«تبسم دوست» به نمایشگاه کتاب می‌رسد
کد خبر: 3577944
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
امینی خبر داد:

«تبسم دوست» به نمایشگاه کتاب می‌رسد

گروه ادب: یک نویسنده از اتمام تألیف کتاب خود با عنوان «تبسم دوست» خبر داد و گفت: امیدوارم این اثر که پژوهشی درباره لطایف و مطالبات در کلام امام خمینی(ره) است به نمایشگاه کتاب سی‌ام برسد.

اسماعیل امینی، شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کتاب تازه تألیف خود گفت: این کتاب با عنوان «تبسم دوست»، پژوهشی درباره لطایف و مطالبات در کلام امام خمینی(ره) است که برای چاپ به انتشارات «قاف» سپرده شده است.

وی افزود: این اثر براساس کتاب «صحیفه نور»، سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی(ره) به نگارش درآمده است. همچنین در این اثر تلاش کرده‌ام نشان دهم که چگونه امام خمینی(ره) که جزء خواص و نخبگان بود و رهبری نهضت را از سال 1342 تا 1368 بر عهده داشت، چگونه از زبان استفاده کرده که برای همگان قابل فهم بوده است؛ چرا که آشتی میان این دو یعنی هم به زبان خواص و هم عوام سخن گفتن، سخت است.

امینی ادامه داد: با بررسی که بر روی سخنرانی‌ها و اعلامیه‌ها و کتاب صحیفه نور امام خمینی(ره) داشتم، امام(ره) در سخنرانی‌های خود از اشارات، کنایات، ضرب‌المثل‌ها و پندهایی که در زبان عامه مردم هم بوده، استفاده کرده‌اند و همین امر سبب شده بتوانند فضای وحشتناک اختناق پهلوی را بشکنند که از میان آنها نمونه‌هایی را در کتاب آورده و تحلیل کرده‌ام.

این نویسنده در ادامه با بیان اینکه طنز در تعلیم حکمت، آموزش و پرورش و ترویج معارف نقش مهمی دارد، بیان کرد: تاکنون در رابطه با این بعد از شخصیت امام خمینی(ره) کار نشده است، البته در گذشته کارهای طنز در حوزه آثار بزرگان انجام داده‌ام؛ چراکه طنزهای زیادی در گفتار روزمره و در آثار بزرگان و احادیث وجود دارد و به نظر می‌رسد یکی از ابزارهای ارتباطی و شیوه‌های بیان است که کمتر کسی به این جنبه کاربردی آن توجه کرده است.

وی یادآور شد: برای نگارش کتاب «تبسم دوست» سه‌سال زمان صرف کرده و تمام صحیفه را بررسی کرده‌ام و امیدوارم به سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده برسد.

captcha