راهکارهای توسعه فرهنگ وقف کدامند
کد خبر: 3578217
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

راهکارهای توسعه فرهنگ وقف کدامند

گروه اجتماعی: سنت حسنه‌ وقف، يک پديده‌ ديرپای بشری است كه ريشه در عقل، منطق و طبيعت انسان دارد، وقف، در همه‌ اديان الهی و حتّی آيين‌های شبه‌دينی و تمد‌ن‌های بشری به اشكال و صورت‌های مختلف و منطبق بر آيين، سنن و فرهنگ هر جامعه‌ای، وجود داشته و دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، سنت حسنه‌ وقف، يک پديده‌ ديرپای بشری است كه ريشه در عقل، منطق و طبيعت انسان دارد. وقف، در همه‌ اديان الهی و حتی آيين‌های شبه‌دينی و تمد‌ن‌های بشری به اشكال و صور مختلف و منطبق بر آيين، سنن و فرهنگ هر جامعه، وجود داشته و دارد.

حال كه وقف يک سنت حسنه و يكي از افتخارات فرهنگ غنی اسلام و يكی از اهرم‌هاي مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نارسايی‌ها و نيازمندی‌های جامعه در ابعاد مختلف محسوب می‌شود، بنابراين ضرورت دارد برای ترويج اين عمل پسنديده و ارزشمند در جامعه برنامه‌ريزی و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گيرد. بايد با توسعه‌ موقوفات فضايی سرشار از معنويت ايجاد شود تا در آن‌ فضا مشكلات فقرا و دردمندان برطرف شود. كمبودها و نيازهای اجتماعی تأمين شود، زمينه‌ رشد و تعالی، سعادت و پيشرفت نوجوانان و جوانان فراهم شود.

 وقف فاصله طبقاتی را كاهش می‌دهد

حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: بايد مردم را آگاه کنیم كه وقف، سنت حسنه‌ای است كه فقرزدايی كرده و فاصله طبقاتی را كاهش می‌دهد. يكی از ويژگی‌های نظام حقوقی و اقتصادی اسلام فرهنگ حسنه وقف است.

حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، با استناد به همزاد بودن نهاد وقف با انسان خاطرنشان کرد: نهاد وقف همزاد با انسان است، زیرا تمایل به انجام کارهای خیر و سعی در پاسخگویی به نیازهای همنوعان، یک تمایل فطری است و ریشه در آفرینش انسان دارد  و در میان جوامع انسانی صرف نظر از نوع عقاید و گرایش‌های مذهبی تمایل به انجام کارهای خیر و باز کردن گره از مشکلات دیگران و دمیدن روح نشاط و شادابی در فضای زندگی همنوعان وجود دارد.

امام جمعه اهر، مال و فرزند را زینت زندگی دنیا دانست و ادامه داد: مال و فرزند زينت زندگی دنيا است؛ اما باقيات ‌الصالحات كه يک مورد آن به طور قطع وقف است، ارزش‌های پايدار و شايسته‌ای است كه انسان برای خدا انجام می‌دهد.

وی، با اشاره به نقش وقف در جلوگیری از تکاثر ثروت یادآور شد: وقف از جمله نهادهایی است که می‌تواند از تکاثر ثروت در دست عده‌ای اندک جلوگیری نموده، زمینه ساز ایجاد روحیه همدردی و احساس مسئولیت افراد در قبال یکدیگر و بهره مندی همگان از مواهب خلقت باشد

حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، ادامه داد: در زمینه وقف معارف دینی و تعالیم الهی و آسمانی برای رشد و تعالی روح ایثار و فداکاری جایگاه ویژه ای قائل  است و در جای جای سفارشات پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) بر انفاق و صدقه جاریه، احسان، وقف و ایثار مال تاکید، بلکه تاکید فراوان و سفارش اسلام قرار گرفته است، زیرا این سنت حسنه علاوه بر تزکیه نفس انسانی و ایجاد توازن اقتصادی و تعدیل ثروت در بین جامعه سبب تسکین آلام بشری و تقویت روح همبستگی و بالندگی جوامع اسلامی است.

امام جمعه اهر، با اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ وقف تاکید کرد: مشخص كردن نيازهاي روز جامعه، مطمئن كردن مردم به آينده موقوفات و بيان آثار وقف از راهکارهای ترویج فرهنگ وقف به شمار می آیند.

ترویج فرهنگ وقف؛ زمینه‌ساز پیشرفت کشور

‎حجت‌الاسلام صمد ناصری امام جمعه خسروشهر، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: گسترش و ترویج فرهنگ وقف در جامعه می‌تواند زمینه را برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم کند.

وی، افزود: می‏‌توان به جرأت ادعا کرد که اگر اوقاف در مسير صحيح به راه انداخته شود و واقفان به راه معقول و درست هدايت شوند بسياری از مشکلات جامعه حل می‏‌شود و به عبارت ديگر، کارنامه‏ درخشان وقف اين نويد را به ما می‏‌دهد که از طريق گسترش موقوفات و هدايت آنها می‏‌توان اکثر نيازها و ضروريات جامعه را تأمين کرد و سنگينی اين امر را از بيت‏‌المال مسلمين برداشت يا لااقل از فشار آنها بر بودجه‏ کل کشور کاست.

وی وقف را از نظر اسلام پيوند با آفريدگار متعال دانست و خاطرنشان کرد: از نظر اسلام وقف راه‏گشايی برای رفع محروميت‏‌های مادی و معنوی جامعه و يادگار جاودانه‏‌ای از کرامت انسان به پيشگاه بشريت و پيوند با آفريدگار متعال است.

حجتالاسلام ناصری از راهکارهای ترویج فرهنگ وقف گفت و ادامه داد: براي شکوفايی وقف در جامعه بايد فرهنگ وقف را ترويج کرد، برای اين منظور، تنها يک نهاد يا ارگان مسئول نيست بلکه همه‏ دستگاه‏‌های تبليغی و اجرايی کشور موظف‏‌اند تا در جهت اعتلای فرهنگ وقف در جامعه با يکديگر همکاری کرده و زمينه‏های شکوفايی آن را فراهم آورند.

امام جمعه خسروشهر یادآور شد: بدون ترديد سنت حسنه وقف در اسلام از جايگاه بلند و رفيعی برخوردار است و يکی از گرانبها‌ترين و ارزشمندترين سنت‌های اسلامی و نمونه اعلای باقيات و صالحات قلمداد می‌شود و ماندگارترين معامله در طول حيات انسانی است که در آن واقف دسترنج عمرش را در اين بانک الهی ذخيره می‌کند تا در عرصه قيامت از ثواب آن بهره‌مند شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین راه برای کاراتر شدن وقف افزود: مهم‌ترين راه برای برگرداندن وقف به جايگاه اصلی و کاراتر شدن آن، جهت‌دهی و آگاهی دادن به واقفان توسط دولت در راستای برآورده ساختن مشکلات و نيازهای اجتماع است.

حجت‌الاسلام ناصری تاکید کرد: وقف در واقع بستری است جهت خدمت به جامعه، فرهنگ، دين و کسانی که درجامعه نيازمند هستند

captcha