کارگاه «روش‌های تدریس اسلام برای کودکان» در برلین + عکس
کد خبر: 3578236
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

کارگاه «روش‌های تدریس اسلام برای کودکان» در برلین + عکس

گروه بین‌الملل: نخستین کارگاه اروپایی آموزشی «روش‌های تدریس اسلام برای کودکان» دیروز، هفتم اسفندماه، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در برلین برگزار شد.

کارگاه «روش‌های تدریس اسلام برای کودکان» در برلین + عکس
سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر گفت: این کارگاه به پیشنهاد رایزنی فرهنگی و با حمایت مؤسسه «نور مبین» وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خانه ایران در برلین برگزار شد.
 وی افزود: این کارگاه یک روزه بود و 50 نفر از مربیان و مدرسان در سه حوزه مهدکودک‌ها، مدارس اسلامی و مساجد در آن شرکت کردند و طی سه پنل روش‌های آموزشی و تربیتی در معرفی مباحث اسلامی و اعتقادی این سه محیط متفاوت مورد بررسی قرار گرفت.
برگزاری سه پنل
موجانی تصریح کرد: در سه پنل برگزار شده مربیان تجارب خود را درباره روش‌های آموزش اسلام به اشتراک گذاشته و این تجارب بررسی و نوع درخواست‌ها و سؤالاتی که مخاطبان کودک و نوجوان در مهدکودک، مدرسه و مسجد درباره اسلام و مسائل اعتقادی دارند، مطرح و در زمینه رفع ابهامات و پاسخ به پرسش‌های کودکان و ملاحظات رفتاری و هنجاری که از خود نشان می‌دهند، مباحثی بیان شد.
تطبیق موضوعات پنل‌ها در جلسه جمعی
رایزن فرهنگی کشورمان گفت: هر سه پنل به صورت هم زمان برگزار شد و در پایان در یک جلسه جمعی موضوعات و مباحثی که در کارگاه‌ها استخراج شده بود، مورد تطبیق و مقایسه قرار گرفت و بر پایه آن‌ها نکاتی که باید مورد توجه واقع شود، دسته‌بندی شد.
موجانی تصریح کرد: در کارگاه برلین روش‌های مختلف سیستم‌های آموزشی کلیسایی و دینی در آلمان طی 50 سال گذشته در مدارس آخر هفته این کشور و نحوه آموزش باورهای دینی و پاسخ‌دادن به نیازهای مذهبی فرزندان در این نوع سیستم‌ها نیز مورد توجه و تحلیل واقع شد.
نمایندگان آلمان، اتریش و انگلیس در کارگاه
وی تصریح کرد: نمایندگان شهرهای مختلف آلمان، اتریش و انگلیس با حضور در کارگاه، مدارس، مساجد و مهدکودک‌های خود را معرفی کردند و گزارشی از فعالیت‌های این مراکز با هدف ارتباط بهتر و شناخت دقیق از فعالیت نمونه‌های مشابه خود در آلمان ارائه دادند.
رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان ادامه داد: کارگاه برلین نخستین تجربه رایزنی و مؤسسه نور مبین بود که 10 ساعت ادامه داشت و در پایان توافق شد چنین نشست‌ها و کارگاه‌هایی که موجب هم‌افزایی و رسیدن به چارچوب روشن برای آینده آموزشی و تربیتی کودکان مسلمان می‌شود، ادامه یابد.
سیدعلی موجانی همچنین با تأکید بر اهمیت هماهنگ‌شدن مسلمانان با قوانین کشورهای اروپایی در عین حفظ شعائر مذهبی گفت: مسئله مهم امروز جامعه کودکان در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، همسان‌سازی و ایجاد تعادل میان الزامات و تکالیف قانونی وضع‌شده در این کشورها با موازین، اعتقادات، تکالیف شرعی و شعائر مذهبی است که کودکان مسلمان و جوامع مسلمان خود را ملزم به رعایت آن‌ها می‌بینند.
مسئله ادغام اجتماعی در آلمان و راهکاری برای حفظ هویت اسلامی
موجانی بیان کرد: به همین منظور در کارگاه برلین تلاش شد تا مدرسان و محققان آلمانی نتیجه فعالیت خود را ارائه دهند و در اجرای این برنامه ما از توانمندی این بخش از جامعه آلمان استفاده و سعی کردیم پل ارتباطی میان جامعه مسلمانان مقیم آلمان با غیر مسلمانان این کشور باشیم و به روند ادغام اجتماعی آنان کمک کنیم، بدون اینکه تأثیر نامطلوبی در انجام تکالیف، وظایف و فعالیت‌های دینی و اعتقادی یک جامعه داشته باشد و بدین ترتیب توازنی برای حفظ هویت اصیل مسلمانان و پذیرش واقعیت‌های اجتماعی برقرار کنیم در جامعه تا فرزندان مسلمان بتوانند نقش فعال‌تری در روند توسعه اجتماعی کشورهای اروپایی برعهده بگیرند و سهم خود را به عنوان بخشی از جمعیت در فرآیندها حفظ کنند.

captcha