین دوره طرح استعدادهای قرآنی مناطق محروم خراسان رضوی در حالی طی سه روز در مجتمع فدک مشهد برگزار شد و افراد حاضر در این طرح از آموزش‌های قرآنی بهره‌مند شدند که بنا بر نظر برخی اساتید فشردگی دوره و تفاوت سطح نوجوانان قرآنی کار را کمی دشوار کرده بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دومین دوره طرح استعدادهای قرآنی مناطق محروم از چهارم تا ششم اسفندماه، به همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مجتمع آموزشی فدک مشهد برگزار شد. به همین منظور با اساتید، مربیان، مسئولان و استعدادهای دعوت شده در این طرح جهت بررسی و گرفتن نظرات به گفت‌وگو پرداختیم.
علی احمدآبادی، یکی از اساتید طرح استعدادهای قرآنی ضمن ارائه نظر خود در رابطه با برگزاری این دوره‌ها، عنوان کرد: این‌گونه طرح‌ها، استعدادهای بالقوه خوبی را معرفی می‌کند و البته تا بالفعل شدن این استعدادها مسیر آموزشی با برنامه‌ای منظم باید طی شود و در یک زمان محدود و یک دوره چند روزه این هدف محقق نخواهد شد و لازم است تا اساتیدی پیگیری‌های مستمر خود را متمرکز بر این استعدادها کنند.
فشردگی و اختلاف سطح افراد، سختی موجود در این دوره‌ها
وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی این دوره، 10 جلسه آموزشی طی دو جلسه ارائه می‌شود، ادامه داد: این فشردگی برنامه و از طرفی سطوح مختلف استعدادهای قرآنی در یک دسته، کار را کمی دشوار می‌کند و اگر در این آموزش‌ها، دسته‌بندی‌ها براساس سطوح مختلف دانش قرآنی افراد در نظر گرفته شود، کیفیت آموزش بالاتر خواهد رفت.
محمد پیوندزاده از دیگر اساتید حاضر در این دوره نیز هدف اصلی از برگزاری چنین دوره‌هایی را شناخت صداها و استعدادهای صوتی نوجوانان عنوان کرد و گفت: در کنار این شناخت صوت، کلاس‌های تجوید نیز برگزار می‌شود و این نیز کمک‌کننده خواهد بود.
بررسی برگزاری دومین طرح استعدادهای قرآنی مناطق محروم
وی با بیان اینکه دوره‌های تابستانی با مدت زمان بیشتر می‌تواند آموزش‌های بهتری در پی داشته باشد، افزود: دوره‌‌ها با مدت زمان محدود و کم‌، تأثیر مثبتی در ایجاد انگیزه دارد، اما برای رشد، پیگیری و برگزاری طرح‌هایی مثل اعزام اساتید به شهرستان، می‌تواند کمک بیشتری در این مسیر باشد.
پیوندزاده با تأکید بر اینکه تشویق افراد در این زمینه بسیار مؤثر است، بیان کرد: هرچه از سختی و فشار کار و آموزش قرآنی استعدادها، کم کنیم موفق‌تر خواهیم بود، زیرا بچه‌ها اگر سختی زیادی احساس کنند به سمت فعالیت قرآنی نمی‌آیند.
پیگیری کار استعدادها به منظور پیشرفت مطلوب ضرورت دارد
روح‌الله لسان‌طوسی، نیز که از مربیان حاضر در طرح استعدادهای قرآنی برگزاری چنین طرح‌هایی را مانند مسکّنی دانست که در کوتاه‌مدت اثرگذار است و می توان با برگزاری و پیگیری بیشتر چنین دوره‌هایی به صورت متمرکز و یا اعزام مربی به مناطق دیگر، پیشرفت‌های خوبی را شاهد بود که این تلاش مستمر مسئولان را می‌طلبد تا استعدادهای موجود در منطقه خراسان، حفظ شود.
محمدرضا مجتهدزاده، از کارشناسان برگزاری این دوره قرآنی ضمن تشریح برنامه‌های تعریف شده در ساختار طرح استعدادهای قرآنی، بیان کرد: این دوره دومین مرتبه برگزاری طرح استعدادهای قرآنی است که به منظور شناسایی و جذب استعدادهای قرآنی مناطق محروم سطح استان از ابتدای سال جاری آغاز شده و این مرحله ابتدایی از آموزش‌ها بوده است.
بررسی برگزاری دومین طرح استعدادهای قرآنی مناطق محروم
وی اضافه کرد: در ابتدا لوح‌های فشرده‌ای حاوی قرائت‌های برتر اساتید مصری توسط اداره‌کل تبلیغات به مناطق مختلف استان ارسال شده و پس از آن قرائت افراد براساس تقلید از این قرائت‌ها به اداره کل ارائه شده است و کارشناسی و داوری لازم بر این قرائت‌ها انجام گرفت.
آموزش و گزینش 120 نوجوان قرآنی خراسان رضوی در مرحله اول طرح
مجتهدزاده با اشاره به اینکه 120 نفر از سطح استان در مرجله ابتدایی طرح گزینش شده‌اند، اضافه کرد: این دوره در چهار مرحله و برای نوجوانان پسر 10 تا 16 سال برگزار می‌شود و پس از برگزاری هر مرحله، افراد شاخص معرفی شده و به مرحله بعدی طرح دعوت می‌شوند.
وی با بیان اینکه مرحله بعد در سال پیش‌رو برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در مرحله ابتدایی طرح کلاس‌های تجوید، صوت و لحن و کارگاه‌های حفظ قرآن و سبک زندگی برای حاضران در نظر گرفته شده است و البته برنامه‌های تفریحی نیز در طی آن اجرا شد و اساتیدی از جمله سیدجواد سادات‌فاطمی، مهدی حسنی، مجتبی جاویدی، و مهرمشهدی در این مرحله به بیان نکات آموزشی پرداختند.
بررسی برگزاری دومین طرح استعدادهای قرآنی مناطق محروم
اثر منفی فشرده بودن دوره بر آموزش استعدادها
در انتهای برنامه‌های برگزاری این دوره آموزش و استعدادیابی با چند نفر از قرآن‌آموزان به گفت‌وگو پرداختیم و آن‌ها نیز آموزش‌ها مطلوب و باکیفیت در این دوره را تأیید کردند و تنها مشکل موجود در چنین دوره را فشرده بودن کلاس‌ها و برنامه‌ها عنوان کردند که همین مورد بنابه گفته این مخاطبان بر یادگیری مفاهیم و استفاده حداکثری از آموزش‌های ارائه شده اثر دارد.
captcha