ایرانی‌ها در جایگاه دهم دارندگان مدرک دکترا از دانشگاه‌های آمریکا
کد خبر: 3578280
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
مرکز ملی آمار علوم و مهندسی آمریکا:

ایرانی‌ها در جایگاه دهم دارندگان مدرک دکترا از دانشگاه‌های آمریکا

جدیدترین گزارش «مرکز ملی آمار علوم و مهندسی» آمریکا حاکی از آن است که از سال 2004 تا 2014، اتباع 10 کشور بیشترین دانش‌آموختگان خارجی مقطع دکترا از دانشگاه‌های این کشور را به خود اختصاص داده‌اند که ایرانی‌ها در این میان رتبه دهم را دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از ایرنا، در گزارش سال 2014 «مرکز ملی آمار علوم و مهندسی» (NATIONAL CENTER FOR SICENCE AND ENGINNERING STATISTICS) که در 24 صفحه منتشر شده است، تعداد دانش آموختگان خارجی مقطع دکترا از دانشگاه های این کشور از سال 2004 تا 2014 بررسی شده است. تعداد این دانش آموختگان بر اساس شاخص های متعددی از جمله سن، جنسیت، اقتصاد کشور مبداء، نوع رشته تحصیلی، درجه دانشگاه‌هایی که به آنها مدرک دکترا اعطا کرده اند و چندین معیار دیگر و در قالب نمودارهای متعددی ارائه شده است.
در تهیه این گزارش، 6 نهاد فدرال آمریکا مشارکت کرده‌اند که «وزارت آموزش آمریکا» یکی از آنهاست. بر اساس این گزارش، در سال 2014 میلادی، 54 هزار و 70 نفر از دانشگاه‌های این کشور مدرک دکترا گرفته اند که این میزان در مقایسه با آمار مشابه سال های قبلی، بیشترین بوده و دال بر رشد سالانه 4/3 درصد (سه و چهار دهم درصد) است.
در بازه زمانی 10 ساله مورد مطالعه، اتباع 10 کشور چین، هند، کره جنوبی، تایوان، کانادا، ترکیه، تایلند، ژاپن، مکزیک و ایران نزدیک به 70 درصد از کل دانش آموختگان خارجی مقطع دکترا را به خود اختصاص داده اند و اتباع چین، هند و کره جنوبی در این رتبه بندی آمریکا در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. در این میان، ایرانی ها رتبه دهم را به خود اختصاص داده اند.
در سال 2014، از میان فارغ‌التحصیلان دکترا، 13 هزار و 739 نفر اقامت دائم در آمریکا را به دست آورده اند که این تعداد نسبت به سال 2004، نزدیک به 45 درصد رشد و نسبت به سال 2013، حدودا 2 درصد (دو درصد) افزایش داشته است.
گزارش سال 2015 این نهاد در 27 ماه می سال جاری میلادی منتشر خواهد شد.
captcha