چگونه از جامع‌التفاسیر 3 استفاده کنیم
کد خبر: 3578446
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

چگونه از جامع‌التفاسیر 3 استفاده کنیم

گروه اندیشه: نرم‌افزار جامع‌التفاسیر 3 مهمترین نرم‌افزار در حوزه تفسیر و مباحث قرآنی است که شامل بخش‌هایی چون کتابخانه، دانشنامه، قرائت مجلسی، کتابشناسی، ترتیل، پژوهش‌های حدیثی و نگارخانه می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نرم افزار جامع‌التفاسیر نور، دارای چندین قسمت مهم از قبیل 1-کتابخانه 2-دانشنامه 3- قرائت مجلسی 4-کتابشناسی 5-ترتیل 6-پژوهش‌های حدیثی 7-نگارخانه است. سیدمجید نبوی دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث در یادداشتی که برای ایکنا ارسال کرده، به تشریح نحوه استفاده از این نرم‌افزار قرآنی می‌پردازد.
کتابخانه
بخش کتابخانه خود دارای شش بخش است که در بالای صفحه بخش کتابخانه قابل رویت است بخش اول کتابخانه با عنوان نمایش است که در آن  متن كامل 496 عنوان كتاب ترجمه، تفسير و فرهنگ‌نامه قرآنی وجود دارد کتاب‌های تفسیری و بخش قابل توجهی از کتب علوم قرآنی در بخش کتابخانه وجود دارد که مخاطبان می‌توانند کتاب را به صورت فهرست درختی (یعنی هر کتاب و سرفصل‌های خود کتاب) و  فهرست گزینشی (سرفصل‌ها و تیترهای تمام کتب به صورت یکجا) را رویت کنند.
جستجو
بخش دوم کتابخانه با عنوان جست و جو می‌باشد که کاربر می‌تواند به صورت ساده و پیشرفته در تمامی کتاب‌های موجود جست و جو کند، در زیر بخش جست و جو بعد اتمام جست‌و‌جو می توان کتاب مورد نظر را جست و جو کرد و کلمه جست و جو شده را در کتاب مورد نظر بررسی کرد در این بخش گروه‌بندی نیز وجود دارد که با زدن تیک آن، در سمت راست عنوان کتاب و سمت چپ تعداد موارد موجود در همان کتاب ارائه می‌شود، همچنین در این بخش می‌توان آدرس‌های متن جست و جو شده و یا متن و آدرس‌ها را به محیط ورد انتقال داد.
کتب مرتبط
بخش سوم کتابخانه، کتب مرتبط می‌باشد که صفحه نرم افزار را به دو بخش تقسیم کرده و در قسمت بالا، کتاب اصلی و در پایین آن شرح کتاب یا ترجمه آن کتاب ارائه می‌شود.
آیات در کتب
بخش چهارم این نرم افزار، آیات در کتب می‌باشد که در این بخش، چه آیاتی که مفسرین ابتدای تفسیر قرآن خود به بحث آن پرداخته‌اند و چه در آیاتی که میان تفسیر خود به آن اشاره می‌کنند قابل رویت است کاربرد این بخش این است که پژوهشگر می‌تواند بفهمد که مفسر مورد نظر یا همه مفسران، از آیه‌ای خاص چه استفاده‌هایی کرده‌اند و در چه بخش‌هایی از تفسیر خود استفاده نموده‌اند.
کتابخانه قرآن
بخش پنجم کتابخانه قرآن است که در این بخش قرآن با قابلیت جست و جو در سمت راست و ترجمه آن در سمت چپ و تفاسیر قرآن را در نیمه پایین صفحه می‌توان دید بخش ششم کتابخانه که بخش آخر آن هم هست کتب لاتین می‌باشد که در آن کتاب‌های قرآنی به زبا‌ن‌های انگلیسی، آلمانی و ... با قابلیت جست و جو وجود دارد. بعد از کتابخانه دومین قسمت این نرم افزار دانشنامه است.
بخش‌های دانشنامه
دانشنامه نیز دارای چندین بخش است. بخش نمایش متن، آیات قرآن را با قابلیت جست و جو براساس ترتیب قرآن و بر اساس کلمات قرآن به مخاطب ارائه می‌دهد. بخش دوم ترجمه می باشد که در آن 96 ترجمه قرآن به ۲۶ زبان مختلف وجود دارد.
