طرح حمایت از تأسیس و تجهیز کتابفروشی‌ها اجرا می‌شود
کد خبر: 3578133
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
صالحی خبر داد:

طرح حمایت از تأسیس و تجهیز کتابفروشی‌ها اجرا می‌شود

گروه ادب: معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد از اجرای طرح حمایت از تأسیس، تجهیز و توسعه کتابفروشی‌ها تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتابگردی سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طبق بازدیدهای قبل روزهای شنبه برگزار می‌شود، شنبه 7 اسفندماه به انتشارات پیام عدالت رسید. صالحی در این بازدید در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با گذشت بیش از یک سال از آغاز برنامه کتابگردی، این بازدیدها چه اندازه در حل مشکلات ناشران و یا شناسایی مسائل نشر از سوی وزارت ارشاد مؤثر بوده است، گفت: کتابگردی در ابتدا با این هدف آغاز شد که فضای ارتباط با کتابفروشان و ناشران و فضای مراجعات عمومی در فضای فرهنگی توسعه یابد و با همین نگاه روزهای شنبه هر هفته را به این موضوع اختصاص دادیم. از سوی دیگر در اهداف این بازدیدها این بود که مسائلی که ناشران دارند در فضای فعالیت آنها مطرح و پیگیری و در نهایت فرصت گفت‌وگو با ناشران فراهم شود.
وی افزود: کتابفروشی به عنوان نقطه اتصال مصرف کننده با کتاب است و از این حیث اهمیت دارد؛ چرا که یکی از حلقه‌های مهم نشر است و باید مورد توجه باشد؛ از این رو در یک سال اخیر در رابطه با کتابفروشان اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم. تابستانه، پاییزانه و عیدانه کتاب به گونه‌ای طراحی شد تا یارانه نشر فرصت حضور در کتابفروشی‌ها را پیدا کند.
صالحی ادامه داد: حاصل گفت‌وگوها به ویژه در شهرستان‌ها با ناشران و کتابفروشان نتایج خوبی داشت و آنها از برگزاری نمایشگاه کتاب استانی گله‌مند بودند و به همین دلیل امکانی فراهم شد تا یارانه نشر استانی تا یک ماه پس از پایان نمایشگاه قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: یکی دو هفته آینده طرح حمایت از تأسیس و تجهیز و توسعه کتابفروشی‌ها به اجرا در خواهد آمد که با حمایت مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک شهر اتفاق می‌افتد و در آینده نزدیک اعلام رسمی می‌شود.
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و تأثیر کتابگردی‌ها گفت: کتابگردی عملاً به کمک آمد تا مسئله کتابفروشی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی در ادامه در رابطه با صحبت وزیر ارشاد درباره ممیزی کتاب بیان کرد: در حوزه بحث نظارت بر کتاب، قانون باید معیار باشد و نه سخت‌گیری و نه تساهل. چرا که هر دو غلط است. و قطعاً به تضییع حقوق شخص منجر می‌شود. نکته دوم در این زمینه این است که شهروندان باید به اجرای قانون بپردازند و این مطلوب است. در قوانین راهنمایی و رانندگی نیز جریمه بیشتر اهمیتی ندارد، بلکه شهروندان باید قوانین را رعایت کنند. و این نگاه مبنایی و راهبردی است و با این رویکرد مسائل حوزه کتاب دنبال می‌شود.
صالحی تصریح کرد: تعداد کتاب‌های غیرمجاز کاهش پیدا کرده و این بدان معنی نیست که نسبت به اجرای قانون کم‌توجهی می‌کنیم، البته سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای کاهش یافته و ناشران و مؤلفان به فهم مشترکی از قانون رسیده‌اند و مواردی که قانون اجازه نشر نمی‌دهد ورود نمی‌کنند.
محمد سلگی، مدیرکل دفتر توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد نیز در پاسخ به سؤالی درباره کتاب‌های متعدد یک نویسنده زن که مدت‌هاست در انتظار دریافت مجوز است، گفت: آثاری که این نویسنده داشته مربوط به سال‌های گذشته بوده و همه آنها مربوط به سال اخیر نیست. از طرفی هم تعدادی از آثارش بلاتکلیف است، چرا که موارد مشهودی در کتاب‌های وی وجود دارد که نیازمند اصلاح است، اما مؤلف حاضر به اصلاح چند سطر از یک کتاب نیست.
