ضرورت بازتعریف ارزش‌های متعالی اخلاق پزشکی
کد خبر: 3578136
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
کریم عنوان کرد:

ضرورت بازتعریف ارزش‌های متعالی اخلاق پزشکی

گروه سلامت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به چالش‌های موجود اخلاق پزشکی خواستار بازتعریف ارزش‌های اخلاقی و توقف مسابقه مالی پزشکان شد.

حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به چالش‌های موجود اخلاق پزشکی اظهار کرد: این چالش‌ها ناشی از جابجا شدن جایگاه ارزش‌های متعالی و اعتباری است.

وی افزود: هرگاه سیستم‌های ارزشی کم‌رنگ شده و حالت‌های منفعتی جایگزین آن شود، چالش‌های اخلاق پزشکی نیز خود را آشکار می‌کند، این مشکل از زمانی آغاز شد که ما اعتبارمان را با بسیاری از چیزهای دیگر معاوضه کردیم.

کریم ادامه داد: در خارج از کشور بر عکس این موضوع عمل می‌شود، به نحوی که هنوز برای آن‌ها ارزش‌های متعالی جامعه‌ای که در آن زندگی و کار می‌کنند در اولویت است، چنانچه در مورد بسیاری از اعضای هیئت علمی و پزشکان آن‌ها اعتبار مالی ارزشی ندارد بلکه این اعتبار اخلاقی و ارزش علمی آنان است که مورد توجه است.

وی تصریح کرد: در کشور ما علی رغم تمامی ارزش‌های موجود متعالی برگرفته از آیات و روایات، مدتی است مسابقه اعتبار مالی آغاز شده، وقتی اعتبار اخلاقی و علمی جای خود را به  کسب مال و ارزش ریالی بدهد این اتفاقات غیراخلاقی و اشتباهات پزشکی نیز آغاز می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق تأکید کرد: باید افراد را به داشتن ارزش‌های اعتباری متعالی برگردانیم و از حساس شدن به ارزش‌های مالی دور کنیم، این دو را باید جا به جا کنیم، بسیاری از افراد مهم دنیا در عرصه پزشکی زندگی بسیار عادی دارند چرا که برای آن‌ها ارزش‌های متعالی در اولویت است.

وی خواستار توقف مسابقه مالی بین پزشکان شد و گفت: باید ارزش‌های اخلاقی خود را بازتعریف کنیم چرا که این ارزش‌ها دگرگون و موجب الگوبرداری ناصحیح دانشجویان شده است. ما ارزش‌های خود را گم کرده و افراد نامناسبی را به عنوان الگوی اخلاق پزشکی معرفی کرده‌ایم، همین امر موجب شده تا دچار مشکلات اخلاقی گوناگونی شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان یادآور شد: هنوز تعداد بسیار زیادی از الگوهای اخلاقی و علمی در جامعه پزشکی وجود دارند اما چون همیشه الگوهای منفی اثربخش‌تر هستند، الگوهای خوب به چشم نمی‌آیند.

 

captcha