اسلام فرهنگ وسیعی در حوزه سلامت دارد
کد خبر: 3578252
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
رئیس‌جمهور عنوان کرد:

اسلام فرهنگ وسیعی در حوزه سلامت دارد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور صبح امروز در مجمع ملی سلامت تصریح کرد: فکر می‌کنیم اسلام تنها در مورد نماز و روزه و حج سخن گفته در حالی‌که اسلام فرهنگ بسیار وسیعی در حوزه سلامت دارد و روایات فراوانی در زمینه صبحانه، ناهار، شام و خواب داریم که دستورات دینی و روایی ماست؛ البته کار علمی هم باید در این زمینه‌ها صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، امروز، یک‌شنبه، 8 اسفندماه، در مجمع ملی سلامت که در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه دولت در آغاز راه مشکلات فراوانی در حوزه سلامت داشت، اظهار کرد: در آن دوره برخی داروها و تجهیزات پزشکی به دست ما نمی‌رسید.
وی افزود: از آغاز دولت تاکنون حداقل بیست درصد داروهای خارجی و 40 درصد تجهیزات پزشکی ارزان شده و این اقدام ارزشمندی از سوی دولت است که تلاش دارد تا مردم از لحاظ درمان و سلامت وضعشان بهتر شود البته ما به وضع مطلوب نرسیدیم اما گام‌هایی برداشته‌ایم و باید گام‌هایی برداریم.
دکتر روحانی با بیان اینکه تمام زندگی اصل حیات و کیفیت زندگی است، گفت: باید کیفیت زندگی را بالا ببریم و از اصل حیات حفاظت کنیم؛ در منشور حقوق شهروندی که منتشر و به همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است، در بخش سلامت هم درخواست کردیم و هم ابلاغ رسمی کردیم که به حیات و کیفیت زندگی توجه داشته باشند.
رئیس‌جمهور افزود: برای مسئله درمان و اینکه بتوانیم مردم را از رنج بیماری نجات دهیم و بیمارستان بسازیم و مجهز کنیم سرمایه می‌خواهیم که بخشی از این سرمایه از سوی دولت تأمین می‌شود؛ بزرگ‌ترین بخش بودجه جاری دولت به بخش‌های آموزش، بهداشت و درمان و امنیت تعلق می‌گیرد اما برخی فکر می‌کنند بودجه جاری دولت چیز خیلی بدی است اما بدانیم بودجه جاری دولت به معنای این است که خدمت به مردم بدهیم.
حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: البته همه این سرمایه را نمی‌تواند دولت تأمین کند یا لااقل نمی‌تواند به صورت نقد تأمین کند؛ بنابراین باید سرمایه‌گذار وارد شود؛ باید سرمایه‌گذار به بخش سلامت بیاید و سرمایه‌گذاری کند و سود را برایش تضمین کنیم و بداند کاری که انجام می‌دهد برای حیات جامعه ضروری است؛ بنابراین همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها این وظیفه را بر دوش دارند که تا بتوانند زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند.
وی با اشاره به ضرورت ورود خیرین به بخش سلامت نیز گفت: خیرین فراوانی در بخش‌های مختلف داریم از جمله بخشی از آنها بیمارستان می‌سازند و در سمن‌ها فعالیت می‌کنند؛ در این زمینه در کشور مردمان بسیار خوب، مؤمن و دلسوزی داریم که جزو افتخارات فرهنگ ما هستند و ما به این افراد افتخار می‌کنیم.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: خوشبختانه هنوز به این حوزه سیاست رخنه نکرده و امیدواریم دعواهای جناحی و سیاسی رخنه نکند؛ بحث سلامت است و عده‌ای می‌خواهند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و سمن تشکیل بدهند و از بیماران دستگیری کنند و یاری برسانند.
وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم در عرصه سلامت، فرهنگ است، گفت: فرهنگ در این بخش همان سبک زندگی است که امروز برای ما گرفتاری‌هایی درست کرده است؛ نوع راه رفتن، پوشش، مسکن، خوراک و ورزش همه اینها دست به دست هم می‌دهد و سبک زندگی ما را تشکیل می‌دهد.
حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: فکر می‌کنیم اسلام تنها در مورد نماز و روزه و حج سخن گفته در حالی‌که اسلام فرهنگ بسیار وسیعی در حوزه سلامت دارد و روایات فراوانی در زمینه صبحانه، ناهار، شام و خواب داریم که دستورات دینی و روایی ماست؛ البته کار علمی هم باید در این زمینه‌ها صورت بگیرد.
وی گفت: اینکه آقای وزیر امروز یکی از نگرانی‌های بخش سلامت را چاقی عنوان کردند از نوع غذا و ورزش نشأت می‌گیرد؛ ما فکر می‌کنیم ورزش تشریفات است و عده‌ای به ورزش معتقد نیستند و فکر می‌کنند از اضافات زندگی است در صورتی که از لوازم زندگی است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه زنگ ورزش بدترین زنگ در مدارس است، اظهار کرد: باید اهمیت ورزش از مدرسه مطرح شود؛ وقتی زنگ ورزش بی‌ارزش‌ترین زنگ‌ها می‌شود، آن وقت کمردرد و پادرد و چاقی و دنباله‌اش دیابت و فشار خون می‌آید.
حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: در بحث سلامت همه ارگان‌ها سهیم، مسئول و مؤثر هستند و باید دست به دست هم بدهند لذا نیاز به مجمع ملی سلامت داریم تا همه بیایند؛ سمن‌ها، خیرین، سرمایه‌گذاران و حتی سرمایه‌گذاران خارجی بیاید تا کشور را به حرکت دربیاوریم.
وی با بیان اینکه تا پایان دولت یازدهم 21 هزار تخت فعال خواهد شد، گفت: در دولت قدم‌های خوبی در حوزه سلامت برداشته شده اما کافی نیست؛ بخش‌هایی بودند که سلامت در آنجا راه نداشت و برخی حاشیه‌نشین‌ها حتی با داشتن جمعیت میلیونی مرکز بهداشت و دکتر نداشتند.
رئیس‌جمهور گفت: این دولت کار بزرگی انجام داد و توانست 11 میلیون نفر را بیمه کند و همه مردم را زیر پوشش قرار دهد و بیمارستان‌ها را به روی نیازمند و گرفتار و بیمار به طور کامل باز کند؛ در حوزه عدالت در درمان و سلامت کار عظیم و بزرگی انجام گرفته که باید ادامه و توسعه پیدا کند.
وی با تأکید بر ضرورت رواج امید و نشاط در جامعه گفت: اگر آینده خوبی برای ایران و سلامت برای مردم می‌خواهیم نیاز به امید و نشاط داریم؛ اگر یک جامعه و فردی نسبت به آینده و فردا امید نداشته و مأیوس باشد، نمی‌تواند سالم باشد؛ عید نزدیک است و بگذاریم مردم نشاط داشته باشند چرا که بدون نشاط نمی‌توان به آینده امید داشت و به سلامت جسم و روح دست یافت.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه مردم را مأیوس نکنیم و دروغ نگوییم و مردم را نسبت به آینده کشور و نظام مأیوس نکنیم، اظهار کرد: تردید نکنید که ما آینده خوبی خواهیم داشت؛ باید دست به دست هم بدهیم؛ خطبه‌های نماز جمعه، منبرها و مداحی‌ها نشاط را به مردم برگردانند.
وی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف گفت: دولت نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند؛ ما دولتی هستیم که می‌گوییم از سرمایه خارجی باید استفاده کرد، ما می‌گوییم اگر نیاز به بیمارستان بزرگ داریم، اگر ناوگان هوایی ما نیاز به هواپیما دارد، اگر نیاز به لکوموتیو و توسعه فناوری داریم باید از سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم و بخریم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید به فکر آینده باشیم و برای صحت و سلامت مردم برنامه‌ریزی کنیم و همه دست به دست هم بدهیم؛ این کار شدنی است و اگر امید، نشاط و اعتماد را در کشور حفظ کنیم خواهیم توانست از همه پیچ‌ها و مشکلات عبور کنیم.
captcha