بانویی که فرشته با او سخن می‌گوید
کد خبر: 3578144
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور:

بانویی که فرشته با او سخن می‌گوید

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) گفت: محدثه به فتحه دال به بانویی می‌گویند که فرشته با او سخن می‌گوید ولی اگر به کسره دال خوانده شود به معنای کسی است سخن جدید می‌گوید. در شرح حال حضرت فاطمه(س) نگاشته‌اند: بعد از رحلت جانگداز پیامبر(ص) جبرئیل(س) می‌آمد و جریانات تاریخی و حوادث آینده را برای ایشان بیان می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا،‌ نبأ، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره زهراء مرضیه(س) به ساحت مقدس امام عصر (عج) و امت اسلامی در پاسخ به این پرسش که نقش ولایت‌مداری حضرت زهرا(س) در ماندگاری دین چیست؟ تشریح کرد: جایگاه ولایت‌مداری بزرگ بانوی جهان بشریت در مانایی و پایایی دین و آموزه‌های حیاتی‌اش آن است که باید در پاسخ گفت: در نبوت ختمیه رسول اکرم(ص) رمز جاودان آن در پرتو ولایت و امامت است و باید در هر عصر و زمانی ولی الهی باشد تا پاسدار همیشه بیدار ارزش‌های برآمده از متن دین و پیام رسول‌الله(ص) باشد و این موضوع را حضرت زهرا(س) به خوبی دریافته بودند تا آنجا که جان خود را در این را نهادند و به تعبیر مرحوم علامه امینی صاحب کتاب جهانی و جاودانی الغدیر «اولین شهیده راه ولایت شدند و جان خود را در این راه نهادند».
وی ادامه داد: از جمله کارهای با اهمیت ایشان که نقش کلیدی را در فرهنگ فاطمی دارد خطابه شورانگیز حضرت زهرا(س) در احقاق حق و موضوع گرفتن فدک از دست کارگزاران بود.
این مفسر قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که درسی که باید بانوان و آقایان از حضرت زهرا(س) بگیرند؟ تشریح کرد: زندگی حضرت زهرا(س) سراسر افتخار و عظمت است و لحظه لحظه‌های زیستن آن بزرگ بانوی جهان هستی برای همه انسان‌ها در سراسر تاریخ و در همه جغرافیای عالم درس‌آموز و زندگی‌ساز است.
استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) ادامه داد: در میان فراگیری درس‌ها از زیستن آن بانوی نمونه، درس فریادخواهی و عدالت طلبی و دفاع از حق چونان خورشید می‌درخشد و شاهد آن خطابه آتشین حضرت در مدینه و در حضور دستگاه حاکمه است.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان اضافه کرد: درس دیگر درس مدیریت در نظام خانواده و تربیت فرزندانی که هرکدام ستارگان درخشانی هستند که در پرتو درخشش وجودی آنها و انسانیت و ارزش‌های متعالی عینیت یافت و هرکدام در شرایط خاص خود تأثیرگذار بودند.


حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل‌پور در پاسخ به این سؤال که یکی از القاب حضرت زهرا(س) محدثه است، چرا به ایشان محدثه می گویند؟ تشریح کرد: محدثه به فتحه دال به بانویی می‌گویند که فرشته با او سخن می‌گوید ولی اگر به کسره دال خوانده شود به معنای کسی است سخن جدید می‌گوید. در شرح حال حضرت فاطمه(س) نگاشته‌اند: بعد از رحلت جانگداز پیامبر(ص) جبرئیل(س) می‌آمد و جریانات تاریخی و حوادث آینده را برای ایشان بیان می‌کرد و در آن هنگام صدای ملک را می‌شنیدند ولی ایشان را نمی‌دیدند. البته این موضوع گسترده است فرصت دیگری می طلبد.
استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) در پاسخ به این سؤال که چرا جبرائیل پس از پیامبر(ص) بر حضرت زهرا(س) نازل می‌شد؟ گفت: شاید برای موضوعاتی بوده که باید توسط ایشان به مردم برسد؛ حضرت، مجمع‌البحرین رسالت و امامت است و این موضوع جایگاه رفیع زهراء مرضیه (س) را می‌رساند و شاید آمدن جبرائیل جهت رفع تنهایی و غربت حضرت باشد.
امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان در پاسخ به این سؤال که صحیفه حضرت زهرا (س) مشتمل بر چیست؟ تشریح کرد: در صحیفه فاطمیه(س) حوادث تاریخی و جریانات اجتماعی و معارفی وجود دارد؛ در حدیثی آمده است آنگاه که از امام صادق(ع) پرسیدند هر پرسشی را شما سریعا پاسخ می‌گویید بانک اطلاعات شما چیست؟ امام در پاسخ فرمودند: از کتاب مادرمان حضرت فاطمه(س) است.
این مدرس حوزه در پاسخ به این سؤال لقب حجةُ الله ِعلی الحجج چه معنایی دارد؟ گفت: امام حسن عسکری(ع) چنین گفته‌اند: «نحن حجج الله علی العباد و جدتی فاطمه(س) حجةالله علینا» ما حجت‌ها و پیشوایان مردم هستیم ولی پیشوا و حجت ما فاطمه(س) است. این سخن اهمیت جایگاه و موقعيت ایشان را بیان می‌کند که مادرمان سمت ولایت دارند و هرچه مادر بگوید آنان اطاعت می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پایان حدیثی را در مورد عظمت حضرت علی (ع) از زبان حضرت فاطمه(س) بیان کرد و افزود: قالَتْ فاطمه(س): وَهُوَ الإمامُ الرَبّانى، وَالْهَیْكَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَهُ الاْطْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَهُ دائِرَهِ الإمامَهِ. حضرت فاطمه زهرا(س) در تعریف همسر و امام زمانشان امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: او پیشوایى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنایى است، مركز توجه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاك از خانواده پاكان می‌باشد، گوینده‌اى حقگو و هدایتگر است، او مركز و محور امامت و رهبریت است (ریاحین‌الشیعه/ جلد یک/ صفحه 93).
علیرضا برومند
captcha