سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر گفت: این کارگاه به پیشنهاد رایزنی فرهنگی و با حمایت مؤسسه «نور مبین» وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خانه ایران در برلین برگزار شد.
وی افزود: این کارگاه یک روزه بود و 50 نفر از مربیان و مدرسان در سه حوزه مهدکودکها، مدارس اسلامی و مساجد در آن شرکت کردند و طی سه پنل روشهای آموزشی و تربیتی در معرفی مباحث اسلامی و اعتقادی این سه محیط متفاوت مورد بررسی قرار گرفت.
برگزاری سه پنلموجانی تصریح کرد: در سه پنل برگزار شده مربیان تجارب خود را درباره روشهای آموزش اسلام به اشتراک گذاشته و این تجارب بررسی و نوع درخواستها و سؤالاتی که مخاطبان کودک و نوجوان در مهدکودک، مدرسه و مسجد درباره اسلام و مسائل اعتقادی دارند، مطرح و در زمینه رفع ابهامات و پاسخ به پرسشهای کودکان و ملاحظات رفتاری و هنجاری که از خود نشان میدهند، مباحثی بیان شد.
تطبیق موضوعات پنلها در جلسه جمعیرایزن فرهنگی کشورمان گفت: هر سه پنل به صورت هم زمان برگزار شد و در پایان در یک جلسه جمعی موضوعات و مباحثی که در کارگاهها استخراج شده بود، مورد تطبیق و مقایسه قرار گرفت و بر پایه آنها نکاتی که باید مورد توجه واقع شود، دستهبندی شد.
موجانی تصریح کرد: در کارگاه برلین روشهای مختلف سیستمهای آموزشی کلیسایی و دینی در آلمان طی 50 سال گذشته در مدارس آخر هفته این کشور و نحوه آموزش باورهای دینی و پاسخدادن به نیازهای مذهبی فرزندان در این نوع سیستمها نیز مورد توجه و تحلیل واقع شد.
نمایندگان آلمان، اتریش و انگلیس در کارگاهوی تصریح کرد: نمایندگان شهرهای مختلف آلمان، اتریش و انگلیس با حضور در کارگاه، مدارس، مساجد و مهدکودکهای خود را معرفی کردند و گزارشی از فعالیتهای این مراکز با هدف ارتباط بهتر و شناخت دقیق از فعالیت نمونههای مشابه خود در آلمان ارائه دادند.
رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان ادامه داد: کارگاه برلین نخستین تجربه رایزنی و مؤسسه نور مبین بود که 10 ساعت ادامه داشت و در پایان توافق شد چنین نشستها و کارگاههایی که موجب همافزایی و رسیدن به چارچوب روشن برای آینده آموزشی و تربیتی کودکان مسلمان میشود، ادامه یابد.
سیدعلی موجانی همچنین با تأکید بر اهمیت هماهنگشدن مسلمانان با قوانین کشورهای اروپایی در عین حفظ شعائر مذهبی گفت: مسئله مهم امروز جامعه کودکان در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، همسانسازی و ایجاد تعادل میان الزامات و تکالیف قانونی وضعشده در این کشورها با موازین، اعتقادات، تکالیف شرعی و شعائر مذهبی است که کودکان مسلمان و جوامع مسلمان خود را ملزم به رعایت آنها میبینند.
مسئله ادغام اجتماعی در آلمان و راهکاری برای حفظ هویت اسلامیموجانی بیان کرد: به همین منظور در کارگاه برلین تلاش شد تا مدرسان و محققان آلمانی نتیجه فعالیت خود را ارائه دهند و در اجرای این برنامه ما از توانمندی این بخش از جامعه آلمان استفاده و سعی کردیم پل ارتباطی میان جامعه مسلمانان مقیم آلمان با غیر مسلمانان این کشور باشیم و به روند ادغام اجتماعی آنان کمک کنیم، بدون اینکه تأثیر نامطلوبی در انجام تکالیف، وظایف و فعالیتهای دینی و اعتقادی یک جامعه داشته باشد و بدین ترتیب توازنی برای حفظ هویت اصیل مسلمانان و پذیرش واقعیتهای اجتماعی برقرار کنیم در جامعه تا فرزندان مسلمان بتوانند نقش فعالتری در روند توسعه اجتماعی کشورهای اروپایی برعهده بگیرند و سهم خود را به عنوان بخشی از جمعیت در فرآیندها حفظ کنند.