کاهش نفوذ ایران یا بهبود روابط؛ عربستان در عراق به دنبال چیست
کد خبر: 3578459
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
کریمی تشریح کرد:

کاهش نفوذ ایران یا بهبود روابط؛ عربستان در عراق به دنبال چیست

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بخشی از سناریوی سعودی‌ها در سفر به عراق را تلاش برای کاهش نفوذ ایران در عراق با توجه به شکست گروه‌های تروریستی تکفیری دانست و گفت: سعودی‌ها تصور می‌کنند باید یک اجماع بین‌المللی علیه ایران ایجاد کنند و این سفر را هم به احتمال زیاد باید حرکتی در راستای گسترش مواضع ضد ایرانی در منطقه غرب آسیا ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه عربستان، روز شنبه در رأس هیئتی سیاسی و به‌صورت غیر منتظره وارد بغداد شد و با شماری از مقامات سیاسی عراق از جمله «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر، «سلیم الجبوری»، رئیس پارلمان، «ابراهیم جعفری»، وزیر امور خارجه عراق و «فؤاد معصوم»، رئیس‌جمهور این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سفر ناگهانی و غیرمنتظره با توجه به پیشروی‌های ارتش عراق در موصل و نزدیک شدن شکست داعش، روابط متشنج بغداد ـ ریاض در سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های عربستان از گروه‌های تکفیری و بیانیه وزارت امور خارجه عراق در خصوص ارتباط این سفر با روابط ایران و عربستان سؤالات و ابهامات زیادی را درباره اهداف این سفر ایجاد کرده است که در گفت‌وگو با کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی بررسی می‌شود.

آشکار شدن سیاست‌‌های کودکانه عربستان با سفر جبیر به عراق


غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف سفر غیرمنتظره عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، به عراق در این برهه حساس، گفت: در طول 27 سال اخیر، این اولین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به عراق است و همین آن را با اهمیت می‌کند. اما آنچه مشخص است عربستان با سیاست‌هایی که در طول 4 سال گذشته اتخاذ کرد در تمام صحنه‌های منطقه با ناکامی مواجه گردید.

وی افزود: عربستان در طی این مدت سرمایه‌گذاری عظیمی با حمایت از گروه‌های تروریستی و افراطی در سوریه انجام داد اما با کمترین موفقیت مواجه شد و امروز در صحنه سوریه منزوی شده است. در صحنه عراق نیز با توجه به مواضعی که سفیر عربستان در عراق درباره حشدالشعبی و مخالفت با نفوذ ایران در عراق اتخاذ کرد روابط با عراق به تیرگی گرایید و این باعث شد که نتواند حضور فعالی در تحولات عراق داشته باشد و جنگ طولانی مدت با یمن نیز بر مشکلات عربستان افزوده بود و به جایگاه منطقه‌ای‌اش آسیب وارد ساخته بود.

کریمی اظهار کرد: لذا عربستان برای اینکه موقعیت منطقه‌ای‌اش بیش از این خدشه‌دار نشود بهبود و گسترش روابط با عراق را در دستور کار قرار داده است. در واقع می‌توان گفت ناکارآمدی سیاست‌های لجاجت‌آمیز و کودکانه عربستان آشکار شده است و شاید سعودی‌ها با بهبود روابط به دنبال تصحیح رفتارهای گذشته خود شده‌اند.

سفری برای بهبود روابط با ایران یا کاهش نفوذ ایران؟/ تغییر مشهودی در راه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: اما با بررسی روند مواضع عربستان به ویژه در کنفرانس مونیخ می‌توان گفت با توجه به مواضع تندی که علیه ایران اتخاذ کردند و ایران را به عنوان بازیگری با نقش منفی در منطقه ترسیم کردند، شاید این سفر برای تحت فشار قراردادن عراق یا کشاندن عراق به سمت خودشان باشد تا ایران را بیشتر در موضع تدافعی قرار دهند.

وی یادآور شد: عربستان می‌خواهد با توجه به افزایش ارتباطات با ترکیه و مواضع مشترک ضد ایرانی اخیر این دو کشور، یک یا دو کشور منطقه از جمله عراق را در موضع سکوت قرار دهد تا بتواند فشارها علیه ایران را افزایش دهد. البته با توجه به نفوذ ایران در عراق خیلی بعید است این سفر تأثیرات چشمگیری در تغییر مواضع دولت عراق نسبت به ایران داشته باشد.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
کریمی ابراز کرد: اگرچه عادل الجبیر در این سفر از تمایل عربستان برای مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده از دست داعش و ارائه کمک‌های مالی به دولت عراق خبر داد ولی در شرایط فعلی بعید است که این اظهارات منجر به تغییر مواضع آشکار مقامات عراقی نسبت به عربستان گردد مگر اینکه عربستان حقیقتا به دنبال تصحیح رفتارهای غلط گذشته خود در منطقه باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از سناریوی عربستان در ترتیب دادن این سفر تلاش برای کاهش نفوذ ایران در عراق با توجه به شکست گروه‌های تروریستی تکفیری در موصل است، گفت: البته از سوی دیگر با توجه به مذاکراتی که سعودی‌ها با اعضای تیم جدید رئیس‌جمهوری آمریکا داشتند می‌توان این سفر را اقدامی در جهت تشدید فعالیت‌های قومی در عراق برای دامن زدن به بی‌ثباتی در این کشور ارزیابی کرد تا پس از شکست داعش در عراق بتوانند جریان‌سازی جدیدی در عراق ایجاد کرده و محورهای نفوذ ایران در عراق را کمتر کنند و نقش‌آفرینی خود را در منطقه افزایش دهند.

کریمی اظهار کرد: به عقیده من نمی‌توان این سفر را به عنوان تغییری مشهود در روند سیاست‌های عربستان تلقی کرد. زیرا سعودی‌ها لابی‌های گسترده‌ای با هیئت حاکمه امریکا دارند و تصور می‌کنند باید اجماع بین‌المللی علیه ایران ایجاد کنند و این سفر را هم به احتمال زیاد باید حرکتی در راستای گسترش مواضع ضد ایرانی در منطقه غرب آسیا ارزیابی کرد.       

captcha