ادبیات دینی کودک بازخوانی کتاب فطرت است
کد خبر: 3578238
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲

ادبیات دینی کودک بازخوانی کتاب فطرت است

گروه فرهنگی: ادبیات دینی کودکان بازگشت به دوران کودکی، بازخوانی کتاب فطرت برای زندگی پاک و شاداب و خلاق است، البته این بازگشت اگر با آگاهی و روشن‌بینی همراه باشد عین پیشرفت و تعالی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نُزهت شیخ‌زاده، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در خصوص ادبیات قدسی در کتاب کودکان و نوجوانان یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایکنا خراسان رضوی گذاشت که مشروح آن در ادامه می‌آید:
ادبیات دینی کودکان بازگشت به دوران کودکی، بازخوانی کتاب فطرت برای زندگی پاک و شاداب و خلاق است. البته این بازگشت اگر با آگاهی و روشن‌بینی همراه باشد عین پیشرفت و تعالی خواهد بود.
دینی شدن به سبک کودکی، بازیابی کودک درون در پرتو فطرت است
بازگشت به حس کودکی و دینی شدن به سبک کودکی بازیابی کودک درون در پرتو سرچشمه‌های جوشان فطرت است، در تعلیم و تربیت کودکان، آموزش غیر مستقیم همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در این میان، ادبیات و به ویژه شعر و قصه، از جمله ابزارهای بسیار کارآمد و مؤثر در آموزش غیر مستقیم بوده است.
آموزش مفاهیم دینی و مذهبی به کودکان گروه‌های سنی مختلف از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، براین اساس شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان کوشیده‌اند تا به شیوه‌های خلاقانه، غیر کلیشه‌ای و غیر مستقیم، برخی از مفاهیم دینی را به مخاطب منتقل کنند. 
تاکنون کتاب‌های شعر و داستان بسیاری برای آموزش مفاهیم دینی منتشر شده است که متأسفانه برخی به لحاظ ادبی و هنری ضعیف بوده و به این بخش آسیب زده است.
انتقال حس دینی در ادبیات کودک و نوجوان به وسیله باور محکم امکان‌پذیر است
حس دینی و مذهبی را در ادبیات کودکان و نوجوانان باید به وسیله باورهای متقن و محکم درست پرورش دهیم و به آن جنبه عقلی و معرفتی ببخشیم تا جلوه‌های آن در زندگی ما نمایان شود، در نهایت با ظرافت و دقت تربیت دینی محقق شود.

captcha