جزئیات طرح یک‌فوریتی «ترویج کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی»
کد خبر: 3578637
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
اختصاصی ایکنا/

جزئیات طرح یک‌فوریتی «ترویج کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی»

گروه سیاسی: طرح یک‌فوریتی «ترویج کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی» با 43 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده که بر اساس آن کتابت قرآن به رسم‌الخط استاد نی‌ریزی مورد حمایت قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طرح یک‌فوریتی ترویج کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی چندی پیش از سوی 43 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا و تقدیم هیئت‌رئیسه شد. این طرح تلاش می‌کند از کتابت قرآن توسط مفاخر ملی به ویژه استاد میرزا احمد نی‌ریزی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز بوده حمایت کند.
در مقدمه (دلایل توجیهی) این طرح آمده است: تجلیل از مفاخر کشور جزو وظایف ملی و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌ها و اصول نظام است. مقام معظم رهبری همگان را به حفظ و ترویج رسم‌الخط ایرانی و به تبیین برتری‌های آن سفارش کردند و خواستار اشاعه کتابت مرحوم نی‌ریزی در چاپ و  نشر قرآن کریم و ادعیه شده و بزرگداشت مفاخر ملی فرهنگی را امری ضروری دانستند.
مرحوم میرزا احمد نی‌ریزی سرآمد خطاطان و خوش‌نویسان قرآن مجید می‌باشد و مبدع شیوه خاصی در خط نسخ است که به خط نسخ ایرانی شهرت یافته و مقام معظم رهبری در مورد وی چنین اظهار داشتند: «مرحوم میرزا احمد نی‌ریزی یک قله است. خصوصیات این بزرگوار در این حد است. یعنی واقعاً در خط نویسان در نسخ ایرانی هیچ‌کس مثل احمد نی‌ریزی به گواهی کسانی که وارد این زمینه هستند نیامده است».
با عنایت به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ترویج و اشاعه کتابت قرآن کریم و رسم‌الخط ایرانی طرح با قید یک‌فوریت تقدیم مجلس می‌گردد.
این طرح در یک ماده واحده و چهار تبصره به شرح ذیل تنظیم شده است:
ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادهای متولی در ترویج فرهنگ قرآنی برای چاپ قرآن کریم از اعتبارات دولتی ملزم به رعایت رسم‌الخط نی‌ریزی در 604 صفحه می‌باشند.
تبصره 1ـ کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای فرهنگی در صورت هدیه قرآن کریم به اشخاص داخل و خارج از کشور مکلف‌اند از قرآن‌های نوشته شده به رسم‌الخط نی‌ریزی استفاده نمایند.
تبصره 2 ـ نظارت بر نشر و چاپ قرآن کریم توسط کاتبان دیگر که به وسیله سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد به قوت خود باقی است.
تبصره 3 ـ دولت مجاز است جهت اجرای این قانون هر ساله از یارانه موجود جهت چاپ و نشر قرآن مورد نظر از بخش‌های غیر دولتی نیز حمایت نماید.
تبصره 4 ـ متخلفان از اجرای این قانون به جزای نقدی درجه 8 موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 محکوم می‌شوند.
اسامی امضا‌کنندگان طرح به شرح ذیل است:
مسعودی ـ پژمانفر ـ سالک ـ جعفرپور ـ مازنی ـ سیاوشی ـ سیداحسان قاضی‌زاده ـ سمیه محمودی ـ عباس گودرزی ـ آزادی‌خواه ـ مسعود گودرزی ـ سیده فاطمه ذوالقدر ـ وکیلی ـ حسینی‌کیا ـ خدری ـ فیضی ـ جلیل رحیمی ـ ملکشاهی ـ ذوالنوری ـ ساعدی ـ رستمیان ـ حسن‌بیگی ـ ظاهری ـ هزارجریبی ـ سیدفرید موسوی ـ امیر حسن‌خانی ـ سروش ـ قاضی‌پور ـ حاجی‌دلیگانی ـ سیدحسین افضلی ـ شیخ ـ حسن‌پور ـ علی‌محمد مرادی ـ بیرانوندی ـ مختار ـ رجبی ـ امیرآبادی ـ اسمعیلی ـ فولادگر ـ مسعود رضایی ـ سیدامیرحسین قاضی‌زاده ـ علیرضا ابراهیمی ـ سیدمحسن علوی و یک امضای ناخوانا
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۰:۴۶
0
0
اینکه در بین نمایندگان هم گاهی افرادی پیدا می شوند که طرح قرآنی می دهند خیلی خوب است.
اینکه احتمالاً برخی اشخاص حقیقی و حقوقی طرحهای قرآنی را از طریق نمایندگان می دهند هم خوب و هم بد است.
اینکه یک جایی مثل کمیسیون تخصصی در مجلس باشد که طرح های قرآنی جهت اعلام نظر کارشناسی کند خیلی خوب است. البته این کارشناسی می تواند از طریق شورایی بیرون از مجلس نظر خواسته شود.
در هر صورت اینکه مجلس شورای اسلامی اختیار را دارد در هر زمینه ای هر قانونی در چارچوب تعریف شده تصویب کند خیلی خوب است.
کلاً خیلی خوب است.
captcha