کارگروه مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب تشکیل شد
کد خبر: 3578042
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
آموزگار خبر داد:

کارگروه مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب تشکیل شد

گروه ادب: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تشکیل کارگروه مقابله با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار مولفان و ناشران خبرداد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان ظهر امروز ۷ اسفندماه در نشست با خبرنگاران گفت: هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران تنظیم و امضا شد که در رابطه با تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار مولفان و ناشران و پدیدآورندگان به روش‌های چاپی، الکترونیکی، صوتی، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی است و کارگروهی در همین راستا تشکیل شده است.
وی افزود: این کارگروه طی هفته گذشته تشکیل شده و اهدافی چون صیانت از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان و ناشران، بهبود فضای کسب و کار در فضای نشر و فرهنگ‌سازی در موضوع تفاهم‌نانه و ترویج اخلاق حرفه‌ای را دنبال خواهد کرد.
آموزگار ادامه داد: از نظر صنفی بنا به دلایلی یک نوع بی‌اعتنایی به حقوق مالکیت ادبی و هنری در جامعه نشر در حال ترویج و توسعه است و قبح سرقت ادبی کم‌رنگتر می‌شود. حتی در جریان کتاب‌گردی کتابی را با وزیر ارشاد دیدیم که ناشر آن از طریق مجوز قانونی کتابش را چاپ کرده بود، اما همین کتاب جلوی مغازه‌اش به صورت غیرقانونی فروش می‌رفت.

آموزگار با بیان اینکه موضوع تکثیر غیر قانونی کتاب‌ها مباح دانسته شده است افزود: اخبار و اطلاعات زیادی درباره اقداماتی که در رابطه با این کارگروه انجام شده صحبت شده و چندین محل معرفی و مراجعه شده و موارد غیر قانونی صورت جلسه شده است که این اطلاعات همراه با مستندات آن موجود است. همچنین ملاقات‌هایی را با مقامات گوناگون داشته‌ایم از جمله سردار ساجدی‌نیا که قول همکاری همه جانبه را دادند. همین طور گفتگو‌هایی با قوه قضائیه و دادسرای رسانه انجام شده تا بتوانیم حوزه‌ها تخصصی دادگاهی داشته باشیم و این موضوع این نوید را می‌دهد که در شروع کار از عهده وظایفی که تعریف کرده‌ایم برآییم.

وی با اشاره به سه بخش از اقدامات کار گروه یاد شده به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ادامه داد: یکی از برخوردهایی که می‌توان در این زمینه داشت برخورد کوتاه مدت و فوری است چرا که با توجه به آسیب‌های جدی به دلیل توسعه روز افزون چاپ غیر مجاز کتاب موضوع برخورد غیر قانونی و توسل به مقامات قضائی و انتظامی از اولویت خاصی برخوردار است و سعی می‌کنیم ماجرا را با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی اگر نتوانیم متوقف کنیم از آن بکاهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در بحث میان مدت و بلند مدت نیز باید فرهنگسازی صورت گیرد تا کسی به صورت غیر قانونی کتابی را منتشر نکند، آن را به کسی نفروشد و کسی هم آن را خریداری نکند. همچنین باید در مورد جنبه‌های منفی آن روشنگری کنیم و آثار سوء آن را در معرض دید همگان قرار دهیم و برای حمایت از حقوق مولفین و مصنفین با این اقدامات همراهی کنیم.

آموزگار در ادامه به اعضای کارگروه مقابله با تکثیر غیر قانونی کتاب اشاره کرد و گفت: مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، مدیر کل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی، رئیس اتحادیه ناشران، چهار نفر کارشناس خبره و معرفی و انتخاب اتحادیه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران و مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد اعضا این کارگروه را تشکیل می‌دهند و آقای برزین ضرغامی، مدیر کل ارشاد تهران رئیس این کارگروه را بر عهده دارد.

وی در ادامه با تاکید بر فرهنگسازی در حوزه نشر کتاب اظهار کرد: فرهنگسازی در رابطه با مقابله با تکثیر غیر قانونی کتاب برای ما اولویت دارد چرا که برخوردهای سلبی برای ما چندان کارساز نیست و مهم این است که همه آن را باور کنند و از سینما، تلویزیون و تیزرهای تبلیغی مناسب برای این موضوع استفاده شود تا از این وضعیتی که بر بازار نشر حاکم است رهایی یابیم. چرا که این اقدام غیر قانونی به طور مشخص علاوه بر حقوق مولفان، مصنفان و ناشران و قوانین کشور را مورد هدف قرار داده است و امیدواریم با این اقدامات بتوانیم زمینه فعالیت هر چه بیشتر را برای اصحاب نشر و قلم ایجاد کنیم.

وی در ادامه گفت: این کارگروه دبیرخانه‌ای در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دارد و وظایف آن دریافت شکایات، پاسخ گوی به مراجعان، ثبت و مستند سازی مکاتبات و شکایات و لوایح قضائی و برگزاری جلسات است و یکی از ویژگی‌های آن این است که در همین راستا ستاد پیگیری نیز تشکیل می‌شود و صندوق حمایت قضائی را نیز اختصاص خواهیم داد تا وجوه لازم برای پیگیری قضائی ناشران و مولفان انجام شود.

وی از کتابفروشان خواست تا از عرضه کتاب‌های غیر قانونی و بدون مجوز بپرهیزند تا آرامش به بازار کتاب برگردد و همه ناشران و مولفان بتوانند با آرامش خاطر به فعالیت خود ادامه دهند.البته تکثیر غیر قانون کتاب و سرقت ادبی جز جرایم عمومی نیست و جرم خصوصی محسوب می‌شود و نیاز به شکایت شاکیان دارد و تا نبود شکایت امکان رسیدگی وجود ندارد.

وی در ادامه درباره دادگاه کتاب گفت: به نظر می‌رسد در رابطه با کتاب و حوزه نشر فرهنگسازی اهمیت دارد با توجه به اینکه موضوع سرقت ادبی و رعایت حمایت از حقوق مولفان و مصنفان یک موضوع تخصصی است.اما ناشران بزرگی هستند که نمی‌دانند در ایران و سایر کشورها حقوق مادی اثر تا 30 سال برای ناشر وجود دارد همچنین برای حمایت از حق مولف تعداد شمارگان باید در کتاب درج شود در حالی که این امر صرف سوء استفاده سود جویان شده است و این قوانین نیاز بازنگری است.

captcha