در این بخش در زیر صفحه امکانی با عنوان مقایسه ترجمه‌ها وجود دارد که با کلیک روی آن می توان آیه مورد نظر را از منظر مترجمان مختلف بررسی کرد. بخش سوم دانشنامه تفسیر می باشد که محققان می توانند با انتخاب آیه مورد نظر تفسیر آن را در کتاب دلخواه بررسی کرده و در صورت نیاز به محیط ورد انتقال دهند.
بخش چهارم دانشنامه، حدیث می باشد که در آن، در صورتی که ذیل یک آیه در تفاسیر روایی مانند البرهان و نورالثقلین و کنزالدقائق و غیره حدیثی درباره آیه وجود داشته باشد در 5 محور (فضائل، اسباب نزول، تفسیر، موضوعی، مرتبط) به مخاطب ارایه می‌شود.
بخش پنجم با عنوان تجزیه و ترکیب آیات است که تجزیه و ترکیب آیات را بر اساس کتاب الجدول محمود صافی وجود دارد. در کنار بخش نمایش دانشنامه، بخشی با عنوان جست و جو وجود دارد که در آن می‌توان در آیات قرآن به دو شکل الفبایی و ریشهای جست و کرد جست و جوی الفبایی به این شکل است که در آن یک کلمه نوشته می‌شود و نرم افزار، تعداد آن کلمه و آیات آن را با آدرس ارائه میدهد اما جست و جوی ریشه‌ای با نوشتن مثلا کلمه ذهب تمام مشتقات آن مانند یذهب و تذهب و غیره را در قرآن به کاربر ارائه میدهد که برای تحقیقاتی از جمله تحقیقات لغوی و موضوعی بسیار سودمند است.
قرائت مجلسی
بعد از دانشنامه قرائت مجلسی وجود دارد که در آن بيش از ۱۴۰ قطعه صوت قرائت مجلسى از قاريان مشهور وجود دارد. قسمت چهارم این نرم افزار با عنوان کتاب شناسی است که در آن نسخه‌شناسی، كتاب‌شناسی و مؤلف‌شناسی کتاب‌ها انجام شده است و در اختیار کاربران قرار داده شده است همچنین، این اطلاعات نرم افزار نور، در سایتی با عنوان ویکی نور نیز ارائه شده است. قسمت پنجم نرم افزار ترتیل است که در آن ۱۷ دوره ترتيل كامل قرآن از سعد الغامدى، منشاوى، عبدالباسط، پرهيزکار و امام‌‌جمعه و خليل الحصرى وجود دارد.
ترجمه فارسی گویا
همچنین ترجمه گویای فارسی نیز در این قسمت قرار داده شده است. نکته قابل ذکر این است که این صوت‌ها در دی وی دی ای جداگانه و بعد از نصب نرم‌افزار جامع التفاسیر باید نصب شود. قسمت ششم نرم افزار پژوهش‌های حدیثی است که در بخش اعلام اسباب نزول یک فهرست کلی و الفبایی از اعلام ارائه می‌دهد بخش دیگر آن حدیث است که احادیث را در محورهایی چون فضائل، تفسيرى، موضوعى و مرتبط ارایه می‌دهد.
نگارخانه
قسمت هفتم نرم افزار، نگارخانه است که در بخش نگارخانه، 214 تصوير و بيش از 36 قطعه فيلم مربوط به آيات و نمايش ويژه آيات ارائه ‌شده است.
کتب لغت
همچنین 24 کتاب لغت مهم در این نرم افزار وجود دارد که با کلیک راست کردن در نرم افزار می توان آن‌ها را دید و به جست و جوی لغت مورد نظر به صورت الفبایی و یا ریشه ای پرداخت و اگر کلماتی که برای فردی مشخص نیست را می توان در این لغتنامه ها جست و جو کرد.
در انتها ذکر این نکته مهم و ضروری است که استفاده کامل از نرم‌افزارها نیاز به تمرین و ممارست و وقت گذاشتن دارد که بدون آشنایی خوب نمی‌توان بهره کافی را از آنها برد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ابوترابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۲۱:۳۹
0
0
سلام.بنده چندسالی است ازاین نرم افزار بسیارعالی بهره های فراوان بردم،ولی اخیرا با تغییر لب تاب به دستگاه تبلت surface با ویندوز ۱۰ با نصب مجدد این نرم افزار دچار مشکل شدم و ویندوز جدید جوابگوی نیست.لطفا راهنمایی کنید.
captcha