وی در ادامه درباره صدور مجوز برای موزعان گفت: موضوع دریافت مجوز موزعان حل شده و این طرح در حال اجرا است. البته در گذشته موزعان بدون مجوز فعالیت می‌کردند اما این اجازه به آنها داده می‌شود تا بتوانند با دریافت پروانه فعالیت مشکلات خود در زمینه اجرایی و اقتصادی را حل کنند و همچنین موزعان بر این تصور بودند که با صادر نشدن پروانه فعالیت برای آنها، به رسمیت شناخته نمی‌شوند.
صالحی نیز درباره این موضوع گفت: تعدادی از موزعان ناشر هم هستند اما موزعانی که صرفاً به کار توزیع می‌پردازند تعدادشان اندک است و در گام نخست برای کسانی که رغبت داشتند پروانه فعالیت صادر شد و این مقدمه‌ای است تا حلقه نشر و کتابفروشان منسجم‌تر شود.
وی در ادامه گفت: در نظارت و بررسی کتاب، کمیته دوم و سومی در بررسی کتاب‌ها پیش‌بینی شده تا اگر ناشر معترض باشد به این کمیته‌ها ارجاع داده شود. این کمیته‌های دوگانه تجدیدنظر تا قبل از دولت جدید فعال نبود و در این دوره فعال شده و باب گفت‌وگو را با صاحبان آثار را باز کرده است. اینکه گفت‌وگو با ناشر وجود دارد باید گفت‌وگو با مؤلف هم صورت گیرد که باید به این موضوع توجه جدی شود.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: ضوابط نشر یکسری از معیارها را برای ما مشخص کرده و بررسی‌های ما هم در حوزه بررسی به ضوابط نشر توجه می‌کنند به طور طبیعی پاره‌ای از موضوعات هستند که زمینه‌های بیشتری برای تطبیق عناوین دارند که در این زمینه کتاب‌های علوم و پایه و دانشگاهی کمتر دارای این موارد است و بیشترین مسئله در رابطه با کتاب‌های حوزه ادبیات، دین و علوم انسانی است.
صالحی درباره خودسانسوری نیز گفت: باید نویسنده و ناشر و بررس کتاب تفاهم بهتری با قانون پیدا کنند و این امر جلوی خودسانسوری‌های غلط و یا سخت‌گیری یا سهل‌انگاری‌های نادرست را می‌گیرد. برخی مواقع شاعر یا نویسنده تصور می‌کنند برخی کلمات ممنوعه است، در حالی که واژه‌های ممنوعه نداریم و یا بسیار اندک است اما انضباط اجتماعی را برای ناشر و نویسنده ایجاد می‌کند.
مجید هادی، مدیرمسئول انتشارات پیام عدالت نیز گزارشی از نحوه فعالیت و شکل‌گیری این انتشارات ارائه کرد و گفت: این ناشر تاکنون 600 عنوان کتاب منتشر کرده که از این تعداد 200 عنوان قرآن بوده است و به عنوان یکی از ناشران پرکار محسوب می‌شود و جزء خانواده‌های نشر است و طی دو سال گذشته 150 عنوان کتاب از سوی این ناشر به چاپ رسیده است.
وی افزود: بخشی از کار ما در رابطه با کتاب‌های نفیس است و قرآن‌های نفیس با ترجمه‌های گوناگون به چاپ می‌رسانیم که هدیه این قرآن‌ها از 6500 تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان است و طی این سال‌ها نسبت به چهار سال گذشته تعداد  شمارگان قرآن‌ها یک سوم کاهش یافته است.
هادی ادامه داد: اغلب ناشران سه برابر قیمت تمام شده قرآن را به بازار ارائه می‌کنند و ما دو برابر قیمت تمام شده عرضه می‌کنیم همچنین اغلب قرآن‌های نفیس نیز با 20 درصد تخفیف عرضه می‌شود.
captcha